Rezygnacja z gazu i plyta elektryczna - pytania laika

1. Data: 2006-01-25 20:39:23

Temat: Rezygnacja z gazu i plyta elektryczna - pytania laika
Od: ouzo <o...@f...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam :)

Ze względu na wysokość opłat stałych i wielkość zużycia (ok. 2 m3 na pół
roku) mam zamiar zrezygnować z gazu - blok w Warszawie, gaz dostarczany
przez www.mzg.com.pl, oddział Gazownia Warszawska.
Czy ktoś na Grupie już przerabiał ten temat? Czy gazownia demontuje
licznik znajdujący się w mieszkaniu? Co z rurami?

Druga sprawa. Mam zamiar zastąpić kuchenkę gazową płytą:
http://www.amica.com.pl/produkty/data.php?prodID=179 - mała, dwukrążkowa
płyta elektryczna o sumarycznej mocy 3 KW, zasilanie 230v. Jak na moje
potrzeby - w stu procentach wystarczająca. Czy taką płytę można bez obaw
podłączyć do istniejącej ok. 20 letniej instalacji elektrycznej w kuchni?
W chwili obecnej podłączone są tam czajnik, ekspres do kawy, mikrofalówka
i korki nie strzelają.

Z góry dzięki za pomoc i sorry za durne pewnie pytania :)
P.

2. Data: 2006-01-26 06:37:43

Od: "Marcin P." <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> potrzeby - w stu procentach wystarczająca. Czy taką płytę można bez obaw
> podłączyć do istniejącej ok. 20 letniej instalacji elektrycznej w kuchni?

a jakie masz korki ?? ile amperów ?? jeśli masz standartowe 16 amperowe to
może nie strzelą, jak masz 10 amperowe automatyczne to na pewno strzelą.

3. Data: 2006-01-26 08:04:09

Od: s...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> a jakie masz korki ?? ile amperów ?? jeśli masz standartowe 16 amperowe to
> może nie strzelą, jak masz 10 amperowe automatyczne to na pewno strzelą.

... bo I=P/U czyli 3000W/230V=około 13A. Zatem zabezpieczenie 10A zostanie
przekroczone (gdy właczysz w płycie oba pola), a i do 16A będzie niedaleko.
Włączysz pralkę czy żelazko i jebut ;-) Proponowałbym też konsultację z jakimś
elektrykiem, czy użyte w instalacji przekroje przewodów sa wystarczające, a na
pewno (przynajmniej ja bym tak zrobił) sprawdzić stan gniazdek, kostek, itp. -
przeczyścić/podokręcać zaciski, etc.

pozdrawiam -

Stanley

4. Data: 2006-01-26 08:56:30

Od: s...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> http://www.amica.com.pl/produkty/data.php?prodID=179 - mała, dwukrążkowa
> płyta elektryczna o sumarycznej mocy 3 KW, zasilanie 230v.
/.../

Tak troche z innej beczki: czy - jesli już - jednak nie lepiej pójść w stronę
płyty ceramicznej, np. takiej jak ta:
http://www.amica.com.pl/produkty/data.php?prodID=442
?
Wiem, że cena chyba ponad x2, ale wydaje mi się, że komfort użytkowania bez
porównania - zwłaszcza utrzymanie w czystości. Ewentualnie poszukać modelu
(moze innej firmy) ze sterowaniem "gałkami" zamiast sensorów. Powinien być
tańszy, jakkolwiek wtedy z utrzymaniem czystości (gałek i ich okolic) będzie
zapewne juz trochę gorzej.

pozdrawiam -

Stanley

5. Data: 2006-01-26 18:21:20

Od: "Tomek" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Czy ktoś na Grupie już przerabiał ten temat? Czy gazownia demontuje
> licznik znajdujący się w mieszkaniu? Co z rurami?

Jeżeli rezygnujesz z gazu ze względu na koszty to chyba idziesz w złym
kierunku.

> [...]
> W chwili obecnej podłączone są tam czajnik, ekspres do kawy, mikrofalówka

To zależy od instalacji. Jeżeli nie była w ostatnim czasie sprawdzana to
lepiej zasięgnąć rady fachowca.
Istnieje duże prawdopodobieństwo, że instalacja nie pociągnie jej, jeżeli
będziesz miała właczone inne urządzenia.

Tomek

6. Data: 2006-01-27 13:27:12

Od: s...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> Jeżeli rezygnujesz z gazu ze względu na koszty to chyba idziesz w złym
> kierunku.

IMO - jesli dobrze zrozumiałem - pytający zużywa gazu niewiele, a opłaty stałe
musi co miesiąc ponosić. Poza tym - zdaniem moim - do kosztów użytkowania gazu
także trzeba doliczyc (jakieś tam - mniej lub bardziej wymierne) koszty
usuwania syfu który czyni. Ponadto IMHO dochodzi jeszcze aspekt (nie)
bezpieczeństwa uzytkowania instalacji gazowej, konieczność odpowiedniej
dbałości o wentylację, szczelność rur, itp. Dlatego w podobnej sytuacji -
zwłaszcza skoro jak domniemywam gaz służy tylko do "gotowania" (w dodatku
raczej niezbyt intensywnego, skoro rozwazany jest zakup płyty dwupolowej) - na
pewno bym rozważał całkowite przejście "na prąd".

pozdrawiam

Stanley

7. Data: 2006-01-27 14:09:39

Od: "Tomek" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
dwupolowej) - na
> pewno bym rozważał całkowite przejście "na prąd".

Nawet przy takim zużyciu, opłata stała to chyba nie więcej niż 50 zł na pół
roku. ?. Policz koszt nowej płyty, dostosowanie instalacji, koszty prądu,
średnio 2x więcej niż gaz. Co do bezpieczeństwa, to łatwiej o pożar od
instalacji elektrycznej niż wybuch gazu.

Tomek

8. Data: 2006-01-27 16:32:55

Od: s...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> średnio 2x więcej niż gaz. Co do bezpieczeństwa, to łatwiej o pożar od
> instalacji elektrycznej niż wybuch gazu.

Ja sie wcale nie upieram, że koszty gotowania z użyciem energii elekr. są
nizsze (czy nawet rowne ;-), ani zagrozenie zdecydowanie mniejsze (chociaż
odkąd w nowym mieszkaniu mam tylko prąd, czuje się tak jakoś bezpieczniej ;-)
Nie wiemy też dokladnie czemu ta rezygnacja z gazu ma służyc: czy tylko
zaprzestaniu opłat za to medium, a może ze wzgledów np. estetycznych? ;-) Co do
kosztow zakupu nowej kuchenki - fakt, za darmo w sklepach nie rozdają - ale też
nie wiemy w jakim stanie jest obecna gazowa. Może też już prosi się o wymianę?
Zaś co do przeróbki instalacji, tutaj jesteśmy zgodni: na pewno jest wskazana,
czy nawet bym powiedzial w tej sytuacji niemal _wymagana_ przegląd i ocena
jakiegos fachowca (a może nawet zaprosić ze dwóch niezależnych?) oraz czy mozna
bez obaw podłaczyc grzejnik o mocy bądź co bądź 3kW (czyli poborze prądu okolo
13A, co już wykazalem w któryms poscie tej dyskusji). Gdyby sie okazało, że
obecny stan instalacji na to nie pozwala, trzeba wymieniac przewody, itp. -
wtedy rzeczywiście również i zdaniem moim sens operacji pod wzgledem kosztów
byłby przesądzony. Ale IMHO to musi juz sobie przekalkulowac i rozstrzygnąc
osoba zadająca pierwsze pytanie w tym wątku...

pozdrawiam

Stanley

Piec do sauny
niebanalne tapety - adresy?