zurek?

1. Data: 2001-09-14 17:44:25

Temat: zurek?
Od: 1...@w...pl (MR) szukaj wiadomości tego autora

Witam, wszystkich!
Tak sobie czytam i czytam, i pomyslalam, ze to najlepsze miejsce w
sieci, aby zadac pytanie nastepujace czym rozni sie zurek od barszczu
bialego? Wszyscy, ktorych znam uzywaja tych nazw zamiennie, ale cos
podejrzewam, ze roznica oficjalnie jakas istnieje...

--
Pozdrawia Monika -niedoinformowana
GG 51726

1. Data: 2001-09-14 20:09:43

Temat: Re: zurek?
Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "MR" <1...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> bialego? Wszyscy, ktorych znam uzywaja tych nazw zamiennie, ale cos
> podejrzewam, ze roznica oficjalnie jakas istnieje...

Moim zdaniem...
http://jduszczynska.republika.pl/kuchnia/zurek.htm

--
Joanna
http://jduszczynska.republika.pl

1. Data: 2001-09-14 20:53:46

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> bialego? Wszyscy, ktorych znam uzywaja tych nazw zamiennie, ale cos
> podejrzewam, ze roznica oficjalnie jakas istnieje...
Żur - to cosik co je ciężkie. [Czyli z całym zakwasem]
Borsc - lekkie. [Czyli bez tego co na dnie spocywa]
A wsyćko to je to samo ino kompozycjo inno. Znacy sie składniki cyli
proporcje.
Pozdr. Jerzy

1. Data: 2001-09-16 12:14:53

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

MR <1...@w...pl> wrote:

> [...]
> bialego? Wszyscy, ktorych znam uzywaja tych nazw zamiennie, ale cos
> podejrzewam, ze roznica oficjalnie jakas istnieje...

Obie nazwy bywaja uzywane zamiennie, i mysle, ze to tez jest poprawne
poprawne. Jednak zurem jest tez nazywany zarowno kwas z maki zytniej
jak i robiona z niego zupa. Natomiast barszczem bialym nazywa sie tez
inne zupy, np. te, ktora robi moja tesciowa, pochodzaca z zywieczczyzny:

Do wywaru z kosci wolowych lub wieprzowych, lub z kielbasy, wlasciwie
wszystko jedno z czego, wrzuca sie bardzo duzo pokrojonej surowej cebuli
i gotuje do miekkosci. Nastepnie zaprawia duza iloscia kwasnej
smietany roztrzepanej z maka pszena. Doprawia sie wg. smaku, np.
majerankiem.

Zauwazcie tez, ze f-ma Winiary i chyba Knorr takze sprzedaja dwa rozne
produkty torebkowe pod nazwa zurek i barszcz bialy. Pierwszy zawiera
make zytnia, drugi nie, a barszcz bialy z torebki przyzpomina nieco
smakiem ten mojej tesciowej.

Sadze, ze rozroznienie miedzy barszczem bialym i zurkiem ma dalekie
korzenie historyczne. Podobno pierwotnie barszczem nazywano zupe
gotowana z chwastu zwanego barszczem (barszcz zwyczajny, Heracleum
sphondylium), co zarzucono z powodu parzacych wlasciwosci surowego
barszczu. Moze ten barszcz przed gotowaniem kiszono? (Chyba da sie
kisic -- pamietacie afere ze sprowadzeniem w czasach Gierka do Polski z
sowietow azjatyckiej odmiany barszczu o ogromnych rozmiarach, z
przeznaczeniem na kiszonki dla bydla? Projekt sie nie powiodl, bo
swiezy barszcz powodowal ciezkie oparzenia, a krowy karmione ta kiszonka
dawaly niesmaczne mleko, ale roslina sie rozplenila na dziko i jako
chwast do dzis jest przyczyna powaznych oparzen ciekawskich, glownie
dzieci.)

Wiec mysle, ze nasz barszcz zwyczajny gotowano w postaci ukiszonej, lub
nie, na zupe. Nastepnie nazwa barszcz przeszla na zupy gotowane na
innych kwasach -- buraczanym lub zytnim, oraz na biala zupe gotowana na
cebuli.

To taka moja hipoteza ad hoc, trzeba by ja porzadnie sprawdzic w
zrodlach. Wielbicielom de Saussure'a proponuje natomiast, zamiast tego,
przedstawic problem barszcz/zurek w ukladzie synchronicznym i
diachronicznym, co jak wiadomo dla strukturalisty zastepuje dowod.

Wladyslaw

1. Data: 2001-09-16 12:36:46

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los <w...@t...com.pl> a écrit dans le message :
1eztui1.1oouyb51pwhczvN%w...@t...com.pl...
> MR <1...@w...pl> wrote:

ciach

> [...]
> przedstawic problem barszcz/zurek w ukladzie synchronicznym i
> diachronicznym, co jak wiadomo dla strukturalisty zastepuje dowod.

Ja bardzo chetnie sie bym tej diachronii / synchronii podjela, ale zurku nie
znosze od dzecinstwa.

Natomiast bialy barszcz Twojej tesciowej brzmi bardzo zechecajaco !

Ewa

--
Niesz !

1. Data: 2001-09-17 08:26:45

Od: "ktabaczynski" <k...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wladyslaw Los" <w...@t...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> jak i robiona z niego zupa. Natomiast barszczem bialym nazywa sie tez
> inne zupy, np. te, ktora robi moja tesciowa, pochodzaca z zywieczczyzny:

Cześć!

Zdaniem mojej Babci żurek jest robiony z kiszonej
mąki żytniej, a barszcz biały z kiszonej mąki przennej.

Krzysztof.

1. Data: 2001-09-17 08:30:21

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

ktabaczynski <k...@s...com.pl> wrote:

> Użytkownik "Wladyslaw Los" <w...@t...com.pl> napisa" w wiadomości

> Cześć!
>
> Zdaniem mojej Babci żurek jest robiony z kiszonej
> m'ki żytniej, a barszcz bia"y z kiszonej m'ki przennej.

Tez tak moze byc. Jednak pioerwszy raz slysze, zeby make pszennna dalo
sie zakisic. Jak to sie robi?

Wladyslaw

1. Data: 2001-09-17 11:16:21

Od: "Dorota Bugla" <b...@a...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

wg oshin zurek, to jest zabielany i z kielbasa i z jajkiem
a barszcz bialy to najczesciej jest postny na grzybach, choc nie zawsze, ale
za to zdecydowanie nie jest zabielany
i w smaku zurek jest bardziej kwasny jednakowoz mimo ze zabielany

oshin, zaden znawca...

1. Data: 2001-09-18 07:24:50

Od: "Lilly was here" <M...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Żur - to cosik co je ciężkie. [Czyli z całym zakwasem]
> Borsc - lekkie. [Czyli bez tego co na dnie spocywa]
> A wsyćko to je to samo ino kompozycjo inno. Znacy sie składniki cyli
> proporcje.

hej

--
Lilly was here