panettone jak ze sklepu?

11. Data: 2005-12-23 15:54:54

Temat: Re: panettone jak ze sklepu?
Od: Sabina Redlarska <sa-re.wyrzuc.to.co.uwazasz:)@epf.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 23 Dec 2005 15:33:22 +0000 (UTC), Atunia napisał(a):

> We Wrocławiu - w Epi. Nie wiem jak w innych miastach, ale chyba mają jakiś
> adres mailowy na stronie?

Będę się informować :)

--
Sabina

12. Data: 2005-12-23 16:18:09

Od: "czeremcha" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Atunia <a...@g...pl> napisał(a):

> litrówka i cydr ma być. Trzebaby się tam pod linkiem spytać Linn, co to ma
być.

Chodzi o cytron czyli inaczej cedrat, a dokładniej - o jego kandyzowaną
skórkę zwaną cykatą.

Ania - która lubi wiedzieć.

13. Data: 2005-12-23 18:35:57

Od: Sabina Redlarska <sa-re.wyrzuc.to.co.uwazasz:)@epf.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 23 Dec 2005 16:18:09 +0000 (UTC), czeremcha napisał(a):

> Chodzi o cytron czyli inaczej cedrat, a dokładniej - o jego kandyzowaną
> skórkę zwaną cykatą.

Dzięki za informacje :)
Myślę, że skoro to ciasto robi się również w wersji bezbakaliowej, bez
cedratu można by się obejść, choć może to on dawał ten charakterystyczny
aromat...

--
Sabina

14. Data: 2005-12-24 13:11:56

Od: Waldemar <w...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

czeremcha wrote:

> być.
>
> Chodzi o cytron czyli inaczej cedrat, a dokładniej - o jego kandyzowaną
> skórkę zwaną cykatą.

jako dzieciakowi myliła mi się cykata z cykutą ;-) Dobrze, że do tej
ostatniej nie miałem dostępu, bo bardzo pożywne ciasto by z tego wyszło.

Wesołych świąt!

Waldek

15. Data: 2005-12-24 21:07:21

Od: Sabina Redlarska <sa-re.wyrzuc.to.co.uwazasz:)@epf.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 24 Dec 2005 14:11:56 +0100, Waldemar napisał(a):

> jako dzieciakowi myliła mi się cykata z cykutą ;-) Dobrze, że do tej
> ostatniej nie miałem dostępu, bo bardzo pożywne ciasto by z tego wyszło.

No faktycznie pożywne by było ;)

--
Wesołych Świąt :)
Sabina

16. Data: 2005-12-24 21:24:26

Od: Sabina Redlarska <sa-re.wyrzuc.to.co.uwazasz:)@epf.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 23 Dec 2005 14:08:58 +0000 (UTC), Atunia napisał(a):

> http://top-it.pl/~atunia/chleb/panetton.pdf

Zrobiłam! Rrrroboty jak cholera, gdybym przedtem dokładnie przepis
przeczytała, pewnie bym się za to na noc nie brała. Właściwie nie tyle dużo
roboty, co długi czas zanim ciasto można do pieca zapakować (5-6 godzin
samego wyrastania z różnymi operacjami w międzyczasie). Przepis jest trochę
niedokładny (w każdym razie dla niewprawnego piekarza), ale jakoś sobie
poradziłam i KURCZE, TO JEST PODOBNE DO PANETTONE! :D

Następnym razem postaram się bardziej trzymać przepisu (miałam w końcu
problemy z ilością mąki), no i będę przestrzegać tych czasów i warunków
wyrastania. Teraz przyspieszyłam żeby zdążyć cokolwiek pospać w nocy -
wyrastałam ciasto w cieple a nie w temp. pokojowej więc wyrastałam je
krócej. Może trochę za krótko, chociażna koniec naprawdę ładnie wyrośnięte
było.

I okazało się że nie potrzymałam ciasta przez pierwsze minuty pieczenia w
200 stopniach bo nie zauwazylam ze temp. zjechala. W zw. z czym ciasto
pieklo sie nieco dluzej. No i nie mialam tortownicy o śrenicy 15 cm :] I
wyszło trochę za bardzo spieczone i suche naokoło. Ale to w śroku
przypomina panettone, podczas gdy jak kiedyś robiłam z prostszego przepisu,
wyszła zwykła drożdżówka. Następnym razem może to po prostu w małym garnku
upiekę, bo ciasto powinno być wyższe.

Ale generalnie - dzięki za przepis!
A cytron był w mieszance bakaliowej której użyłam :)

--
Wesołych Świąt :)
Sabina

17. Data: 2005-12-24 23:10:51

Od: "Atunia " <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Sabina Redlarska <sa-re.wyrzuc.to.co.uwazasz:)@epf.pl> napisał(a):

> Ale generalnie - dzięki za przepis!
> A cytron był w mieszance bakaliowej której użyłam :)

O, gdzie taką dostałaś?
A Wielką księgę chleba polecam, wprawdzie na allegro ostatnio się o nią biją,
ale co jakiś czas się pojawia aukcja i przechodzi bez echa niemal :). Bardzo
ładne wydanie, sporo rzeczy wyjaśniają na początku, poglądowe zdjęcia, bardzo
sobie ją chwalę :).

Pozdrawiam
Atunia

18. Data: 2005-12-25 01:25:39

Od: Sabina Redlarska <sa-re.wyrzuc.to.co.uwazasz:)@epf.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 24 Dec 2005 23:10:51 +0000 (UTC), Atunia napisał(a):

> O, gdzie taką dostałaś?

To bylo te 2 lata temu kiedy pierwszy raz pieklam niby panettone :)
Dotrwaly w lodowce nienaruszone :)
Dostalam pewnie w pierwszym lepszym sklepie. Albo drugim :) Mi wyglada ze
to jest staly element takich mieszanek. To byla taka mieszanka skorek
cytrusowych (nie wiem czy czegos jeszcze) kandyzowanych w plastikowym
"prostokątnym" przezroczystym niewielkim pudelku.

> [...]
> ładne wydanie, sporo rzeczy wyjaśniają na początku, poglądowe zdjęcia, bardzo

Może kiedyś sobie zażyczę na prezent... generalnie lubię piec chlebki...
choć ten przepis na Panettone byl może i krok po kroku ale miałam wrażenie
że niektóre kroki były pominięte.
Chciałabym żeby książki kucharskie były pisane tak, jak przepisy pisze
M.Bassett - u niej bardzo zadko bywają wątpliwości co jak zrobić. Zdarzają
się wtedy, gdy czegoś zapomni albo jakieś nieścisłości pomiędzy Polską a
USA.
A książka o której mówisz jest pisana zdaje się przez Angielkę, co nie jest
jej atutem... np. w tym przepisie od Ciebie na początku jest napisane, że
formę do panettone trudno jest kupić w Anglii. A co mi do tego? ;)
Chociaż może przepisy i fajne, ten na panettone napewno nienajgorszy.
Myślę że taka książka powinna być tłumaczona z udziałem autorki tak, aby ją
nieco bardziej umiejscowić w naszych realiach.

--
Sabina

19. Data: 2005-12-25 10:28:26

Od: "Atunia " <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> jej atutem... np. w tym przepisie od Ciebie na początku jest napisane, że
> formę do panettone trudno jest kupić w Anglii. A co mi do tego? ;)

To, że na ogół w .pl wtedy też się nie da ;)

> Chociaż może przepisy i fajne, ten na panettone napewno nienajgorszy.
> Myślę że taka książka powinna być tłumaczona z udziałem autorki tak, aby ją
> nieco bardziej umiejscowić w naszych realiach.

Niektóre realia są dorzucone na końcu, dlatego wspomniałam, że warto mieć całą
książkę. Między innymi są wyjaśnienia, że zgniły zachód mąkę traktuje
wybielaczem, a do nas to nie dotarło, więc pojęcie 'mąka niebielona' to u nas
po prostu mąka. No i nie wiem dokładnie, które kroki były pominięte w
przepisie na panettone, ale możliwe, że zostały one przedstawione ogólnie na
początku, tak jak kroki przy robieniu chleba, możesz sobie zerknąć u mnie w
http://top-it.pl/~atunia/chleb/ na pliki wkc1.jpg i następne :)

Atunia

20. Data: 2005-12-26 00:23:49

Od: Sabina Redlarska <sa-re.wyrzuc.to.co.uwazasz:)@epf.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 25 Dec 2005 10:28:26 +0000 (UTC), Atunia napisał(a):

> To, że na ogół w .pl wtedy też się nie da ;)

Akurat co do tej formy to sie pewnie zgadza, nawet nie pomyslalam zeby tego
szukac w sklepach. Ale w innych przepisach moga wystapic inne elementy nie
pasujace w taki sposob.
Podejrzewam ze ksiazka jest pisana ogolnie w tym stylu, jest umieszczona w
tamtejszych realiach i przepisy sa tez tamtejsze. Inne skladniki, inne
pieczywo... czy pieczywo angielskie jest fajne?

> Niektóre realia są dorzucone na końcu, dlatego wspomniałam, że warto mieć całą
> książkę. Między innymi są wyjaśnienia, że zgniły zachód mąkę traktuje
> wybielaczem,

ACE? :D
Wybielac biala make... super po prostu.

> a do nas to nie dotarło, więc pojęcie 'mąka niebielona' to u nas
> po prostu mąka.

Fakt, zastanawialam sie nad ta maka.

> [...]
> początku, tak jak kroki przy robieniu chleba, możesz sobie zerknąć u mnie w

Strasznie wielkie te zdjecia, dlugo sie sciagaja i troche ciezko sie czyta
(na 17 calach przynajmniej). Ale jak bede miala wiecej czasu to moze
przejrze, moze faktycznie jest jakies wprowadzenie do pieczenia chleba,
dzieki ktoremu mniej watpliwosci po drodze.

--
Sabina

Co z zabaione? Nigdy więcej jaj na miękko?
Keks Asi
ciasto na pierogi
Co zrbic aby był puszysty sernik?
a to pasztet