miod z mniszka

21. Data: 2014-04-30 17:44:51

Temat: Re: Odp: miod z mniszka
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 30 Apr 2014 04:35:34 +0200, @ napisał(a):

> Rozumując w ten sposób, każdą zupę (zwłaszcza typową jarzynówkę) powinnaś
> wrzucić w kanał, bo przeciez kiedy ugotujesz te wszystkie warzywa, to
> bedziesz miala w garnku - jak to sama twierdzisz "bezwartościową kupę
> zielska".

Owszem, pod względem leczniczym i witaminowym bezwartościową, wartościową
jedynie pod względem odżywczym bo taki jest cel jej przygotowania; jedynie
o takiej wartości można ew. mówić w przypadku "miodu" z mniszka, oprócz
krytykowanej przeze mnie energetycznej, której niekoniecznie akurat
potrzebujemy, zwłaszcza po spożyciu zupy... Dlatego krytykuję miód" z
mniszka.

22. Data: 2014-04-30 19:24:00

Temat: Re: miod z mniszka
Od: "ZZZ" <n...@n...spam.com> szukaj wiadomości tego autora

> A o przepis można poprosić?

Proszę bardzo, co prawda nie nazwałbym tego "przepisem" bo trudno
mi opisać dokładnie proporcje.
Może bardzo łopatologicznie, ale będzie mniej pytań :) nie wiem co
dla kogo jest oczywiste, a co niewiadome.

Etap I - zbierasz (zrywasz) świeżo zielone BOCZNE pędy z sosenek.
Sosenki należy znaleźć na obrzeżu lasu na przykład, albo jak ktoś ma
tzw. działkę leśną to może u siebie ma. Sosenki powinny być takie niewysokie
powiedzmy 2-3-4 metrowe, żeby łatwo było sięgać po te pędy.
Oczywiście wyłącznie boczne, byłoby barbarzyństwem zerwanie wierzchołkowych.
Oberwanie tych bocznych nie przeszkadza w rozwoju drzewka, będzie miało
trochę mniejsze przyrosty bocznych gałęzi, które i tak w późniejszej fazie
swego wzrostu samo odrzuci.
Przepraszam, że tak nad tym się rozwodzę, ale niektórzy mają obawę,
że niszczy się roślinę.
Czas na taki zbiór zależy od przebiegu wiosny, położenia zagajnika itp.
Chodzi o to, aby pędy były silnie nasączone sokami w początkowej
swej fazie wzrostu. Tak maksymalnie 5-8-10cm.

Etap II - bezpośrednio po zbiorze (najlepiej tego samego dnia).
Bierzemy możliwie duży słój, układamy na dnie kilkucentymetrową
warstwę tych pędów (ja zwykle jeszcze je trochę "poszatkowuję"
na odcinki nie dłuższe niż 3-4cm), zasypujemy cukrem kryształem,
następnie kolejna warstwa pędów, kolejna warstwa cukru... i tak aż
do zapełnienia słoja (polecam do tego 4 litrowe słoje z zakrętką "twist",
można szczelnie zakręcić, co przydaje się później przy mieszaniu).
Na taki 4 litrowy słój cukru ze 2 kg pójdzie.

Odstawić, ale NIE NA SŁOŃCU. To jest częsty błąd tzw. "starych gospodyń".
Ultrafiolet jest wrogiem wielu dobrych substancji w przetworach.

Etap III - czekanie 4-6 tygodni.
W tym czasie warto raz na kilka dni rzucić okiem, może trochę "trząchnąć"
słojem żeby cukier nie zalegał zbrylony, albo nie opadł całkowicie na dno
(tu przydaje się to zakręcanie słoika - można nawet nim poturlać :) )
Może trzeba będzie dodać trochę cukru, jak się prawie cały rozpuści
w soku jaki puszczą pędy. Lepiej przedobrzyć z cukrem (będzie najwyżej
bardziej ulepkowe) niż dać go za mało, bo może zacząć fermentować,
a tego baaaaardzo nie chcemy.
Syropu powstaje prawie tyle, że zielona masa skryłaby się w nich.

Etap IV - zlewanie. Jak już cukier ładnie rozpuszczony, nie widać żeby
syropu przybywało, zlewamy powoli do butelek/słoiczków syrop.
Proces jest powolny, bo syrop gęsty, a powierzchnia pędów ogromna,
więc trzeba dać sobie czas, żeby cały cenny płyn ściekł. Można przepuścić
przez niezbyt gęste sitko (od herbaty?) jeśli wpadnie nam zbyt wiele
igieł.

Jeśli stężenie cukru w syropie mamy ok. 50% to mamy syrop trwały,
może stać w butelce po prostu zatkanej.
U mnie stoi w takiej postaci spokojnie do następnego roku/zbioru.
Jeśli będzie za małe stężenie cukru syrop może zacząć fermentować
(powstanie bardzo nieciekawy wyrób winopodobny) i żeby się przed
tym uchronić można trochę go doalkoholizować np. spirytusem.
Ale wtedy to nie będzie dla dzieci. Nie dawałbym go więcej niż 5-8%,
co w połączeniu z cukrem da wystarczającą trwałość.

Ufff... zagadałem temat?
Jeśli są jeszcze jakieś pytania - proszę bardzo.

ZZZ
p.s. działa naprawdę bardzo łagodząco na gardło nawet przy bardzo
uporczywym kaszlu, a po kilkukrotnym zażyciu zwykle kaszel
ustępuje. Ponieważ ma się go w domu względnie dużo, warto kurację
pociągnąć nawet tydzień-dwa. Uodparnia na powtórkę.

23. Data: 2014-04-30 19:37:04

Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Owszem, pod względem leczniczym i witaminowym bezwartościową,
NIe masz racji, ludzie całe wieki stosowali rosołek z kury na pewne
dolegliwości.
Nużki też są gotowane i to długo , i też są lekarstwem, na złamania pewnie
najlepszym.

--
http://ortografia.3-2-1.pl/ w zakładce 'inne' syntezator mowy czytający
cyrylicę GdakMini2_01 i program dietetyczny Ananas1_3d

24. Data: 2014-04-30 19:59:22

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 30 Apr 2014 19:37:04 +0200, Stokrotka napisał(a):

> NIe masz racji, ludzie całe wieki stosowali rosołek z kury na pewne
> dolegliwości.
> Nużki też są gotowane i to długo , i też są lekarstwem, na złamania pewnie
> najlepszym.

Cóż, przy takim pojmowaniu leku - nawet cukier bywa "lekarstwem"...

25. Data: 2014-04-30 22:51:37

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

ZZZ wrote:

> Proszę bardzo, co prawda nie nazwałbym tego "przepisem" bo trudno
> mi opisać dokładnie proporcje.
> Może bardzo łopatologicznie, ale będzie mniej pytań :) nie wiem co
> dla kogo jest oczywiste, a co niewiadome.

Dziękuję bardzo, to jest piękny i łopatologiczny przepis:-)
Rozwiane zostały moje obawy właśnie na temat trwałości i ilości cukru.
Najbardziej podoba mi się utrwalanie spirytusem;-)

J.

www.kontestacja.com

26. Data: 2014-05-01 10:26:15

Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Cóż, przy takim pojmowaniu leku - nawet cukier bywa "lekarstwem"...

Cukier daleko od glukozy nie uszedł, a glukoza to bardzo typowe lekarstwo.

27. Data: 2014-05-01 13:57:25

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 1 May 2014 10:26:15 +0200, Stokrotka napisał(a):

> Cukier daleko od glukozy nie uszedł, a glukoza to bardzo typowe lekarstwo.

Łoj.

28. Data: 2014-05-01 14:00:35

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 1 May 2014 13:57:25 +0200, Ikselka napisał(a):

> Łoj.

Zupelnien jak sól i młotek :->

29. Data: 2014-05-02 00:01:57

Temat: Odp: miod z mniszka
Od: "@" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Tak samo można zrobić syrop z mniszka, jeśli już; po diabła owo gotowanie.

A otóż nie można.
Pojecia "syrop" i "miod" (albo raczej "miodek") nie sa jednoznaczne.
Ziololecznictwo to nie kuchnia, tylko wiedza (wiem wiem, zaraz mi napiszesz, ze NTG).

http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/892597,syrop-
z-mniszka-lekarskiego-mozesz-zrobic-sam-przepis,id,t
.html?cookie=1

SYROP Z MNISZKA PRZEPIS
Składniki na syrop z mniszka:
- 400- 450 kwiatów mniszka lekarskiego (ładnych, rozwiniętych)
- 1-2 cytryny
- 1 litr wody
- 1 kilogram cukru

Jak przygotować syrop z mniszka:
Na syrop z mniszka lekarskiego potrzebujemy świeże kwiaty. 400-450 kwiatów mniszka
zbieramy z łąki (dobrze, żeby była oddalona od drogi i by kwiaty były zbierane rano).
Kwiaty mniszka kładziemy na kartkę, gazetę itp., by opuściły je wszystkie owady.
Następnie wkładamy kwiaty pod bieżącą wodę i płuczemy. Do garnka wlewamy litr wody i
wrzucamy do niej kwiaty. Od zagotowania wody zostawiamy kwiaty na ogniu jeszcze na
10-15 minut. Czekamy 24 godziny, następnie wywar przelewamy przez sitko i odciskamy
wodę z kwiatów. Do wywaru z mniszka dodajemy wyciśnięty sok z cytryn oraz cukier i
ponownie gotujemy (na niewielkim ogniu, około 2-3 godzin), aż wywar z mniszka
zgęstnieje i będzie miał konsystencję syropu.

MIÓD Z KWIATÓW MNISZKA
(poprawia trawienie, wzmacnia organizm, znakomity do słodzenia herbaty przy
przeziębieniach)
Składniki na miód z kwiatów mniszka lekarskiego:
- 30 dag płatków mniszka
- 1 cytryna
- 1 pomarańcza
- 1-2 goździki
- 1 kg cukru.

Jak przygotować miód z kwiatów mniszka lekarskiego:
Płatki mniszka ułożyć w słoju i zalać wrzątkiem (1 litr). Zostawić na 3 dni.
Odcedzić. Pomarańczę i cytrynę obrać, pokroić, dodać cukier i goździki. Dodać
odcedzony płyn z płatków. Gotować na niewielkim ogniu aż zgęstnieje. Rozlać do małych
szklanych słoiczków. Szczelnie zamknąć.

http://www.limonkowy.com/2014/04/syrop-z-mniszka-lek
arskiego.html

http://pl.wikipedia.org/wiki/Miodek_majowy

http://pl.wikipedia.org/wiki/Mniszek_pospolity

i wszystko w tym temacie

---
ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

Koperek w dużych ilościach
CHILD MOLESTORS at http://www.virtualcourth ouse.info
Hello Dariusz K. Ładziak !! Pogratulować pysznego żurku !!
Pochwalę się - zrobiłem żurek...
Pizza jak z pizzerni