poszukuję sprawdzonego i prostego przepisu na mazurek

1. Data: 2004-03-20 19:39:24

Temat: poszukuję sprawdzonego i prostego przepisu na mazurek
Od: "Ewa P." <e...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Od lat jeżdżę na Wielkanoc do teściów, gdzie robi się pyszne mazurki
czekoladowe i orzechowe na kruchym cieście. Chciałabym raz zawieźć własny
mazurek, ale nie mam sprawdzonego przepisu. Rok temu zrobiłam taki z płatków
owsianych, ale wyszedł twardawy.
Czy możecie mi coś zaproponować? Nie odsyłajcie mnie proszę do Googla, bo
tam przepisów bez liku, ale mi chodzi o coś polecanego.

Ewa

1. Data: 2004-03-20 19:51:14

Od: BasiaBjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Ewa P. napisała:

> Czy możecie mi coś zaproponować?

Co roku robię pyszny migdałowy, wg starego przepisu i "sprzedałam" wielu
osobom, a wszyscy zadowoleni. Jeśli jesteś zainteresowana, daj znać na
priv może (bez qq), podeślę.
--
pa, BasiaBjk

1. Data: 2004-03-20 20:16:55

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In <c3i6dk$t45$1@opat.biskupin.wroc.pl> Ewa P. wrote:
> Od lat jeżdżę na Wielkanoc do teściów, gdzie robi się pyszne mazurki
> czekoladowe i orzechowe na kruchym cieście. Chciałabym raz zawieźć
> własny mazurek, ale nie mam sprawdzonego przepisu.

To jaki chcesz mieć ten mazurek? Orzechowy lub czekoladowy, żeby był
lepszy niż teściowej, czy też może inny, żeby nie można było wprost
porównać? ;-)

Władysław

1. Data: 2004-03-20 20:22:19

Od: "Ewa P." <e...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wladyslaw Los" <w...@o...pl> napisał w wiadomości

> To jaki chcesz mieć ten mazurek? Orzechowy lub czekoladowy, żeby był
> lepszy niż teściowej, czy też może inny, żeby nie można było wprost
> porównać? ;-)

Nie zamierzam konkurować z Teściową (szczególnie ten z masą ze zmielonych
orzechów jest na prawdę pyszny). Chciałabym coś niezbyt skomplikowanego i
smacznego.

Ewa

1. Data: 2004-03-20 21:38:13

Od: Evunia <j...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

Sat, 20 Mar 2004 20:51:14 +0100, na pl.rec.kuchnia, BasiaBjk napisał(a):

> Co roku robię pyszny migdałowy, wg starego przepisu i "sprzedałam" wielu
> osobom, a wszyscy zadowoleni. Jeśli jesteś zainteresowana, daj znać na
> priv może (bez qq), podeślę.

A dlaczego nie tutaj ? Ja też chcę poznać ten przepis !
;)

--
Eva Sheers

1. Data: 2004-03-20 21:55:29

Od: m...@p...onet.pl (Kot) szukaj wiadomości tego autora

Le sam 20/03/2004 ? 20:51, BasiaBjk a écrit :

> Co roku robię pyszny migdałowy, wg starego przepisu i "sprzedałam" wielu
> osobom, a wszyscy zadowoleni. Jeśli jesteś zainteresowana, daj znać na
> priv może (bez qq), podeślę.

Nooo nie, a czemu na priv? Na grupie juz podawalas i trzeba szukac w
googlach?

A ja szukam przepisu na mazurek, ktory bylby mozliwie najmniej slodki.
Wiem, ze mazurki sa slodkie z definicji, ale moj maz nie lubi, a na
Wielkanoc chcialabym cos i dla niego zrobic... Jak do tej pory
zaakceptowal tylko mazurek pomaranczowy - z plastrami pomaranczy
podsmazonymi na masle z odrobina cukru, ulozonymi na kruchym ciescie
(ciasto bez cukru), na patelnie wlany sok z 2 cytryn, zredukowany do
postaci syropu, pomarancze poglazurowane tymze syropem, posypane
platkami migdalowymi. Ten pozera z predkoscia zastraszajaca, ale co
mozna jeszcze wymyslec ???

Kot w mazurkowej desperacji
--
Kot <m...@p...onet.pl>

1. Data: 2004-03-20 22:23:46

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In <c3i8u2$vo8$1@opat.biskupin.wroc.pl> Ewa P. wrote:

> [...]
>
> Nie zamierzam konkurować z Teściową (szczególnie ten z masą ze
> zmielonych orzechów jest na prawdę pyszny). Chciałabym coś niezbyt

Ciasto na mazurek "królewskie"

400 g masła
400 g cukru
12 żółtek
50 g migdałów zmielonych z dwoma gorzkimi
400 g mąki

Masło utrzeć na pianę, następnie ucierając dodawać po jedym żółtku i
łyżce cukru zmieszanego z mąką. Na końcu dodać migdały. Upiec z tego
cieńkie placki okrągłe lub kwadratowe.

Mazurki cieńkie i kruche

300 g masła
300 g cukru
4 żółtka
2 białka ubite na pianę
400 g mąki tortowej, przesianej
posiekana wanilia lub tarta skórka cytrynowa

Masło utrzeć w makutrze (można spróbować zrobić to jakimś mikserem lub
robotem) dodać wanilię lub skórkę, dodawać po jednym żółtku, potem po
łyżce mąki i łyżce cukru, następnie białka. Ucierać ok. 1 godz, aża
ciasto zacznie odstawać od miski. Postawić je w zimnym miejscu, żeby
stężało. Na blasze położyć papier do pieczenia i na nim formować
placuszki rozgniatając ręką bardzo cienko, jak na makaron.
Posmarować roztrzepanym jajkiem, można posypać drobno siekanymi
migdałami i grubym cukrem -- kryształem. Piec w bardzo gorącym piecu, a
jak się zarumienią wyrzucać "do góry nogami" na duża poduszkę przykrytą
serwetą, oddzielić paier póki gorące, pozwolić ostygnąć.

Mazurek macedoński

Jabbłka całe (najlepsze renety lub antonówki)
Cukru tyle, ile ważą jabłka
tarta skórka cytrynowa
sok z 1 cytryny
garść jasnych, grubo posiekanych orzechów włoskich

Jabłka obrać, wyciąć środki, pokrajać w amłą kostkę, skropić sokiem z
cytryny
Łupiny zalać niedużą ilością wody i gotować. W wywarze z łupin rozpuścić
cukier, dodać jabłka, gotować w płaskim garnku, aż zgęstnieje. Jabłka
jednak nie powinny się rozpaść. Gdy zacznie się tworzyć galareta, dodać
orzechy i wysmażać, aż będzei całkiem gęste i z masy nie wypływa już sok.
Mieszać, by się nie przypaliło. Po ostygnięciu wykładać na spody do
mazurków, upieczone z podwyższonym brzegiem. Możan też dać tę masę na
wafle, przykryć drugim waflem, przygnieść deską.

Metody uproszczone.

1) Ćwiartki nieobranych jabłek (1 kg) , bez środków upiec w piekarniku.
Wybrać łyżką miąższ ze skórek, dodać 2 szklanki cukru, skórkę z cytryny
i sok, smażyć w garnku, aż zgęstnieje, dodając orzechów.

2) Na kilogram jabłek bierze się 1/2 kg cukru. Robi się podobnie jak w
przepisie oryginalnym, ale po wtępnym zagęsczeniu dodaje się kupnego
środka żelującego do przetworów z pektyną. (Żel-fix lub coś podobnego, w
proporcji zgodnej z przepisem na opakowaniu, np. żel-fiksu wypada 250 g)
Jeżeło środek ten zawiera kwask cytrynowy, nie trzeba dodawać soku z
cytryny. Samżyć na gęsto, uwzględniając zalecenia producenta środka.

Władysław

1. Data: 2004-03-21 08:05:02

Od: BasiaBjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Evunia napisał:

> A dlaczego nie tutaj ? Ja też chcę poznać ten przepis !

Przypuszczałam, że przepisów mazurkowych było tu mrowie, ale leci i ten
(prosty, nie ma prawa sie nie udać)

Przepis:
40 dag migdałów, 40 dag cukru (ja daję mniej), 5-6 białek,
skórka pomarańczowa, owoce kandyzowane. Migdały (obrane ze
skórki)mielesz maszynką do orzechów, mieszasz z białkami (ubitymi z
cukrem) wykładasz na wafel (idealnie - na opłatek, ale nie wiem, czy i
gdzie się kupuje), dekorujesz polówkami migdałów, skórką pomarańczową,
owocami.Suszysz/pieczesz w niezbyt gorącym piekarniku(około 140 stopni -
mazurek ma nabrać bladozłotego koloru)około 1,5 h.
--
pa, BasiaBjk

1. Data: 2004-03-21 10:41:16

Od: "Blanka Zych" <a...@j...w.sygnaturce> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ewa P." <e...@b...wroc.pl> napisał...
> [...]
> Czy możecie mi coś zaproponować? Nie odsyłajcie mnie proszę do Googla, bo
> tam przepisów bez liku, ale mi chodzi o coś polecanego.
Ja robię mazurek kajmakowy. Prosto i szybko - na początek wstawiam 2 puszki
mleka skondensowanego słodzonego do wody i gotuję je na małym ogniu
ok. 2-2,5h. W tzw. międzyczasie robię kruche ciasto, z którego po
schłodzeniu
w lodówce piekę spód/spody robiąc wyższe brzegi. Jak ciasta zostanie, to
można
też babeczki kruche upiec od razu ;-)
Do kajmaku z mleka skondensowanego dodaję masła, czasem kakao i to wylewam
na ostygnięty kruchy spód. Na to ewentualnie polewę, ale rzadko, bo nie
przepadam
za polewami. No i dekoracja z migdałów lub orzechów. I już ;)

Pozdrawiam i życzę smacznego
--
Blanka Z.
blankaz(at)gazeta.pl http://hell.pl/blanka/

1. Data: 2004-03-21 11:03:36

Od: m...@p...onet.pl (Kot) szukaj wiadomości tego autora

Le dim 21/03/2004 ? 11:41, Blanka Zych a écrit :

> [...]
> przepadam
> za polewami. No i dekoracja z migdałów lub orzechów. I już ;)

A dla nieco starszych dzieci proponuje do kajmaku dodac spora ilosc
spirytusu. Moja rodzina za tym przepada ;)

--
Kot <m...@p...onet.pl>

jak przyspieszyć skruszenie ciasta??
szybkie krojenie...