Re: ocena antybiogramu

From: d'plus <u...@t...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: ocena antybiogramu
Date: Thu, 21 Feb 2008 15:53:31 +0100

kffiatek pisze:

> Na liście nie musi być wszystkich grup antybiotyków, tylko część, które
> laboratorium testuje. Lekarz wybiera z antybiogramu grupę, na którą
> patogen jest wrażliwy, więc prawdopodobnie wybrał spośród tych z listy.
> Ty podałeś to, na co jest oporny. W tym kontekście nie dało się
> odpowiedzieć na pytanie czy wybrał dobry antybiotyk wg. antybiogramu, bo
> to zależy od informacji, których zabrakło.

Dziękuję za wyjaśnienie... Jak widać moim laickim okiem wyrzuciłem to co
było najistotniejsze. Zdaje się - piszę, teraz z pamięci, że wybrany
został specyfik z kolejnej pod tej z opisem "OPORNY".

> Wyniki badania mikrobiologicznego to jedynie jedna z wielu informacji,
> jakie lekarz bierze pod uwagę stawiając diagnozę i podejmując leczenie.
> Jak widzisz już się znalazła koleżanka, która kwestionuje postępowanie
> lekarza tylko na podstawie tego, że masz katar i napisane "możliwa
> kolonizacja" w antybiogramie. Moim zdaniem to nieprofesjonalne, ale
> oczywiście możecie myśleć, że lekarz był głupi i nie wiedział rzeczy, o
> której teraz piszą już nawet w kolorowych tabloidach. Ba, nawet możliwe,
> że ona ma rację, a lekarz się mylił. Tylko komu wierzyć? Zdrowie jest
> [...]

Zgadzam się. Widać, że reprezentujesz tą drugą stronę specjalistów wobec
mnie, ale tym umożliwiłeś mi uświadomienie się w kwestii tego typu
diagnoz. Niektóre decyzje lekarskie są zaskakujące i nielogiczne w
umyśle laika, ale ja zawsze dochodziłem do tego, że lekarz ma rację.
Z drugiej strony również mam doświadczenie ze specami, ale nie takimi
jak ja i wiem jak czasami większy spec robi mały poligon doświadczalny,
aby upewnić się w stawianej diagnozie.. i nie zawsze to jest niegroźny test.

> Dlatego jak ja rozmawiam z informatykiem, to nie zaczynam od: "chyba
> zaliczył pan wpadkę", tylko raczej od "czegoś tu nie rozumiem, nie
> działa mi to tak, jak bym chciał".

Nikomu nie mówiłem że miał wpadkę, powiedziałem MIKRO wpadkę - tzn
niechęć do wykonania wymazu z nosa co ostatecznie jednak okazało się
podstawowym tropem do dalszych działań. Co bym robił obecnie z tym nosem
gdybym nie poprosił o wymaz? brałbym tabletki antyalergiczne jak mi
przepisał wcześniej, które pomogły w 80% jednak nie rozwiązują problemu.
Z tego co piszesz i wiesz zapewne jesteś lekarzem, ale tylko dlatego nie
powinieneś być bezkrytyczny wobec kolegów po fachu.
A kto pyta nie błądzi. Mam zaufanie do lekarzy, ale lubię również
przeanalizować odmienne zdanie.

:)