Re: Pochwalę się - zrobiłem żurek...

From: Ikselka <i...@g...pl>
Subject: Re: Pochwalę się - zrobiłem żurek...
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Date: Mon, 21 Apr 2014 15:42:35 +0200

Dnia Mon, 21 Apr 2014 13:45:38 +0200, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

> Jakie uprzedzenia, jaka gruźlica? Jak zwierzak ma gruźlicę, to nieważne
> jaką część włożysz do garnka - przetrwalniki bakterii będą, one
> wbudowują się w układ krwiotwórczy.

Nie, nie jest tak z gruźlicą. Gotowanie zabija prątki. Dlatego dawniej,
kiedy gruźlica była groźna bo powszechna, np zalecano wyparzanie naczyń
osób chorych na gruźlicę. Obecnie też występuje, a jest o tyle groźniejsza,
ze prątki uodporniły się na szereg kluczowych leków, dlatego coraz częstsza
jest gruźlica lekooporna. Występuje także u zwierząt i przenosi się na
ludzi. Sytuacja nie jest różowa, choć już stosunkowo dawno bo w latach
70-ych Polskę uznano za kraj wolny od gruźlicy:
http://www.rsi2004.lubelskie.pl/doc/sty7/art/Krajews
ka_Monika_art.pdf

> Tyle że akurat do niedawna bakterie
> gruźlicy były bardzo, ale to bardzo słabymi bakteriami

http://wiadomosci.onet.pl/swiat/znaleziono-pierwsze-
przypadki-calkowicie-lekoopornej-gruzlicy/s5tjb

> - ocenia się że
> nawet obecnie znacząca część populacji nosi w śluzie płuc bakterie
> gruźlicy - i nic, poza śluz te bakterie łba wychylić nie mogą, nie
> namnażają się szybciej niż giną.

Zbyt różowo to widzisz, mam inne wiadomości od lekarzy i weterynarzy.

> Po gotowaniu - w ogóle nie ma sprawy.

Owszem, ale i wcześniej tak było.

> To raczej to, ze naród zapomniał o podrobach - zwróć uwagę, że
> zdziwienie potrafią budzić nerki, flaki nawet

Akurat te są bardzo powszechnie kupowane, wręcz bez nich w sklepach
zwłaszcza okres przedświąteczny jest nie do wyobrażenia.

> z podrobów pozostała w
> zasadzie wątroba. Już nawet mózg (zaliczany tradycyjnie do drobiów, nie
> do patrochów - stary myśliwski podział o którym już pisałem, tkwiący
> swymi korzeniami gdzieś w paleolicie) budzi zdziwienie wśród ludzi -
> więc i restauratorzy nie chcą klientów płoszyć.

Bo się ludzie snobują na kuchnię włoską i francuską, jakby polska ich
zawstydzała - cóż, zwykle wybierają ją ludzie z kompleksami i
niedowartościowani także w innych dziedzinach.