soda zamiast proszku

21. Data: 2014-12-10 23:44:32

Temat: Re: soda zamiast proszku
Od: Krycha <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> w cieście daleko więcej, niż jakiejś tam sody. A soda sodzie
> nierówna -- ta w proszku do pieczenia (wodorowęglan), to całkiem
> co innego od tej, co się z niej w piecu od gorąca zrobi już za
> trzy zdrowaśki. Tak samo "amoniak do pieczenia", to zupełnie
> inny związek od amoniaku cucącego (nie, nie o to chodzi, że
> zmiena postać z proszku na inną). Ale skoro już przy tej zgadze
> jesteśmy, to też warto przytoczyć, co medycy mówią. Taka cytryna,
> choć kwaśna sama w sobie, ma działanie zasadotwórcze i na nadkwasotę
> robi dobrze. No i masz babo placek -- zwykłym rachowaniem pH

Podejrzane.
"Złe samopoczucie występuje często po spożyciu wymienionych niżej
produktów, których należy unikać: (...)
? owoce i soki z owoców cytrusowych"

I komu tu wierzyć ;-)

Krycha.

22. Data: 2014-12-10 23:47:57

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Krycha napisała:

> Może nie soda, ale dodatki w proszku do pieczenia szkodzą.
> Taki piszą:
> "Cierpiący na refluks powinni więc zapomnieć o:
> (....)
> np.
> - grzybach, proszku do pieczenia ciast, kostkach bulionowych,
> przyprawach i sosach z glutaminianem sodu."

Kto tak pisze? I o jakie dodatki mu chodzi? Podstawowym dodatkiem
jest mąka, która ma dwa zadania -- rozcieńczyc nieco aktywną sodę
czy amoniak i ułatwić równomierne wymieszanie z ciastem, a drugie,
to sprawić, by człowiekowi nie było płacić za odrobinę białego
proszku jak za kokainę. Do tego mogą być jakieś substancje przeciwko
zbrylaniu, ale one mogą być wszędzie -- w przyprawach pierniczanych,
w cukrze wanilinowym itp. A tylko tym proszkiem straszą, że on do
pieczenia w przyłyku się przyczynia. Ja bym o tym zapomniał. Albo
zrobił sobie taki proszek samemu -- mocno wstrząsając we flaszczece
odrobinę sody z odrobiną mąki.

Jarek

--
Że raz dano zraz, czy bitki zdobne w nitki,
A do zrazu zrazu chrzan, a potem grzybki,

23. Data: 2014-12-10 23:54:08

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Krycha napisała:

> Podejrzane.
> "Złe samopoczucie występuje często po spożyciu wymienionych niżej
> produktów, których należy unikać: (...)
> ?? owoce i soki z owoców cytrusowych"
>
> I komu tu wierzyć ;-)

Mnie na pewno nie -- ja nijakiej zgagi nigdy w życiu nie miałem.
O tej cytrynie wiem od osoby, co się często na nadkwaśność skarżyła.
Że pomaga. I że medycynie fakt ten jest znany. Ale medycyna notuje
różnie przypadki. Podobnie jak Wikipedia -- też tam przeczytałem
o tych sokach i owocach.

Jarek

--
Znasz-li ten kraj,
Gdzie cytryna dojrzewa,

24. Data: 2014-12-11 00:11:08

Od: Nika <w...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

O ile pamiętam z biologii w liceum, to działa to tak: wypicie soku
cytrynowego (czy jakiegoś innego jadalnego kwasu) daje sygnał żołądkowi:
jest pH bardzo kwaśne, nie wytwarzaj więcej kwasu, więc żołądek zwalnia
z produkcją. Natomiast przy zjedzeniu czegoś zasadowego produkcja kwasu
przyspiesza, aby wyrównać do fizjologicznego poziomu.

To powiedziawszy, nie wiem, jak w takich sytuacjach zachowują się
żołądki osób chorych na chorobę refluksową. Faktycznie większość
wiarygodnych źródeł zaleca unikanie cytrusów, ale również tłustych
pokarmów, czekolady i pomidorów (w tym również sosów pomidorowych) i mięty.

- -
Nika

---
Avast.

25. Data: 2014-12-11 00:21:32

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Nika napisała:

> [...]
> z produkcją. Natomiast przy zjedzeniu czegoś zasadowego produkcja kwasu
> przyspiesza, aby wyrównać do fizjologicznego poziomu.

O, wspaniale! Jeśli rzeczywiście tak działa, to zaczynam jeszcze bardziej
lubić swój żołądek. A już go przecież lubię! Taka przekora jest mi bardzo
bliska.

Jarek

--
Mój mózg, to mój drugi ulubiony organ.

26. Data: 2014-12-11 17:30:12

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 10 Dec 2014 23:22:33 +0100, Krycha napisał(a):

> [...]
> np.
> - grzybach, proszku do pieczenia ciast, kostkach bulionowych,
> przyprawach i sosach z glutaminianem sodu."

Ewa po prostu nie czyta ze zrozumieniem.

27. Data: 2014-12-11 17:31:42

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 11 Dec 2014 00:11:08 +0100, Nika napisał(a):

> [...]
> cytrynowego (czy jakiegoś innego jadalnego kwasu) daje sygnał żołądkowi:
> jest pH bardzo kwaśne, nie wytwarzaj więcej kwasu, więc żołądek zwalnia

Albo raczej STRESOWO zaczyna produkowac jeszcze więcej. Cóż za bzdur
potrafią uczyć w szkole.

28. Data: 2014-12-11 18:19:23

Od: Krycha <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-12-11 00:11, Nika pisze:
(...)

> [...]
> wiarygodnych źródeł zaleca unikanie cytrusów, ale również tłustych
> pokarmów, czekolady i pomidorów (w tym również sosów pomidorowych) i mięty.

Tak, tak, wszystko to beee, a szczególnie mięta.

Krycha

29. Data: 2014-12-11 18:40:52

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-12-10 23:22, Krycha pisze:

> [...]
> np.
> - grzybach, proszku do pieczenia ciast, kostkach bulionowych,
> przyprawach i sosach z glutaminianem sodu."

I rzeczywiście zauważyłaś, że po cieście spulchnianym sodą nic Ci nie
jest, a po proszkowym tak?
Szkodziłby Ci w takim razie ten dodatek, który jest w proszku (czyli
difosforan disodowy), a on znajduje się także w wielu innych produktach,
których powinnaś też unikać.

http://vitalia.pl/ch_add,51,0_Difosforany.html

Ewa

30. Data: 2014-12-11 18:44:00

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Kto tak pisze? I o jakie dodatki mu chodzi? Podstawowym dodatkiem jest
> mąka

Prawdopodobnie chodzi właśnie o ten difosforan disodowy. Lista
produktów, których należy unikać, zbiega się z jego występowaniem:

http://vitalia.pl/ch_add,51,0_Difosforany.html

Ewa

Jakość mąki z młyna
Czas na pierniczki :)
blender minimum
Wypukłe dno garnka 36l ze stali nierdzewnej na indukcję
Termometr do piekarnika Bioterm