Re: kto to wymyślił?

From: "Beve" <b...@w...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: kto to wymyślił?
Date: Thu, 19 Jul 2001 13:26:56 +0200

Użytkownik "psychoLamer" <i...@w...pl> napisał w wiadomości
news:9j49rq$42h$1@news.tpi.pl...

> tu i teraz to ja wymyslilem coś, ale czy aby nie li tylko powtórzyłem to
co
> kiedys zasłyszałem/widziałem

No tak ale w wielu przypadkach to co było intencją autora a to co Ty
usłyszałeś/odebrałeś to niekoniecznie to samo. Możesz powtórzyć jego słowa,
możesz zinternalizować sobie czyjeś poglądy jeśli je uważasz za słuszne, ale
nie możesz w głowie powtórzyć dokładnie jego sposobu rozumowania, myśli,
intencji, motywacji. Więc to co nadaje sens temu co mówisz, jakby pewne
pojmowanie rzeczywistości, jest wyłącznie Twoje. Chyba że bezmyślnie
powtarzasz za kimś - to co innego.

> /doswiadczyłem w jakiś sposób?
Jeśli sam czegoś doświadczyłeś i sam to zinterpretowałeś to masz do tego
prawa autorskie. Ale możesz kilka razy interpretować to samo doświadczenie i
za każdym razem wyjdzie Ci co innego, bo się zmieniła sytuacja, kontekst,
inne doświadczenia i tak dalej.

> A teraz skojarzyłem we właściwy sobie prymitywny sposob kilka informacji i
> nieudolnie uformowałem je w jakiąś tam kulawą myśl. no moze dodałem cos od
> siebie, nie potrafię wyróznic co jest moje a co nie.

Kulawy może być sposób wyrażania swoich myśli (na przykład ja na to
cierpię), ale nie same myśli. Zresztą nie wiem co dokładnie masz na myśli
(!). Niepewność co do słuszności? Nadmierne skomplikowanie? Ja bym to nazwał
raczej wersją roboczą poglądu, do zweryfikowania lub zmiany w przyszłości.

> nie macie wrażenia czasami że się powtarzacie za kimś, ba za samym sobą
nawet,
> choć wydawało wam sie że myśl jest nowa i właśnie powstaje w waszym
umysłach?

Tak, czasem tak... Albo zdarza się też że pewne osoby mają podobne poglądy
na pewne sprawy mimo że zupełnie się ze sobą nie kontaktowały, po prostu
doszły do tego samego niezależnie od siebie.

> jesteśmy tylko maszynką to przetwarzania bitów?
> szkoda.

Skądś te bity muszą się brać. A matematyka, całe myślenie abstrakcyjne? Poza
tym są różne techniki służące do wyłamywania się z utartych schematów i
rozwijania kreatywności, na przykład myślenie lateralne.