Re: pomocy wszawica!!!

From: "Lozen" <i...@h...com>
Newsgroups: pl.soc.dzieci.starsze
Subject: Re: pomocy wszawica!!!
Date: Fri, 5 Oct 2007 13:59:37 +0000 (UTC)

Anna wrote:

> Witam !
>
> mam pytania do rodziców znających się "na rzeczy":

Nie wiem czy sie znam, mamy jedno doswiadczenie z minionego kwietnia.

> 1. Czy wszawica głowowa zaraża się tylko przez bezpośredni kontakt
> głowy chorego z głową zdrowego?

Do pewnego stopnia. Jezeli wlosy dlugie, u dziewczynek nie
zwiazane/splecione, to latwiej takiej wszy zagospodarowac sie na nowym
podworku.

> 2. Czy jest możliwość zarażenia się przez poduszkę do spania, ręcznik
> do wycierania, fotel na którym siedzi chory z opartą o oparcie głową,
> czy ewentualnie inne przedmioty użytku codzinnego?

Jezeli osoba z wszami wczesniej uzywala w/w i w rezultacie pozostawila
za soba np jedna zagubiona wesz to z punktu widzenia takiej wszy musi
ona sobie znalesc nowe podworko, nie? ;)

> 3. Czy wszy głowowe mogą "przenieść się" na łono?

Nie mam pojecia.

> 4. Czy wszami głowowymi mogą zarazić się zwierzęta?

Zdaje sie nie te podworko.

> 5. Czy do wyleczenia wszawicy głowowej u dzieci wystarczą preparaty
> proponowane bez recepty w aptece, np.: Nix?
> Po jednym użyciu nadal są małe wszy - użyliśmy już po raz drugi
> chociaż na ulotce jest napisane, że u dzieci należy tylko
> jednorazowo. Ale dziecko ma długie włosy, może źle pierwszym razem
> rozprowadziłam preparat?

My stosowalismy preparat, ktory bral pod uwage cykl rozwoju i zalecal
powtorke po pewnym okresie.

6. Czy jeśli dorośli potraktują się
> profilaktycznie preparatem typu nix, to jest pewność że nie dojdzie
> do zarażenia?

Nie. Preparat zabija co jest na glowie, a nie uodparnia jak
szczepienia czy przebyta ospa.

> 7. Czy o fakcie wystąpienia u dziecka wszawicy
> powinnam powiadomić: szkołę, lekarza, do którego dziecko chodziło,
> inne instytucje, miejsca, gdzie dziecko przebywało (zanim dojrzeliśmy
> wszy)?

Zastanawiasz sie jeszcze? Twoje dziecko/-ci ma/-ja wszy bo ktos inny
szkoly nie poinformowal. Teraz ktos inny moze tez stanac twarza w
twarz z problemem z tego samego powodu.

> 8. Czy aby pozbyć się wszy powinnam wyrzucić pościel chorego
> i kupić nową, czy wyrzucać ubrania, fotele itp? Czy mam robić jakąś
> dezynfekcję i dezynsekcję w domu?

Nic nie musisz wyrzucac. Wpakuj to wszystko w worki foliowe, szczelnie
zawiaz/zamknij i odloz gdzies na miesiac, poltora. Jezeli na
poduszce/koldrze zostaly gnidy (jajka) to pozniej potencjalna wesz nie
przezyje bez kontaktu ze skora, bez dostepu do krwi.
Posciel i reczniki pierz czesciej w miare mozliwosci, meble porzadnie
odkurz i zawartosc z odkurzacza wyrzuc w miejsce poza domem.

> 9. Czy do zabicia potencjalnych
> jaj, czy też żywych wszy na pościeli itp wystarczy upranie w wysokiej
> temperaturze, i ile 60 - czy raczej 90 stopni?

Ja pralam w roznych temperaturach, ale suszylam w suszarkach
ustawionych na wysoka temp.

> 10. Ile mogą przeżyć
> wszy, ich jaja bez żywiciela? np. na ubraniach, podłodze, foletu itp?

http://schools.nycenet.edu/region7/ps102/HEAD%20LICE
%20FACTS_Polish.pdf

http://wszy.notlong.com

> 11. Jak postępować, aby nie doprowadzić do długotrwałego stanu
> zawszenia dzieci, czy wystarczy regularne mycie i szczotkowanie
> włosów?

Higiena i kontrola. Latwiej jest utluc potencjalna jedna wesz ktora
dzis sie przeprowadzila na nowe podworko, niz w pelni zorganizowana
balange gdzie banda juz sie dzieci dorobila.

> 12. Czy pójść z tym problemem do lekarza w przychodni aby
> przepisał jakis lek na receptę - bo są bardziej skuteczne?

Nie ma takiego leku.

> 13. Co mam robić, aby nie doprowadzić do epidemii itp (dzieci do
> zauważenia uczęszczały w wiele miejsc - zresztą z któregoś z tych
> miejsc przyniosły wszy - basen, zajęcia angielskiego, zajęcia
> sportowe itd itp?

Potraktowac dzieci preparatem, wrocic we wszystkie miejsca i
poinformowac miejsca by te uprzedzily rodzicow. Pomysl, moze walczycie
z tym w kolko bo wielu rodzicow nawet nie zdaje sobie sprawy ze jest
problem, i moze trzecie pokolenie pierwotnej wszy odwiedzilo Twoje
dzieci. Informujac wokol pomagasz innym rodzicom, ale tez i sobie.

> 14. Czy mam wszystkich informować że dzieci mają
> wszy? A jeśli dzieci na tym ucierpią, będą wytykane palcami przez
> rówieśników? Może to ozgłaszać ale anonimowo?

Ja informowalam szkole i miejsca gdzie dzieci przebywaly. Szkola i
obiekty przekazaly informacje anonimowo rodzicom innych dzieci.

> Proszę o jak najwięcej informacji o wszawicy, ewentualnie polecenie
> strony sensownej www, która opisuje podobne problemy szeroko lub
> jakiejś literatury.

Mam nadzieje ze pomoglam.

> Jestem bliska histerii, do tej pory wydawało mi się że coś takiego
> może sie przytrafić tam, gdzie jest mała dbałość o higienę itp, a
> dzieci myja się codzienie, raz w tygodniu co najmniej głowę, w domu
> jest czysto itp a tu taki "placek"...:((((

Anno, dokladnie tak samo czulam sie w kwietniu. Po przewertowaniu netu
i rozmowach z tymi co maja juz takie doswiadczenia za soba wiem ze wszy
nie osadzaja po wygladzie, stanie majatkowym czy innym statusie, ida
tam gdzie im dobrze. Widocznie dobrze bylo im na glowie/-ach
Twojego/-ich dziecka/-ci.

--
pozdrawiam K.
"I'm not usually a praying man but if your up there, save me Superman"