Re: "toksyczna matka"

Data: 2002-04-19 13:49:16
Temat: Re: "toksyczna matka"
Od: "Sarna" <S...@H...com>

"promyczka" <m...@p...onet.pl> wrote in message
news:a9neov$m3d$1@wysocki.lodz.pdi.net...
> I kto (co) w takim układzie ma większy wpływ na psychike dziecka,
> samotnie wychowujca je matka, czy ojciec którego nie było?

Nieraz zastanawialam sie nad tym samym pytaniem...
Przedewszystkim nie ma jednaznacznej odpowiedzi,bo;
Jezeli ojciec mialby byc kiepskim albo jeszcze gorszym ojcem,to lepiej zeby
nie bylo zadnego,,,tylko te dzieciece wyobrazenia i tesknota dziewczynki za
jakimkolwiek ojcem.....
Pewnie lepsze te marzenia i pozytywne wyobrazenia aniezli nieciekawy
typ,ktory nazywa sie ojcem..Roznica w przyszlosci to pewnie taka,ze jako
dorosla osoba wychowana w "pelnej" rodzinie(jacy by nie byli rodzice) bedzie
za wszelka cene chciala powielac ten sam uklad .Jest to
duzy plus przy zalozeniu ze uda nam sie wybor partnera.Lecz w sytuacji,gdzie
nie jestesmy szczesliwi a nie mamy odwagi zeby cos z tym zrobic(odejsc od
partnera),to jest problem.Z drugiej strony,osoba wychowywana przez jednego
rodzica(najczesciej jest to matka)bedzie bardzo ostrozna i selektywna co do
wybranka(co moze byc plusem),ale rowniez bedzie latwiej jej odejsc
porzucic partnera,czasem nie racjonalnie.Co lepsze? Sprawa nie jest
prosta,podobnie jak temat religii,zdrady,wybaczania..obietnicy..
Za przyklad podam swoje malzenstwo,gdzie"On" pochodzi z rozbitej rodziny a
ja katolickiej gdzie rodzice(jakkolwiek sie kochali) byli do konca razem na
dobre i na zle.W momecie kryzysu malzenskiego(co jest chyba nieodlaczna
czscia zycia),On byl gotow zbierac swoje manatki i "spieprzac dokad piprz
rosnie" ;-)))Rozwod,co to strasznego mawial,przeciez rodzice tez nie zyli
razem...Podswiadomie byl jakoby przygotowany na taka sytuacje...Mnie
natomist nigdy by do glowy nie przyszlo zeby chowac glowe w piasek..3 lata
pozniej nadal jestesmy razem(rodzina)raczej szczesliwi:-)Zakladam ,ze
gdybym byla podobna do niego,nie uratowalibysmy tego malzensta...
Na przykladzie kolezanki,ktorej rodzice sie rozchodzili i schodzili
spowrotem, z jej relacji ojciec byl "toksyczny",(nie wiem co musial on
robic,ale kolezanka z siostra do dzisiaj nie utrzymuja z nim zadnego
kontaktu)jej zycie wyglada teraz podobnie.Czyli jest po rozwodzie
(1 dziecko) i to bez wazniejszych powodow rozstania ot tak ,przestala go
kochac....Zdradzila sie nawet ostatnio,ze decyzje o rozwodzie powziela
pochopnie.Obecny jej wybranek ma 4 -ke dzieci kazde z inna kobieta-tak do
konca
to nie wiem czy o czyms to swiadczy..Tak sobie mozna gdybac,moze to wszystko
ma jakies podloze,a moze to tylko zbieg okolicznosci..Nie mnie oceniac
Natomiast polecam do przeczytania ksiazke pt,"Kiedy kobieta kocha za
bardzo",Tam sa wlasnie opisane rozne przypadki nieudanech zwiazkow na
podlozu psychologicznym dziecinstwa.
Nawiazujac do tematu"toksyczna matka"-tak wlasnie nazywam swoja
tescoiwa;-),ale pewnie nie ja jedna.Temat tesciowej to juz inna
beczka,aczkolwiek warty psychoanalizy;-)Z drugiej strony,przeciez my sami
wybieramy partnera,a on "podobno podswiadomie szuka podobnej do swojej
matki"Czyzby dlatego tak ciezko o porozumienie miedzy synowa a
tesciowa?Ciekawe ile w tym prawdy.
pozdr,
sarna