Re: [trawnik] plamy

From: "Wojtek Bialkowski" <w...@s...info.pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: [trawnik] plamy
Date: Fri, 2 Jul 2004 17:13:09 +0200

> na moim trawniku (chciałbym żeby był angielsko-polski, tzn angielska
> gęstość, równość, czystość od innych niż trawy roślin, polska długość
> 3,5-4,5cm) pojawiły się plamy. plamy te są obszarami jaśniejszej, gęstszej
> o trochę szerszych źdźbłach trawy. jakby inny gatunek. wydaje się, że
> pojawiły się kiedy na trawnik zacząłem sypać trochę więcej azotu. Niestety
> zdecydowanie wyróżniają się od reszty trawnika... co to jest? od czego
> naprawdę zależy? jak temu zapobiec?

1. Zeczywiscie jak sugeruja koledzy moze pewne nasiona skupily sie w jednym
miejscu. Przed siewem nasion zawsze trzeba dobrze wstrzasnac pudelkiem.
Nasionka te wieksze czesto siadaja na dnie. Propozycja z dosianiem w takim
przypadku jest trafna. Siejemy zawsze dzielac nasiona na 4 i kazda porcje
wysiewamy idac naprzemianlegle do poprzedniego kierunku.
Moglo to sie tez zdazyc takie zageszczenie tych nasionek w skutek deszczu
lub nadmiernego podlewania i anasiona splynely do niecek. Pradoksalnie jak
pamietam to nasionka traw grubszych sa mniejsze od tych cienkich jak np.
kostrzewa czerwona.

2. Zle wykonales nawozenie azotem. Sklaniam sie jednak ku pkt. 1 twierdzac
ze ten azot tylko spotegowal ten efekt bo wiadomo ze rozne gatunki traw z
inna intensywnoscia zuzywaja nawoz.

3. Ziemia moze byc zel przygotowana tzn nie rownomiernie rozsypana lub
roznie zageszczona (miejsca chodzenia lub ugniatania). Sprawdz czy w
miejscach jasniejszej trawy tak samo latwo mozna wbic np. zapalke. Jesli
plamy jasne sa male moze lezy w tych miejscach jakis gruz lub kamienie -
sprawdz dluzszym szpikulcem.

4. Zaglebienia na trawie - moze po podlewaniu w miejscach jasnej trawy
zbiera sie woda.