Re: wybór studiów

From: m...@p...onet.pl
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: wybór studiów
Date: 18 Apr 2003 08:38:45 +0200

> Jeżeli wybór TYCH studiów ma być dokonany, ze względu na warunki finansowe,
> to nie dziwmy sie potem, że lekarze czekają tylko, aż wsunie się im coś do
> kieszeni, skoro młodzi ludzie mysląc juz przed wyborem studiów o tym, ile
> będą zarabiać...ja wiem, że o tym tez trzeba mysleć, ale wydaje mi się, że
> zawód lekarza, stoamtologa itp. to przede wszytskim słuzba innym i to tzw.
> powołanie, bo uważam, że lekarz przede wszytskim powinien chcieć wykonywać
> swój zawód najpierw z zamiłowania,a potem z wszelkich innych pobódek.
> [...]

Droga Madziu,
Powszechnie wiadomo jest, że pieniądze szczęścia nie dają. Ale baaardzo
ułatwiają życie. Ja byłem właśnie takim studentem medycyny z zamiłowania. Po
prostu fascynowała mnie ta tematyka, chciałem wynaleźć lek na raka, zahamować
proces starzenia się, itp. itd. Po studiach zostałem na uczelni licząc na to,
że będę prowadził jakieś badania nad interesującymi mnie problemami. A
tymczasem czapa! Na żadne badania naukowe nie ma pieniędzy, bo jest dziura
budżetowa. Ja zarabiam 1187 zł netto. Czynszu płacę 563 zł, za resztę muszę
wyżywić siebie i żonę, bo żona nie ma pracy (cóż - bezrobocie...). Gdy miałem
dziewiętnaście lat i wybierałem kierunek studiów, czyniłem to z zamiłowania.
Teraz, gdy mam trzydzieści jeden, gorzko żałuję, że nie poszedłem na
informatykę, albo że nie zrobiłem jakiegoś sondażu co do tego właśnie, które
studia się OPŁACAJĄ. Faktem jest, że trochę sobie dorabiam jako tłumacz (dosyć
dobrze znam angielski), ale bez tego byłoby TRAGICZNIE. Moja
pensja "uczelniana" jest poniżej MINIMUM SOCJALNEGO. Wierz mi, że w takich
warunkach nawet największy idealista może się załamać. Dlatego dziś, mądrzejszy
o 12 lat, gorąco polecam wszystkim kandydatom na studia dokonanie właśnie
takiego sondażu, jaki jest przedmiotem tego wątku.

Pozdrawiam

Mateusz