Pochwalę się - zrobiłem żurek...

1. Data: 2014-04-20 20:28:33

Temat: Pochwalę się - zrobiłem żurek...
Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Bo dawno nie robiłem - a że zaganiany jestem tak że w święta po prostu
sam w domu siedzę to coś trzeba zjeść...

Składniki:

Tacka płucek cielęcych (dobrze że akurat mieli cielęce - najłatwiejsze w
gotowaniu, wołowe i wieprzowe albo są twarde albo się rozpadają - sztuką
jest trafić we właściwy moment gotowania) - z Auchant, leniwy jestem...

Tacka (dziewięć kawałków) kiełbasy białej z majerankiem (kurcze - co to
ma być "kiełbasa biała bez majeranku"???) - ze źródła tegoż samego,
usprawiedliwienie j.w.

Duża pietruszka, duża (naprawdę!) marchewka. Mały seler.

Tak z pięć deko boczku odkrojone z kawałka kupionego chyba w Lidlu -
pompowany wodą, to oczywiste.

Butelka żurku śląskiego z Auchant - bo czasu nie miałem własnego ukisić.
Czas mi ostatnio przyspieszył...

Listki bobkowe, ziele angielskie, sześć ząbków czosnku, przyprażona
cebula, o pieprzu zapomniałem. A, i parę listków suszonego tęgoskóra
pospolitego (beżowego) - tak, używam jako przyprawy grzyba niejadalnego.

Dudki z paroma listkami i paroma ziarnami ziela ugotowałem, jak należy,
przez półtorej godziny. Do wywaru dodałem wrzątku (bo mało już było),
wrzuciłem warzywa, tak z połowę w kawałkach a połowę pokrojoną -
pietruszka i seler w słupki, marchewka w ćwierćtalarki (czy wspominałem
że leniwy jestem?) i kiełbasę. Do tego drobno pokrojoną skórkę z boczku.
Wrzuciłem też połowę czosnku i szczyptę (poszukać w sieci definicji
szczypty, półszczypty i półtorejszczypty...) majeranku. Resztę boczku
przysmażyłem na smalcu do odparowania wody którą był naszprycowany i
lekkiego zrumienienia. Po kilkunastu minutach oceniłem stan kiełbasy,
wyciągnąłem, parę minut więcej dałem warzywom bo marchew widziała mi się
zbyt twarda. Po wyjęciu warzyw w kawałku (i dwóch połówek przyprażonej
cebuli) wlałem zakwaszony żur, wrzuciłem kiełbasę, zrumieniony boczek
(glazerując oczywiście pozostałości z patelni), resztę czosnku i jeszcze
półtorej szczypty majeranku. Doprowadziłem do wrzenia, powąchałem - i
siłą powstrzymałem się przed nalaniem sobie talerza (dwie michy
chłodnika z jajem wcześniej wchłonąłem). To wczoraj. Dziś zjadłem ten
żur na śniadanie, obiad i podwieczorek - na kolację będzie co innego, bo
żuru ma starczyć na jutro na śniadanie i obiad... I dawno mi taki fajny
nie wyszedł - chyba wcześniej chciałem za bardzo i za dużo wszystkiego
dawałem, dudek, kiełbasy, zakwasu, skórek (których tym razem nie dałem -
mieli jeden wór tak ze trzy kilo, kiedy bym to zjadł?)

A braku pieprzu jakoś nie odczuwam - może naprawdę nie jest konieczny?

--
Darek

P.S. Kiełbasa jest porażką - smak jak najbardziej w porządku ale twarda
jak podeszwa - po kilkunastu minutach parzenia. Z czego to zrobili - z
maciory - emerytki? Pójdzie w plasterki na kanapki, cienko krojone
łatwiej pogryźć.

2. Data: 2014-04-20 22:42:31

Temat: Re: Pochwalę się - zrobiłem żurek...
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 20 Apr 2014 20:28:33 +0200, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

> [...]
> mieli jeden wór tak ze trzy kilo, kiedy bym to zjadł?)
>
> A braku pieprzu jakoś nie odczuwam - może naprawdę nie jest konieczny?

Fajnie, że Ci wyszedł ten żurek, ja robię go jedynie na wywarze z szynki i
wkłądam do niego białą kiełbasę (jasne że wszystko własnego wyrobu i
wędzenia mojego męża).
A z dudków to są pierogi świetne, z tych ugotowanych. Jadłeś kiedyś?
:-)

3. Data: 2014-04-21 02:25:38

Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Ikselka napisał:

> [...]
> wędzenia mojego męża).
> A z dudków to są pierogi świetne, z tych ugotowanych. Jadłeś kiedyś?

Ale do pierogów to co najmniej wieprzowe, a najlepsze wołowe. Cielęce są
za delikatne. I strasznie dużo z tym roboty - bo najlepiej dudki
posiekać, mielone to już nie to (i tu właśnie wołowe maja przewagę - po
zmieleniu nadal zachowują sprężystość, cielęce ulegają zbytniemu
zgnieceniu).

Jasne że jadłem, jak można nie jeść pierogów z dudkami? Już paru
właścicieli knajp namawiałem - jakoś żaden się nie skusił żeby to do
menu wprowadzić - nie wiem czemu, pychota za ciężką kasę sprzedać się
dająca, robiona z produktów które można kupić za grosze.

--
Darek

4. Data: 2014-04-21 12:10:09

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 21 Apr 2014 02:25:38 +0200, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

> Ale do pierogów to co najmniej wieprzowe, a najlepsze wołowe. Cielęce są
> za delikatne. I strasznie dużo z tym roboty - bo najlepiej dudki
> posiekać, mielone to już nie to

Można przez grubsze sitko przepuścić.

> [...]
>
> Jasne że jadłem, jak można nie jeść pierogów z dudkami? Już paru
> właścicieli knajp namawiałem - jakoś żaden się nie skusił żeby to do

Wydaje mi się, że ze względu na jakieś obostrzenia
epidemiologiczno-sanitarne, przestarzałe, ale jednak.

> pychota za ciężką kasę sprzedać się
> dająca, robiona z produktów które można kupić za grosze.

Jadłam kiedys kupne pyzy z mięsem - na mój nos to w nich te dudki jednak
też są, ale niejawnie, bo by zabronili albo ludzie by nie kupili -
uprzedzenia właśnie z okresu, kiedy gruźlica u zwierząt hodowlanych
zbierała żniwo, poza tym w Polsce kiedyś i wśród ludzi, stąd jedzenie
płucek wzbudza u wielu odruch obrzydzenia do dziś.

5. Data: 2014-04-21 13:45:38

Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Można przez grubsze sitko przepuścić.

> Wydaje mi się, że ze względu na jakieś obostrzenia
> epidemiologiczno-sanitarne, przestarzałe, ale jednak.

Jakie obostrzenia? Podroby jak podroby, dostępne w handlu, w Auchant
zwykle kupuję, - warunki przechowywania, transportu i obróbki nie różnią
się istotnie od warunków dla wątroby wieprzowej czy wołowej - a wątróbki
drobiowe (kurze zwykle) w każdym barze dostaniesz...

> [...]
> zbierała żniwo, poza tym w Polsce kiedyś i wśród ludzi, stąd jedzenie
> płucek wzbudza u wielu odruch obrzydzenia do dziś.

Jakie uprzedzenia, jaka gruźlica? Jak zwierzak ma gruźlicę, to nieważne
jaką część włożysz do garnka - przetrwalniki bakterii będą, one
wbudowują się w układ krwiotwórczy. Tyle że akurat do niedawna bakterie
gruźlicy były bardzo, ale to bardzo słabymi bakteriami - ocenia się że
nawet obecnie znacząca część populacji nosi w śluzie płuc bakterie
gruźlicy - i nic, poza śluz te bakterie łba wychylić nie mogą, nie
namnażają się szybciej niż giną. Po gotowaniu - w ogóle nie ma sprawy.

To raczej to, ze naród zapomniał o podrobach - zwróć uwagę, że
zdziwienie potrafią budzić nerki, flaki nawet - z podrobów pozostała w
zasadzie wątroba. Już nawet mózg (zaliczany tradycyjnie do drobiów, nie
do patrochów - stary myśliwski podział o którym już pisałem, tkwiący
swymi korzeniami gdzieś w paleolicie) budzi zdziwienie wśród ludzi -
więc i restauratorzy nie chcą klientów płoszyć.

--
Darek

6. Data: 2014-04-21 15:42:35

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 21 Apr 2014 13:45:38 +0200, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

> Jakie uprzedzenia, jaka gruźlica? Jak zwierzak ma gruźlicę, to nieważne
> jaką część włożysz do garnka - przetrwalniki bakterii będą, one
> wbudowują się w układ krwiotwórczy.

Nie, nie jest tak z gruźlicą. Gotowanie zabija prątki. Dlatego dawniej,
kiedy gruźlica była groźna bo powszechna, np zalecano wyparzanie naczyń
osób chorych na gruźlicę. Obecnie też występuje, a jest o tyle groźniejsza,
ze prątki uodporniły się na szereg kluczowych leków, dlatego coraz częstsza
jest gruźlica lekooporna. Występuje także u zwierząt i przenosi się na
ludzi. Sytuacja nie jest różowa, choć już stosunkowo dawno bo w latach
70-ych Polskę uznano za kraj wolny od gruźlicy:
http://www.rsi2004.lubelskie.pl/doc/sty7/art/Krajews
ka_Monika_art.pdf

> Tyle że akurat do niedawna bakterie
> gruźlicy były bardzo, ale to bardzo słabymi bakteriami

http://wiadomosci.onet.pl/swiat/znaleziono-pierwsze-
przypadki-calkowicie-lekoopornej-gruzlicy/s5tjb

> - ocenia się że
> nawet obecnie znacząca część populacji nosi w śluzie płuc bakterie
> gruźlicy - i nic, poza śluz te bakterie łba wychylić nie mogą, nie
> namnażają się szybciej niż giną.

Zbyt różowo to widzisz, mam inne wiadomości od lekarzy i weterynarzy.

> Po gotowaniu - w ogóle nie ma sprawy.

Owszem, ale i wcześniej tak było.

> To raczej to, ze naród zapomniał o podrobach - zwróć uwagę, że
> zdziwienie potrafią budzić nerki, flaki nawet

Akurat te są bardzo powszechnie kupowane, wręcz bez nich w sklepach
zwłaszcza okres przedświąteczny jest nie do wyobrażenia.

> [...]
> swymi korzeniami gdzieś w paleolicie) budzi zdziwienie wśród ludzi -
> więc i restauratorzy nie chcą klientów płoszyć.

Bo się ludzie snobują na kuchnię włoską i francuską, jakby polska ich
zawstydzała - cóż, zwykle wybierają ją ludzie z kompleksami i
niedowartościowani także w innych dziedzinach.

7. Data: 2014-04-21 21:43:58

Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Ikselka napisał:
> Bo się ludzie snobują na kuchnię włoską i francuską, jakby polska ich
> zawstydzała - cóż, zwykle wybierają ją ludzie z kompleksami i
> niedowartościowani także w innych dziedzinach.

Kuchnię francuską? A jak urodził się Gargantua? Pamiętasz może czego i
ile wcześniej zjadła Gargamela?

--
Darek

8. Data: 2014-04-21 21:53:40

Od: Paulinka <p...@w...pl.nospam> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> menu wprowadzić - nie wiem czemu, pychota za ciężką kasę sprzedać się
> dająca, robiona z produktów które można kupić za grosze.

Można. Niektórym po prostu nie smakują. Poczęstowano mnie kiedyś
krokietami z tym specjałem. Nigdy więcej...

Pozdr.
P.

9. Data: 2014-04-21 23:24:27

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 21 Apr 2014 21:53:40 +0200, Paulinka napisał(a):

> Można. Niektórym po prostu nie smakują. Poczęstowano mnie kiedyś
> krokietami z tym specjałem. Nigdy więcej...

Raz? - no to po prostu źle przyrzadzone, zdarza się.

Pizza jak z pizzerni
Re: Jak długo się gotuje jaja pszepiurcze?
Do garów Stokrotna !!
Ślepa polędwica
Stolnica czy blat marmurowy