Re: (n) Zamieszczam i przepraszam

Data: 2002-12-02 20:53:44
Temat: Re: (n) Zamieszczam i przepraszam
Od: "Roman Gawron" <n...@N...gazeta.pl>

Lamia <L...@w...pl> napisał(a):

> "Roman Gawron" <n...@N...gazeta.pl> writes:
>
> Odniosę się tylko do niektórych fragmentów tej analizy . Przepraszam za
> takie szatkowanie, ale trochę tego faktycznie dużo.

> W efekcie skontrolowac rodziców?
> No nie wiem...

Skontrolować nie rodziców, ale sprawdzić, czy dziecko ma wszystko,
co trzeba. Jest to obowiązek n-la, wynika z obowiązku sprawowania opieki.

> niebezpiecznego
>
> Tu owszem, zabieram dzieciakowi , jeżeli widzę. Prawdopodobnie zabrałabym i
> z teczki , ale małemu dziecku , wiedząc że ma jakiś przedmiot ktory może
> zagrażac bezpieczeństwu innych. Natomiast nie tyczy się to młodziezy.

Dlaczego się nie tyczy? W sensie prawnym nieletni to do 18. roku
życia. Znasz przepis, który różnicuje dzieci i młodzież pod kątem uprawnień n-
la?

> Z plecaka? A skąd wiem że w plecaku jest alkohol , ewentualnie narkotyki?

Nie wiesz, sprawdzasz, bo jesteś przewidującym i doświadczonym
pedagogiem. Kiedy podejrzewasz kłamstwo, sprawdzasz, bo tak rozumiesz swoje
nauczycielskie posłannictwo. I za taką Twoją postawę rodzice płacą podatki!

> Tu się zgadzam. Ale zabrać , a nie rewidować. O tym nie ma mowy w żadnym
> akcie prawnym.

Poczytaj jeszcze wątek "Delegacje ustawowe n-la".

> Dyrektor LO podczas dyskoteki przyłapał dwóch uczniów pijących w ubikacji
> "Jasia Wędrowniczka". Na ich oczach wylał ten szlachetny trunek do umywalki,
> po czym wezwał telefonicznie rodziców, żeby odpowiednio "zaopiekowali" się
> dzieciakami.
> Sposób godny naśladowania ;)

Może i tak. Ja tam rodzicom nie będę zawracał głowy, kiedy sam sobie
mogę i mam prawo poradzić. Rodziców wezwę do szkoły później - aby ich
poinformować, co dziecko zrobiło, aby uzgodnić z nimi dalszy sposób
postępowania (tzn. oni informuja mnie, co zamierzają zrobić w domu, żeby się
takie sytuacje nie powtarzały, ja informuję ich o konsekwencjach i innych
działaniach wychowawczych, jakie podejmę w szkole).

> dziecka,
> względem
> są
> wywarcia

> [...]
> Coś mi się zdaje, że różnica jest, ponieważ dziecko może odmówić opróżnienia
> plecaka.

I co z tego, że odmówi? Dziecko nie ma pełni praw obywatelskich i to
mnie ustawa nadaje prawa decydowania w takich sytuacjach.

> prawa
> kąpieli.
>
> Wow! A któż zaręczy że w liściku są jakiekolwiek szkodliwe wychowawczo
> treści?
> W ten sposób byśmy tylko kontrolowali dzieci na każdym kroku , bo a może....
> Ja własnemu dziecku nie sprawdzam korespondencji , a co dopiero uczniom.
> Poza tym jest kolosalna różnica w sprawowaniu opieki i pomocy małym i
> dorastającym dzieciom. Troszkę innymi kryteriami się tu kierujemy , nie
> zapominając jednakże o poszanowaniu godności osobistej ucznia.

Ja własnemu dziecku sprawdzę wszystko, co uznam za stosowne, jeśli
będę podejrzewał, że mnie okłamuje. Listy, telefon komórkowy, plecak, szafkę,
źrenice, chuch, przesłucham kolegów i koleżanki... Od tego jestem dorosły,
żeby dziecko nie robiło ze mnie durnia. Podkreślam: nie "na każdym kroku",
a "jeśli będę podejrzewał".
To samo zrobię z cudzym dzieckiem oddanym mi pod opiekę, za co odpowiadam
karnie. Bo gdybym miał skrupuły i nie sprawdził, a godzinę później dzieciak
pijany spadłby z drugiego piętra (autentyczny wypadek na wycieczce szkolnej),
jak spojrzałbym w oczy jego rodzicom? Jak żyłbym potem ze świadomością, że
nie dopełniłem obowiązków?!

> I może jeszcze na koniec. Nie zgodziłabym się na to, żeby nauczyciel wobec
> mojego dziecka miał takie same prawa jak ja, mimo że jestem nauczycielem.

Gdyby Twoje dziecko przywieźli z wycieczki w czarnym, foliowym worku,
prędzej ujrzałabyś w innym nauczycielu sojusznika, nie wroga...