Renta socjalna

1. Data: 2005-02-02 07:57:41

Temat: Renta socjalna
Od: "scorpio" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam !
Zgłosiła się do mnie pewna osoba niezadowolona z decyzji ZUS-u odnośnie
przyznania jej córce renty socjalnej z prośba o pomoc.
I ja mam pewne watpliwości czy jej pomóc tj. napisać odwołanie się od
decyzji ZUS-u w sprawie przyznania renty socjalnej, nie szkodząc jej.

Otóz sprawa wygląda tak.
1. Po ukończeniu 16 lat w czerwcu 2003 roku stanęła przed komisja d/s
orzekania o stopniu niepełnosprawności.
2. Komisja przyznała stopień niepełnosprawności umiarkowany na czas
określony do sierpnia 2008 roku.
3. Niezadowolona z decyzji powiatowej komisji wniosła odwołanie do
wojewódzkiej komisji w sierpniu 2003r.
4. W między czasie weszła od 1 października 2003r. nowa ustawa o rencie
socjalnej.
5. Wojewódzka komisja w listopadzie 2003r. uchyliła decyzję powiatowej
komisji i utrzymała stopień niepełnosprawności umiarkowany ale na stałe.
6. Po ukończeniu 18 lat - w grudniu 2004r. wystąpiła z wnioskiem o
przyznanie renty socjalnej.
7. ZUS uznał że renta socjalna przysługuje ale do sierpnia 2008 roku.
8. Po otrzymaniu decyzji udała się do ZUS-u z zapytaniem dlaczego na czas
okreslony a nie na stałe. ZUS odpowiedział, że orzeczenie na stałe zostało
wydane po 1 października 2003r. i nie może podlegać pod starą ustawe.

Ja nie zgadzam się z interpretacja ZUS-u. Uważam, że orzeczenie wojewódzkiej
komisji uchylające powiatowe jest orzeczeniem równoważnym od czerwca 2003r.
i było rozpatrywane pod względem tamtych przepisów a więc powinno być
traktowane jako orzeczenie wydane sprzed 1 pazdziernika 2003r.

A szanowni grupowicze co o tym myślicie

pzdr
scorpio

2. Data: 2005-02-02 12:08:13

Temat: Re: Renta socjalna
Od: "Wiesław" <w...@i...org.pl> szukaj wiadomości tego autora

> 5. Wojewódzka komisja w listopadzie 2003r. uchyliła decyzję powiatowej
> komisji i utrzymała stopień niepełnosprawności umiarkowany ale na stałe.

Wydaje mi się że uchylenie decyzji komisji wiąże się z wydaniem drugiej,
błędna wydaje się być teoria, że można coś uchylić a jednocześnie utrzymać
no chyba że uchylono w części (dotyczącej ważności orzeczenia) postanowienie
komisji powiatowej.
Przeczytaj to dokładnie. Ja nie jestem autorytetem prawnym, ale sprawę bym
właśnie zaczął rozwiązywać od tego wątku.
pozdrawiam Wiesław W.

3. Data: 2005-02-03 07:18:13

Od: "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@c...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "scorpio" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> 5. Wojewódzka komisja w listopadzie 2003r. uchyliła decyzję powiatowej
> komisji i utrzymała stopień niepełnosprawności umiarkowany ale na stałe.
----------------------
Sprawa kwalifikuje się do postępowania sądowego, z czego najprawdopodobniej
ZUS zdaje sobie sprawę, jak również z tego że przegra. Jednak w związku z
tym, że sprawa dotyczy osoby z grupy mniej zaradnych, ZUS liczy na to, że
zainteresowana osoba "odpuści sobie" i zgodzi się z krzywdzącą decyzją ZUS,
bo postępowanie sądowe jest dość żmudne i wymaga pewnego wstępnego nakładu
kosztów [prawnik].
----------------------
> [...]
> okreslony a nie na stałe. ZUS odpowiedział, że orzeczenie na stałe zostało
> wydane po 1 października 2003r. i nie może podlegać pod starą ustawe.
W opisanej sprawie nie ma znaczenia data wydania decyzji przez Komisję
Wojewódzką, ale data złożenia odwołania od decyzji komisji powiatowej, ta
zaś spełnia wszelkie przesłanki, by rozstrzygnięcie zostało wydane pod
rządami starej ustawy. Decyzja na podstawie nowej ustawy może być wydana
tylko w przypadku, jeśli jest bardziej korzystna dla osoby zainteresowanej.
Zazwyczaj nowo wprowadzana ustawa zawiera klauzulę [na końcu jej tekstu], że
sprawy ***rozpoczęte*** pod działaniem starej ustawy winny być załatwiane w
jej trybie. W tym przypadku objaśnienie ZUS dotyczy nie daty
***rozpoczęcia*** [jedna z dwu dat: albo data wniosku do komisji powiatowej,
albo data odwołania do komisji wojewódzkiej, obydwie mieszczące się w
terminie obowiązywania starej ustawy], ale ostatecznego
***rozstrzygnięcia*** przedstawionej sprawy [decyzja komisji wojewódzkiej].

Nie pozwólmy bałamucić się urzędnikom żyjącym z naszych pieniędzy. Twardo
żądajmy realizacji naszych praw!
--
Zdrówko!

Zbig A Gintowt