sośnica japońska

1. Data: 2001-04-30 14:21:42

Temat: sośnica japońska
Od: <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam w ogrodzie sympatyczne drzewko - sośnicę japońską. Według literatury jest
wrażliwa na mróz. Zabezpieczam ją więc na zimę pieczołowicie matami i sianem.
Problem polega na tym, iż w tym roku sośnica osiągnie 2 m (docelowo ma mieć
ponad 10 m) i na dłuższą metę nie wyobrażam sobie takiego otulania rośliny.
Proszę o informację czy duża sośnica jest do utrzymania w naszym klimacie w
czasie mrozów, ewentualnie może należy coś dla sporej kilkumetrowej rośliny
zrobić przed zimą.
Dziękuję
Tomek

2. Data: 2001-04-30 19:59:59

Temat: Re: sośnica japońska
Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
sianem.
> Problem polega na tym, iż w tym roku sośnica osiągnie 2 m

Ja takiego problemu nie mam. Moja, kulokształtna przyrasta rocznie z
centymetr. Czy ktoś zna poprawną nazwę? Przezimowywuje, chyba tylko, dzięki
ostatnio lekkim zimom.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

3. Data: 2001-05-02 08:16:19

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Proszę o informację czy duża sośnica jest do utrzymania w naszym klimacie
> czasie mrozów, ewentualnie może należy coś dla sporej kilkumetrowej

Podaj jeszcze, gdzie mieszkasz i czy masz bardzo zimny ogród. Od paru lat
obserwuję sośnicę u sąsiadki i jak dotąd nie ma strat. Wielkość mniej więcej
taka, jak u Ciebie. Tyle, że nie było ostatnio naprawdę ostrych zim. Przy
okazji, czy drzewko jest tak gęste, jak wtedy, gdy było kupowane, czy się
"rozrzedziło" - sąsiadka ma taki efekt i martwi się.

Pozdrawiam, Basia.

4. Data: 2001-05-02 14:26:53

Od: <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> okazji, czy drzewko jest tak gęste, jak wtedy, gdy było kupowane, czy się
> "rozrzedziło" - sąsiadka ma taki efekt i martwi się.

Mieszkam pod Warszawą. Drzewko jest osłonięte murem od wschodu i północy.
Sośnica jest teraz dużo bardziej gęsta niż przy zakupie (3 lata temu), no ale
jest naprawdę dopieszczona. Z zewnątrz to jest teraz prawdziwa gęstwina tych
charakterystycznych parasolek z igieł, tak że oczywiście nie widać pnia.
Natomiast rzeczywiście czytałem gdzieś, że dorosłe sośnice "rozrzedzają się" i
mają korony dosyć luźne, ale dotyczy to naprawdę dużych egzemplarzy a nie
"maluchów" poniżej 2 metrów.

Pozdrowienia, Tomek

5. Data: 2001-05-04 06:03:38

Od: <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Ja takiego problemu nie mam. Moja, kulokształtna przyrasta rocznie z
> centymetr. Czy ktoś zna poprawną nazwę? Przezimowywuje, chyba tylko, dzięki

Kulokształtna? Muszą więc być różne odmiany. Moja ma pokrój wrzecionowaty i
przyrasta co roku o 20-30 cm. Nie spotkałem w polskich źródłach innej nazwy niż
"sośnica japońska" (sciadopitys verticillata) a w angielskich "japanese
umbrella-pine tree".
Tomek

6. Data: 2001-05-07 08:02:50

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Kulokształtna? Muszą więc być różne odmiany.

Tak. Są nawet złotoigielne. Pewnie inne też, ale te akurat podziwiałam w
naturze.

Pozdrawiam, Basia.

O winoroślach filozoficznie
Karmnik Dulczka (Kronopia)