obiad wystawny

11. Data: 2008-01-30 19:35:52

Temat: Re: obiad wystawny
Od: "Jolka" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jakie tam chwalenie się - ale patent niezły smakowo: 1/4 l gęstej(!)
> kwaśnej śmietany, 1 łyżeczka soku z cytryny, 1 płaska łyżeczka cukru, 1/3
> łyżeczki soli - wymieszać lekko, odstawić na 15 minut, znowu wymieszać.
> Polewać obficie sałatę.
> Ręczę, że sama, żywa, nieprzyprawiona śmietana do sałaty to jakieś
> kosmiczne nieporozumienie.
> --

To wcale nie patent, bo znam ten przepis od lat i zawsze tak przyrządzam
śmietanę do sałaty.
Ma fajny słodko-kwaśny smak i pasuje nie tylko do chrupkiej lodowej, ale też
do innych rodzajów sałat.
Wiosną i latem dodaję jeszcze rzodkiewkę i szczypiorek no i trochę świeżego
koperku.
Jolka

12. Data: 2008-01-30 19:39:20

Od: Ikselka <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 30 Jan 2008 20:35:52 +0100, Jolka napisał(a):

> [...]
> do innych rodzajów sałat.
> Wiosną i latem dodaję jeszcze rzodkiewkę i szczypiorek no i trochę świeżego

Można i ogórek zielony, ale taki bardzo młody, ze skórką, cieniutko
pokrojony - mniammmm.

--
XL wiosenna
Adres na WP nieaktywny. Priv tylko na e...@o...pl

13. Data: 2008-01-30 19:46:53

Od: Ikselka <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 30 Jan 2008 20:48:39 +0100, JBP napisał(a):

> Użytkownik "Ikselka" <i...@w...pl> napisał w wiadomości

> Sałata bądź ogórki stanowiły dodatek do innych potraw, zwykle obiadowych
> drugich dań, a w nich na ogół występował tłuszcz - na przykład w sosie czy
> innej omaście.
> JBP

Ale chodzi o tłuszcze roślinne - w surówkach np.

14. Data: 2008-01-30 19:48:39

Od: "JBP" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

15. Data: 2008-01-30 19:50:16

Od: Ikselka <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 30 Jan 2008 20:46:53 +0100, Ikselka napisał(a):

> Ale chodzi o tłuszcze roślinne - w surówkach np.

...ponieważ one są dostępne w płynnej postaci i po wymieszaniu z warzywami
równocześnie zabezpieczają je przed utlenianiem się witamin w nich
zawartych, zanim je spożyjemy. Trudno surówkę wymieszać ze smalcem lub
masłem.

16. Data: 2008-01-30 20:14:44

Od: "JBP" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ale chodzi o tłuszcze roślinne - w surówkach np.
> --

Rozumiem o co Ci chodzi. Jednak obyczaje bywają różne. Do surówki z kapusty
kiszonej dawała tłuszcz, do sałaty i świeżych ogórków nie.
Generalnie uznawała i stosowała w miarę możliwości kuchnię swoich przodków.
W rozsądnych ilościach bazowała na maśle i smalcu, czasami używała jakiegoś
oleju czy oliwy, aczkolwiek dawniej wybór wśród roślinnych był mniejszy, a
smak tych dostępnych w sklepach często odrzucał.
JBP

17. Data: 2008-01-30 20:17:27

Od: Ikselka <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 30 Jan 2008 21:14:44 +0100, JBP napisał(a):

> [...]
> oleju czy oliwy, aczkolwiek dawniej wybór wśród roślinnych był mniejszy, a
> smak tych dostępnych w sklepach często odrzucał.

Masełko i smalczyk, podobnie jak Twoja mądra Babcia (tak, tak, w naszym
klimacie tylko masełko i smalczyk, żadne tam olejowe śródziemnomorskie
dietki!) mam ponad wszystkie inne tłuszcze, jednak do surówek to oliwę lub
olej z konieczności (płynność) daję. Ale żeby schabowego smażyć na oleju,
to az tak to nie - tłuszczyk musi się z mięskiem zgadzać, oj, zgadzać ;-)

18. Data: 2008-01-30 22:18:09

Od: "Anna Sheridan" <o...@o...com.au> szukaj wiadomości tego autora

> Nie "winegrecik". Oglądając go i smakując od dzieciństwa po dorosłość
> potrafię odróżnić. Był bez czosnku, bez oliwy i bez octu. Tylko trochę
> wody, sok z cytryny, cukier, sól i pieprz. De gustibus... :)
Moje babcie tez tak zaprawialy salate zielona a zwlaszcza mizerie, bo do
salaty zielonej uzywaly czasem smietanowej zaprawy, tak, jak Twoja, tylko
jeszcze z dodatkiem zoltka, ugotowanego na twardo i drobno posiekanego.
Dodawanie oliwy do salat odkrylam dopiero na wakacjach w Bulgarii (circa
1970).
Ania
(zmien ombre na omberis)

19. Data: 2008-01-31 11:02:54

Od: "Aicha" <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ikselka" napisał:

> Co wystawić?

Wystawny :)

--
Pozdrawiam - Aicha (i dobranoc...)

20. Data: 2008-01-31 11:14:37

Od: "*piotr'ek*" <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Zupa-krem z zielonego groszku z grzaneczkami z bułki (mało roboty).

Nie wszyscy tolerują coś takiego.

> Sałata zielona (lodowa) ze śmietaną (przepis na pyszne doprawienie
> śmietany
> polecam).

j.w.

PS. A po co wam kościół? Chrzciny to rozumiem, a tak?

*piotr'ek*

Chleb z przewagą mąki żytniej
Z cyklu co przywieźć? - Emiraty
udko indycze
Telenet nieuwsgroepen mededeling: nieuwsserver adres aanpassen/Attention: modification de l'adresse du serveur de newsgroup
Ciasto faworkowe