koniak - brandy

1. Data: 2000-02-08 14:52:34

Temat: koniak - brandy
Od: "kmpl" <k...@m...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

ktoś napisał, że koniak to to samo co brandy - jeno koniak to zastrzeżony
znak towarowy.
coś mi się zdaje , że to nie jest prawda.
Mam wrażenie że brandy to każda przypalanka np. koniak
Przecież Śliwowica to też brandy jednak nikt na to nie powie koniak tak jak
na Napoleona - sprawdzę to

--
pozdrowienia:

kmpl

1. Data: 2000-02-08 14:58:40

Temat: Re: koniak - brandy
Od: m...@c...med.pl (Marek Wasilewski) szukaj wiadomości tego autora

In article <S4Wn4.3254$34.129527@news.tpnet.pl>, "kmpl" <k...@m...com.pl> wrote:
>ktoś napisał, że koniak to to samo co brandy - jeno koniak to zastrzeżony
>znak towarowy.
I miał racje. Koniak- to alkohol destylowany z wina, produkowany w pewnym
rejonie Francji (Cognac) i spełniajšcy jeszcze jakieœ wymogi (bardziej dla
podbicia ceny). Na etykietce można napisac wszystko (przykładem z
dawnych czasów sš albańskie wynalazki- œwietne do maszynki spirytusowej, nie
nadajšce sie do picia. Nazywały sie koniak i miały do 15 gwiazdek). Każdy
alkohol destylowany z z wina z angielska nazywa się brandy. Czyli jak z
samochodami- tylko niektóre osobowe to BMW.

Marek Wasilewski
Wojewódzki Szpital ZakaŸny
Warszawa

1. Data: 2000-02-09 08:20:02

Temat: Odp: koniak - brandy
Od: "kmpl" <k...@m...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Marek Wasilewski <m...@c...med.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:AaWn4.3277$3...@n...tpnet.pl...
> [...]
> alkohol destylowany z z wina z angielska nazywa się brandy. Czyli jak z
> samochodami- tylko niektóre osobowe to BMW.
Sprawdziłem w słowniku Kopalińskiego:

cyt. Brandy wódka przepalanka otrzymywana przez destylację wina np.koniak
albo ze sfermentowanego soku brzoskwiń,wiśni,jabłek lub innych owoców np.
śliwowica, wiśniówka

Nie wiem czy dobrze rozumiem ale jeśli koniak wytwarza się przez destylację
białego wina i jest on alkoholem typu brandy
natomiast wiśniówkę przez destylację soku wiśni która też jest brandy to coś
mi się zdaje, że w odwrotną stronę nie da się czyli wiśniówka nigdy nie
będzie koniakiem gdyż nie tylko nie może użyć zastrzeżonej nazwy koniak ale
głównie dlatego, że nie jest wytwarzana z białego wina.
Jednocześnie dodaję iż informację o używaniu białego wina do wytważania
koniaków przytoczyłem za Encyklopedią Sztuki Kulinarnej temat - koktajle.
Ponadto stoi tam napisane że wino do produkcji brandy jest gorsze
jakościowo. Są to z reguły nieudane roczniki, co nie znaczy, że brandy jest
alkoholem niższej jakości.
Produkcja koniaku jest tam opisana wmiarę dokładnie lecz ciekawe z tego jest
to, że moc koniaku nie może być niższa niż 40%.
To jest ciekawa informacja różnicująca koniak od pozostałej grupy alkoholi
zwanych brandy gdyż nie jeden Napoleon ma moc 38%.
W świetle tych informacji wiem jedno, koniak to napewno Brandy ale nie
jestem przekonany czy każde brandy to koniak. więc tak jak ktoś napisał
podając przykład na moją korzyść; samochód osobowy to m.in. BMW ale nie każy
samochód osobowy to BMW i dochodzimy: każdy koniak to brandy ale nie każde
brandy może być koniakiem nawet gdyby nazwa nie była zastrzeżona. Czy
częstując kogoś wiśniówką powiecie; napijmy się koniaczku.............nie
ale możecie powiedzieć; mam brandy - dobrą wiśnióweczkę. Kochani wiśniówka
to wiśniówka a koniak to koniak więc brandy to tak nie dokońca to samo co
koniak. Czekam na Wasze opinie.
pozdrowienia:

kmpl

1. Data: 2000-02-09 09:47:49

Od: Ewa Pawelec <e...@g...uci.agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

kmpl <k...@m...com.pl> wrote:
> cyt. Brandy wódka przepalanka otrzymywana przez destylację wina np.koniak
> albo ze sfermentowanego soku brzoskwiń,wiśni,jabłek lub innych owoców np.
> śliwowica, wiśniówka

Hm, spotkałam sie raczej ze znaczeniem wiśniówka=nalewka na
wiśniach. Śliwowica OK, ale to drugie to IMHO kirsz...

EwaP

--
Ewa Pawelec, Zakład Fizyki Plazmy UO
Power corrupts, but we all need electricity

1. Data: 2000-02-09 11:04:09

Od: l...@i...waw.pl (Dariusz K. Ladziak) szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 08 Feb 2000 14:58:40 GMT, m...@c...med.pl (Marek
Wasilewski) wrote:

[...]
>Każdy
>alkohol destylowany z z wina z angielska nazywa się brandy.

Moze dokladniej - kazdy dojzrewany alkohol destylowany z wina.
Niedojrzewany to tylko spirytus winny - tak jak spirytus zytni nie
jest jeszcze starka...

--
Darek

1. Data: 2000-02-09 11:25:19

Od: "Przemyslaw Koziarski" <p...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Hm, spotkałam sie raczej ze znaczeniem wiśniówka=nalewka na
> wiśniach. Śliwowica OK, ale to drugie to IMHO kirsz...
>
> EwaP

Dokladnie tak. Wisniowka to wodka z dodatkiem syropu (albo czegos innego,
moga byc pewnie tez sztuczne dodatki) natomiast alkohol produkowany z wisni
to kirsch. Kirsch jest bezbarwny.

Przemyslaw Koziarski

1. Data: 2000-02-09 11:30:05

Od: Ewa Pawelec <e...@g...uci.agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Przemyslaw Koziarski <p...@k...net.pl> wrote:
> Dokladnie tak. Wisniowka to wodka z dodatkiem syropu (albo czegos innego,
> moga byc pewnie tez sztuczne dodatki)

Ktos tu obraził mojego teścia (autora najlepszen wiśniówki ever (TM)). I
to ciężko. Wiśniówkę się robi ze szpyrytusu, zalewając nim wiśnie. I
dodając cukru. A nie dodająć syropu do wódki, wrr.

No dobra, za tą "kupną" się nie wypowiadam :->

EwaP

1. Data: 2000-02-09 11:53:22

Od: "kmpl" <k...@m...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Ewa Pawelec <e...@g...uci.agh.edu.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:87rj3t$d70$...@g...uci.agh.edu.pl...

> Ktos tu obraził mojego teścia (autora najlepszen wiśniówki ever (TM)). I
> to ciężko. Wiśniówkę się robi ze szpyrytusu, zalewając nim wiśnie. I
> dodając cukru.

to nie wiśniówka tylko nalewka wiśniowa na spirytusie

1. Data: 2000-02-09 12:04:01

Od: "Przemyslaw Koziarski" <p...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> dodając cukru. A nie dodająć syropu do wódki, wrr.
>
> No dobra, za tą "kupną" się nie wypowiadam :->

Ja nie mialem na mysli domowych wyrobow, tylko sklepowe wynalazki, ktore
pewnie wisni nawet nie widzialy :)

Przemyslaw Koziarski

1. Data: 2000-02-10 11:13:18

Od: Konrad Brywczyński <b...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

| Ja nie mialem na mysli domowych wyrobow, tylko sklepowe wynalazki,
ktore
| pewnie wisni nawet nie widzialy :)

A "Wisienka" widziała. Na etykiecie :-)

Konrad J. Brywczyński