pigwowiec- mozna jeszcze z pestek?

31. Data: 2005-02-26 08:18:39

Temat: Re: pigwowiec- mozna jeszcze z pestek?
Od: "mirzan" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Do grupy poszukiwanych :-).
>
> Z pozdrowieniami, Maria

Nie ma co szukać, wystarczy przypomnieć wiosną.Owoce ma
wielkości pięści, kwiaty białe z różową obwódką.Ciernie
to sztylety.
Pozdrowienia. Mirzan

32. Data: 2005-02-26 08:38:31

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:6525.000013fb.42202eb1@newsgate.onet.pl Zbigniew
Mazur <f...@t...pl> napisał(a):

> Profesor Władysław Bugała, Drzewa i krzewy dla terenów zieleni,
> PWRiL Warszawa 1979 pisze coś wprost przeciwnego:
>
> "Chaenomeles speciosa - pigwowiec chiński; syn. pigwowiec właściwy
> Krzew wysokości do 2 m (...) Kwiaty duże, średnicy 3-5cm,
> szkarłatnoczerwone, (...)
> Chaenomeles japonica - pigwowiec japoński
> Niski(do 1m), słabo rosnący krzew (...) Kwiaty ceglastoczerwone,
> średnicy do 3 cm, po 3-4 razem."

Hejka. A Seneta pisze: Ch. japonica - niski szeroki krzew do 1 m wys.,
kwiaty ceglastoczerwone. Ch. speciosa - wyprostowany i rozłożysty krzew do 2
m wys. u nas, kwiaty czerwone, rzadziej białe lub różowe. Ch. superba
(pośredni) mieszaniec obu poprzednich.
Pozdrawiam lustracyjnie Ja...cki

33. Data: 2005-02-26 15:00:47

Od: "mirzan" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> m wys. u nas, kwiaty czerwone, rzadziej białe lub różowe. Ch. superba

Mój jest zdecydowany w formie i kolorze kwiatów, nie da się
pomylić z innym.
Pozdrawiam. Mirzan
http://fotogalerie.pl/galeria/galeria_mirzan

34. Data: 2005-02-27 23:44:08

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

"Zbigniew Mazur" <f...@t...pl> wrote in message

> Tamta,to która?
> http://klub.chip.pl/irex/ogrodnr33/baza/pigwowiec.ht
ml
> czy też
> http://www.republika.pl/guzekszkolka/pigwowiec.htm

Ta z domeny klub.chip.pl

> Co jest tym błędem?

Zamienienie miejscami gatunkow.

> Profesor Władysław Bugała, Drzewa i krzewy dla terenów zieleni, PWRiL
Warszawa
> 1979 pisze coś wprost przeciwnego: [...]

A Prof. dr hab. Zbigniew Podbielkowski pisze na odwrot w porownaniu z W.
Bugala :)
Jedynie prawdziwe jest to, ze coraz bardziej mi sie w glowie wiedza
przewraca ;)

Pozdrawiam,
Bpjea

35. Data: 2005-02-28 00:56:05

Od: "Zbigniew Mazur" <f...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ja zapytałem Bpjea:

i dostałem odpowiedź:

> Zamienienie miejscami gatunkow.

Golono, strzyżono... ?

> A Prof. dr hab. Zbigniew Podbielkowski pisze na odwrot w porownaniu z W.
> Bugala :)

W jakiej pozycji książkowej porównuje te gatunki?
Chciałbym sprawdzić.

Pozdrawiam bibliograficznie, :-)
Zbyszek

36. Data: 2005-03-01 03:34:22

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

> W jakiej pozycji książkowej porównuje te gatunki?
> Chciałbym sprawdzić.

Nie porownuje, tylko opisuje p. japonski w "Slowniku roslin uzytkowych",
PWRiL, Warszawa 1985r.

Pozdrawiam,
Bpjea

37. Data: 2005-03-01 09:07:20

Od: "Zbigniew Mazur" <f...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Bpjea odpowiedział na moje pytanie:

> Nie porownuje, tylko opisuje p. japonski w "Slowniku roslin uzytkowych",
> PWRiL, Warszawa 1985r.

Mam tę książkę, ale na podstawie tego opisu nie mogę wysnuć wniosku
potwierdzającego Twoją wypowiedź:

> jest blad, bo jak do tej pory, to pigwowiec japonski jest wiekszy
> od chinskiego i ma kwiaty bardziej rożowe oraz większe owoce.

O różnych rozmiarach osiąganych w różnych warunkach przez rośliny i podawanych
przez różnych autorów pisała niedawno Basia K.
Dla przypomnienia cytuje jeszcze raz:

PWRiL Warszawa1979 pisze:

[...]

Dirko sprawadził u Senety:
>>> Hejka. A Seneta pisze:
>>> Ch. japonica - niski szeroki krzew do 1 m wys.,kwiaty ceglastoczerwone.

Dorzucę jeszcze Brickella, (były Przewodniczący Królewskiego Towarzystwa
Ogrodniczego, Prezes Międzynarodowej Komisji Nomenklatury Roslin Uprawnych):

Christopher Brickell. Wielka encyklopedia roślin ogrodowych.
MUZA S.A.. Warszawa 1999
"Chaenomeles japonica. (...) Mnóstwo gron pomarańczowych do czerwonych kwiatów,
4 cm srednicy,(...) wysokość 1m, szerokość 2m.
Chaenomeles speciosa. Bujny, szeroko rozpościerający się krzew (...)
Wiosną tworzy grona 2-4 szkarłatnych do pąsowych kwiatów,
4,5 cm srednicy, (...) wysokość 2,5 m, szerokość 5m."

oraz:
Dáša Remešowá, Zdeněk Osvald. Leksykon krzewów liściastych.
Oficyna Wydawnicza MULTICO. Warszawa 1993.
"Chaenomeles japonica - pigwowiec japoński. Pochodzi z Japonii. Niski, szeroko
rozłożysty, ciernisty krzew, wysokości do 1m. (...)
Kwiaty duże, średnicy do 3 cm, ceglastoczerwone. (..) Wspaniały krzew na niskie
żywopłoty.(...)
Chaenomeles speciosa - pigwowiec okazały. pochodzi z Chin i Japonii.Krzew
wyprostowany, wyższy niż gatunek poprzedni, dorasta do 2m.(...)
Kwiaty czerwone. (...) Ma wiele interesujących odmian(...)."

Ponadto:
Jerzy Hrynkiewicz-Sudnik, Bolesław Sękowski, Mieczysław Wilczkiewicz.
Rozmnażanie drzew i krzewów liściastych, Część druga.
PWN. Warszawa 1987.
"Chaenomeles japonica Lindl. - pigwowiec japoński. Krzew zagęszczony o licznych
ciernistych wzniesionych pedach, do 1 m wysokosci. pochodzi z Azji wschodniej.
(...) Kwiaty siedzące, 2-3 cm średnicy, zwykle czwerwone. Krzew w Polsce często
spotykany w uprawie.
Chaenomeles lagenaria Rehd. - pigwowiec właściwy (okazały). Krzew ciernisty,
wysokości do 3 m o wyprostowanych i grubych gałęziach. (...) Kwiaty
szkarłatnoczerwone, duże 3-5 cm średnicy, po 2-6 osadzone na pedach dwuletnich
i starszych. (...) Pochodzi z Chin. Krzew bardzo oryginalny i dekoracyjnyw
okresie kwitnienia, lecz niezupełnie wytrzymały na mrozy."

A może zainteresuje ta pozycja:
Izabella Kiljańska. Kwiaty i krzewy ozdobne w ogródku.
PWRiL. Warszawa 1990.
"Pigwowiec pośredni - Chaenomeles x superba. Jest to mieszaniec pigwowców
japońskiego i chińskiego; ostatnio w sprzedaży są głownie jego odmiany, zwykle
pod niewłaściwymi nazwami, np.. jako "pigwa japońska"."

Pozdrawiam cierpliwie, :-)
Zbyszek

PS
Dla relaksu coś z klasyki:
http://mickiewicz.kulturalna.com/a-79.html

38. Data: 2005-03-02 06:09:00

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

> Mam tę książkę, ale na podstawie tego opisu nie mogę wysnuć wniosku
> potwierdzającego Twoją wypowiedź:

O trzech metrach wysokosci mowa, a kwiaty szkarlatnoczerwone; chociaz nie
opisuje on p. chinskiego, to druga roslina (jaka by nie byla) jest niska,
a kwiaty ma ceglaste. W nazwie angielskiej autor ten nie pisze o karlowym
pigwowcu japonskim tylko o pigwowcu japonskim.
Niektorych zrodel przez Ciebie podanych nie mam. Przelicytowales mnie.
Zawsze moge zmienic zdanie na temat tego gatunku pigwowca :)

Pozdrawiam,
Bpjea

39. Data: 2005-03-02 08:39:18

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

Bpjea wrote:
> "Zbigniew Mazur" <f...@t...pl> wrote in message
> Zawsze moge zmienic zdanie na temat tego gatunku pigwowca :)
:)
ja tez przyznam sie
ze juz sam nie wiem co mam
:)
jak sie dopatrzylem w notatkach
mam Chaenomoles Crimson and Gold
ktorego uwazalem za japonczyka
w odroznieniu od kilku krzaczkow innego pigwowca
otrzymanych od kogos jako pigwowiec chinski
:)
spotkalem sie gdzies ze stwierdzeniem
ze owoce Pigwowca wlasciwego (chinczyka)
sa bardziej aromatyczne niz japonskich
:)
rosnac u mnie w dokladnie tych samych warunkach
moj "chinczyk" z tymi drobnymi
ceglasto- czerwonymi kwiatkami( powinienem miec gdzies jego foto)
ma mniejsze ale bardziej aromatyczne owoce
:)
z pozdrowieniami i usmiechami
_hehehe

Mieta nana