naderwane wiezadlo krzyzowe - leczenie zachowawcze czy zabieg???

1. Data: 2003-05-04 22:27:14

Temat: naderwane wiezadlo krzyzowe - leczenie zachowawcze czy zabieg???
Od: Anka Łazowska <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam.
Od razu przepraszam za laicko-lamerskie pytanie.
Na poczatku marca naderwalam sobie przednie wiezadlo krzyzowe lewego
stawu kolanowego. Badanie MR wykazalo znacznego stopnia naderwanie
wiezadla z jego rozwarstwieniem, niewielkie uszkodzenie I stopnia
tylnego rogu lakotki przysrodkowej oraz drobne stluczenie klykcia
bocznego kosci piszczelowej (na podstawie wstepnego badania fizykalnego
lekarz stwierdzil naciagniecie wiezadla pobocznego, ktore nie
potwierdzilo sie w badaniu obrazowym). Zastosowano leczenie zachowawcze
umieszczajac noge w stabilizatorze w zgieciu 45 stopni na 6 tygodni.
Dalsze leczenie ma polegac na doprowadzeniu do przejecia przez miesnie
konczyny czesci funkcji uszkodzonego wiezadla.
Po 8 tygodniach wykonano powtorne badanie MR, ktorego obraz byl
identyczny z obrazem pierwszego badania, odnotowalo jednak znacznie
zwiekszona ilosc plynu w jamie stawu w porownaniu z badaniem poprzednim.
Zdaje sobie sprawe, ze uszkodzenie tego stopnia struktury stawu
kolanowego kwalifikuje sie do rekonstrukcji. Niemniej zastanawia mnie
zastosowana metoda leczenia przez (jeszcze) obecnego lekarza.
Czy faktycznie istnieje mozliwosc doprowadzenia do przejecia przez
miesnie czesci funkcji pelnionych przez wiezadlo, tak, aby mozliwa byla
komfortowa, dotychczasowa egzystencja? Wg opinii lekarza, u ktorego
konsultowalam ten przypadek, teoretycznie jest to mozliwe, ale wylacznie
w wypadku uszkodzenia niewielkiego stopnia, ktorego wykrycie mozliwe
jest podczas badania fizykalnego, nie dajacego negatywnego obrazu na
obrazie MR (na 2000 znanych mu przypadkow, 5 faktycznie zostalo
wyleczonych powyzsza metoda - wszystkie 5 nie przedstawialo zmian
patologicznych na obrazie MR).
Natomiast rehabilitant, u ktorego obecnie "dochodze" do formy twierdzi,
ze mial wiele podobnych przypadkow, w ktorych leczenie zachowawcze dalo
oczekiwane wyniki.
Zastanawia mnie takze zwiekszona ilosc plynu w jamie stawu. Czy po tak
dlugim leczeniu plyn nie powinien sie wchlonac lub zostac usuniety?
Rozumiem, ze jego obecnosc jest rzecza normalna, o czym przekonywal mnie
lekarz na poczatku leczenia. Niemniej niepokoi mnie fakt, iz po 8
tygodniach od wypadku jego ilosc znacznie sie zwiekszyla.
W koncu na czym polega zabieg rekonstrukcji uszkodzonego wiezadla
(dokladnie: skad pobiera sie material sluzacy rekonstrukcji uszkodzonej
struktury) i jak dlugo trwa pozniejsza rehabilitacja oraz czy zabieg
powinien zostac przeprowadzony mozliwie jak najszybciej po wypadku, czy
uprzednio zalecane jest wzmocnienie miesni (rehabilitacja 6-7 tygodni
poprzedzajaca operacje)?
Przy okazji: wiem, ze jednym z objawow
zerwanego/naderwanego/uszkodzonego wiezadala krzyzowego jest
niestabilnosc stawu. Doskonale to uczucie znam, gdyz nie nalezy ono do
najmilszych. Czy mozliwe jest odczuwanie podobnego dyskonfortu w zwiazku
z oslabiona funkcjonalnoscia miesni (zanik tkanki miesniowej w zwiazku z
szesciotygodniowym unieruchomienim nogi)?
Wydaje mi sie, ze staw jest niestabilny dokladnie w taki sam sposob, jak
przed rozpoczeciem leczenia (uczucie "niepanowania" nad stawem
kolanowym). Rehabilitant zas twierdzi, ze dyskomfort odczuwalny przeze
mnie wiaze sie glownie ze znacznie zmiejszona funkcjonalnoscia miesni,
ktore nie sa w stanie "utrzymac" konczyny.

Bede wdzieczna za wszelkie opinie w tej kwestii - pozdrawiam,
Anka

2. Data: 2003-05-05 18:42:43

Od: "kinga" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Anka Lazowska napisa3(a) w wiadomooci: <3...@p...onet.pl>...

> [...]
>powinien zostac przeprowadzony mozliwie jak najszybciej po wypadku, czy
>uprzednio zalecane jest wzmocnienie miesni (rehabilitacja 6-7 tygodni

Czesc!
oto ciekawa stronka na temat:
http://www.sport-klinika.pl/informator/kolanakrzyz.p
hp
A tak poza tym, to aby wykonac rekonstrukcje powinien byc zachowany pełen
zakres ruchów w stawie. To ułatwia dalsza rehabilitacje i umozliwia
całkowity powrót do zdrowia. Istniejacy przykurcz po rekonstrukcji nie
zniknie a tylko utrudnia proces chodzenia (nieprawidłowe obciążanie stawu
kolanowego prowadzace m. in. do zużycia chrzastki stawowej). Dlatego coraz
rzadziej wkłada sie takie kolana w gips a tym bardziej na kilka tyg. Jesli
juz jest przykurcz to dobrze byłoby jeszcze w ramach rehabilitacji
przedoperacyjnej uzyskac (odp. cwiczeniami) maksymalne zakresy, porównywalne
z druga konczyna. W przypadku zaniku glowy przysrodkowej m. czworogłowego
mozna robic stymulację rosyjska tego mięsnia.
Sam zabieg obecnie jest wykonywany metoda artroskopowa, wiezadło krzyżowe
przednie rekonstruuje sie pobierajac czesc wiezadła własciwego rzepki z
bloczkiem kostnym który jest mocowany specjalnymi srubami. Poczatkowo
rehabilitacja sprowadza sie do schładzania stawu i ruchów biernych na
odpowiednio ustawionej szynie do cw. Chodzi sie o 2 kulach. Nastepnie włącza
sie cw. izometryczne w zamkniętych łancuchach kinematycznych i fizykoterapię
( np. pole magnetyczne). Bardzo wazne jest szybkie uzyskanie pełnych
zakresów ruchu, zwlaszcza wyprostu, gdyz warunkuje to prawidlowe obciążanie
stawu podczas chodu. Tylko wtedy mozna odstawić kule!
Jesli chodzi o obecnosc plynu w stawie to moim zdaniem nalezy wykonywac
punkcje tylko w przypadku duzych ilosci. Kazde nakłócie nie jest obojetne i
stymuluje maziówkę do produkcji płynu, czyli jest to takie błędne koło.
niewielkie wysieki czesto same sie wchłaniaja. Mozna sobie pomóc stosujac
np. curapuls który dziala osuszajaco. /Ale to moje skromne zdanie, jestem
mgr rehabilitacji i wiem ze lek. ortopedzi czesto wola kłóc/.
Rola mm. w stabilizacji st. kolanowego jest duża ale nie nie az tak jak np.
w st. biodrowym. St. kolanowy stabilizuja glównie wiezadla, a mm. pelnia
tylko role pomocnicza. Jednak w wypadku niestabilnosci wiezadlowej nalezy
wzmacniac gl. m. czworoglowy uda i m. dwugłowy uda (przód i tyl uda) Nalezy
robic to z rozsadkiem, tak by nie pogłębiac niestabilnosci (cw. w łancuchach
zamkniętych, ćw. izometryczne). Prawidłowo wykonany zabieg rekonstrukcji i
prawidłowo prowadzona rehabilitacja to klucz do sukcesu.
Życzę powodzenia! kinga

3. Data: 2003-05-05 19:40:56

Od: Anka Łazowska <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

4. Data: 2003-05-05 20:26:19

Od: Anka Łazowska <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hej!
Dzieki wielkie za szybka odpowiedz i wyjasnienie sytuacji!!!

Pozdrawiam serdecznie,
Anka

Środki antykoncepcyjne ...
Odciski - co z tym robic , czego jest przyczyna
żylakowe szaleństwo i uczulenie [długie]
seks bez zabezpieczenia...możlwi a wpadka...
Wory, podkowy pod oczyma... jak sie pozbyc