Re: Pochwalę się - zrobiłem żurek...

Date: Mon, 21 Apr 2014 13:45:38 +0200
From: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Pochwalę się - zrobiłem żurek...

Użytkownik Ikselka napisał:

> Można przez grubsze sitko przepuścić.

> Wydaje mi się, że ze względu na jakieś obostrzenia
> epidemiologiczno-sanitarne, przestarzałe, ale jednak.

Jakie obostrzenia? Podroby jak podroby, dostępne w handlu, w Auchant
zwykle kupuję, - warunki przechowywania, transportu i obróbki nie różnią
się istotnie od warunków dla wątroby wieprzowej czy wołowej - a wątróbki
drobiowe (kurze zwykle) w każdym barze dostaniesz...

> Jadłam kiedys kupne pyzy z mięsem - na mój nos to w nich te dudki jednak
> też są, ale niejawnie, bo by zabronili albo ludzie by nie kupili -
> uprzedzenia właśnie z okresu, kiedy gruźlica u zwierząt hodowlanych
> zbierała żniwo, poza tym w Polsce kiedyś i wśród ludzi, stąd jedzenie
> płucek wzbudza u wielu odruch obrzydzenia do dziś.

Jakie uprzedzenia, jaka gruźlica? Jak zwierzak ma gruźlicę, to nieważne
jaką część włożysz do garnka - przetrwalniki bakterii będą, one
wbudowują się w układ krwiotwórczy. Tyle że akurat do niedawna bakterie
gruźlicy były bardzo, ale to bardzo słabymi bakteriami - ocenia się że
nawet obecnie znacząca część populacji nosi w śluzie płuc bakterie
gruźlicy - i nic, poza śluz te bakterie łba wychylić nie mogą, nie
namnażają się szybciej niż giną. Po gotowaniu - w ogóle nie ma sprawy.

To raczej to, ze naród zapomniał o podrobach - zwróć uwagę, że
zdziwienie potrafią budzić nerki, flaki nawet - z podrobów pozostała w
zasadzie wątroba. Już nawet mózg (zaliczany tradycyjnie do drobiów, nie
do patrochów - stary myśliwski podział o którym już pisałem, tkwiący
swymi korzeniami gdzieś w paleolicie) budzi zdziwienie wśród ludzi -
więc i restauratorzy nie chcą klientów płoszyć.

--
Darek