Re: szczerość w zaprzyjaźnionym ogrodzie

From: "Kronopio" <c...@k...net.pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: szczerość w zaprzyjaźnionym ogrodzie
Date: Tue, 01 Aug 2000 00:39:58 GMT

Użytkownik "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> napisał w wiadomości
news:hkvg5.60960$pD2.1297845@news.tpnet.pl...
> Jeżeli jesteśmy w cudzym ogrodzie, czy powinniśmy tylko chwalić?
> Czy może szczerze wypowiadać swoje opinie nawet gdyby to było niemiłe dla
> gospodarzy?
> Często nie chcemy być niemili. Wtedy należy tylko chwalić i przez to
czasami
> kłamać

To już zależy chyba od tego z kim się rozmawia.
Jeżeli z kimś kto "tworzy" swój ogród , jest przyjacielem- naprawdę
przyjacielem , ze wszystkimi tego faktu konsekwencjami- i dopuszcza
możliwość dyskusji na temat jego estetyki ,to szczere opinie będą mile
widziane.
Skłonią do przemyśleń i ukażą inny ,niż nasz własny ,punkt widzenia.
Jeżeli dodatkowo rozmawia się z innym pasjonatem , no to już jest sama
przyjemność!
Nareszcie ktoś kto nie wykonuje tylko ruchu okrężnego w okolicy skroni ,
rozumie i niezadowolenie ze sposobu kompozycji i problemy z kolorystyką i
to że jakaś "cenność" słabo rośnie i jednocześnie potrafi cieszyć się z nami
jeżeli osiągniemy jakiś nasz mały ogrodowy sukces.
Wtedy nie ma miejsca na kłamstwo , jest możliwość porównania i
przedyskutowania wizji ogrodu.
I nie traci się przyjaciół , raczej zyskuje możliwość dalszego rozwoju, a
nie zastoju i samozadowolenia.
Podkreślę tu słowo przyjaciół , przyjacielską krytykę znosi się jakby lepiej
i docenia jej szczerość.
Z góry zakładając że jest życzliwa.
I nie można tu pominąć "kwestii gustów i potrzeby zróżnicowania poglądów"!
Można o nich rozmawiać , wzajemnie się przekonując .

Chyba że nie mówimy o przyjaciołach , a o zwykłych znajomych.
Wtedy krytyka może zostać uznana raczej za zwykłe krytykanctwo, a szczere
wypowiedzi za przejaw ...... no nie wiem zawiści , wymądrzania się - co
tylko przyjdzie komu do głowy.

> Czasami, wypowiadając szczere opinie możemy zniechęcić do dalszego
> rozwijania zainteresowań.

Prawdziwej pasji nie da się tak szybko zabić.
Jeżeli dodatkowo opinia jest naprawdę szczera , a nie z pozycji łatwego
zdanka typu "Taki już jestem że krytykuję......" lub "Wśród wielu moich wad
jest i ta że......", wtedy można ją przyjąć lub odrzucić.
Ale nie zniechęci ona do dalszego rozwoju!

Kronopio