Re: krótkowzroczność

From: "Gal Anonim" <a...@o...eu>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: krótkowzroczność
Date: 23 Oct 2006 21:03:18 +0200

> Słyszałam, że można poprawić sobie wzrok ćwiczeniami i odpowiedną dietą
> czy może ktoś coś powiedzieć na ten temat?

Teoria jest taka, że generalnie za akomodację (czyli "dostrojenie" oka do
ostrości) odpowiedzialne są dwa mechanizmy, tj.: zmiana kształtu soczewki w oku
oraz zmiana kształtu całej gałki ocznej (a co za tym idzie zmiana odległości
soczewki od siatkówki).
Współcześnie okuliści przyjmują, że mechanizm drugi nie ma zastosowania u
człowieka (ale zgadzają się co do tego, że u niektórych zwierząt ten mechanizm
działa).
Mechanizm pierwszy uruchamiany jest za pomocą mięśnia rzęskowego. Jego
osłabienie lub inne wady soczewki powodują utrudnienie akomodacji.
Mechanizm drugi miałby być uruchamiany mięśniami gałki ocznej. Cztery mięśnie
proste i dwa skośne sterują ruchami gałki ocznej. W roku 1920 W. H. Bates
(Amerykanin) opublikował pracę, w której dowodził, że mięśnie skośne
mogą "ściskać" gałkę oczną powodując jej wydłużenie, zaś mięśnie proste -
powodować jej skrócenie.
Na tej bazie powstał cały szereg metod poprawiania wad wzroku. Metody te
opierają się na ćwiczeniach powodujących wzmacnianie bądź rozluźnianiu
odpowiednich mięśni oraz właśnie diecie wspomagającej odżywianie tych mięśni.
Jeśli jesteś zainteresowana tym tematem - szukaj w sieci pod hasłem "metoda
Batesa".

Gal