Sekty-pranie mózgu

1. Data: 2000-03-11 19:16:13

Temat: Sekty-pranie mózgu
Od: "Grzesiek.L" <g...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Coraz więcej mówi się o różnego rodzaju sektach, praniu mózgu itp. Czy
ludzie naprawdę nie potrafią myśleć? Dochodzi do takich paradoksów jak
wyciąganie ludzi z jednej sekty z automatycznym wciągnięciu przez drugą, na
zasadzie, że supermarket doprowadza do upadku małe sklepy. W pewnym wieku
człowiek musi coś wybrać, jeśli chce wierzyć w słońce, dlaczego go
piętnować? Jeśli ludzie wstępują do sekt, to znaczy, że czegoś im brakuje.
Ostatnio nawet słyszałem o sektach gospodarczych. Wiara w pieniądz- coś
pięknego, duże marzenia, cele i obrazki tropikalnych kurortów, samochodów
itp i budujemy grupe konsumentów różnych produktów. Biznes dla każdego,
oparty na psychologi zachowań.
Oczywiście młodzież do pewnego wieku powinna być pod opieką rodziców. Gdy
jednak pełnoletni ludzie bawią się w takie rzeczy, to czysz można im
zabraniać? Jeśli zachowania nie zakłucają porządku publicznego, nikt nie
cierpi na zdrowiu, nie dochodzi do dewastacji np ławek w parku itp. Jeśli
ktoś na rzecz jakiejś organizacji wpłaca własne pieniądze to czysz nie wolno
mu tego robić? Warto się czasem nad tym i podobnymi problemami zastanowić.

"Uważam, iż podstawowa struktura osobowości współczesnego czlowieka jest
strukturą neurotyczną, być może jest to pogląd nieco przesadzony, ale mimo
wszystko uważam, że żyjemy w spoleczeństwie obłakanym i naszą jedyną
alternatywą jest albo udział w zbiorowej psychozie, albo zdobycie sie na
odwagę bycia człowiekiem zdrowym psychicznie a być moze ukrzyżowanym"
Fritz Perls-twórca terapii Gestalt

1. Data: 2000-03-11 22:29:23

Temat: Odp: Sekty-pranie mózgu
Od: "Darek" <d...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dobrze zatytułowałeś 'Sekty-pranie mózgu'. I właśnie o to chodzi. Ludzie w
sektach nie myślą, to że oddają swoje oszczędności lub co gorsza siebie dla
jakiegoś szaleńca, to nie jest ich dobrowolny wybór. Są poprostu tak
'zaprogramowani'. Piszesz, że ludziom nie powinno się zabraniać, że powinni
sami decydować o tym co zrobią. Z sektami właśnie między innymi dlatego
powinno śię walczyć, że nie dają tego wyboru.
Pozdrawiam.Darek S.

1. Data: 2000-03-12 07:20:56

Temat: Re: Odp: Sekty-pranie mózgu
Od: n...@p...ninka.net szukaj wiadomości tego autora

"Darek" <d...@k...net.pl> writes:

> [...]
> sami decydować o tym co zrobią. Z sektami właśnie między innymi dlatego
> powinno śię walczyć, że nie dają tego wyboru.

Jedno zasadnicze pytanie: czy ci ludzie sa pelnoletni i czy do
wstapienia do sekty sa zmuszani?
jesli oba powyzsze zachodza, to nie ma w ogole o czym dyskutowac.

To ICH wybor. Nikt im przeciez nie kaze latac na kolejne spotkania, a
"programowanie" jesli sie odbywa, to nie na pierwszym spotkaniu
przeciez...

--
Nina (Mazur) Miller
n...@p...ninka.net

1. Data: 2000-03-12 11:33:29

Temat: Re: Sekty-pranie mózgu
Od: Anna <m...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

"Grzesiek.L" wrote:

> [...]
> mu tego robić? Warto się czasem nad tym i podobnymi problemami zastanowić.

Jedna mała uwaga: skoro piszesz z nastawieniem, powiedzmy, obiektywnym,
to dlaczego używasz juz w temacie nazw kokarzących się pejoratywnie??
SEKTA to nazwa ukuta przez przeciwników na "niebezpieczne" - ich zdaniem
- nowe ruchy religijne. Ale czy wszystkie te tzw sekty są
niebezpieczne?? na pewno nie...

a i "pranie mózgu" kojarzy się nie najlepiej, zwłaszcza, że nie każdy z
nowych ruchów stosuje tego typu metody...

pozdrawiam

Anna

--

""Bez wątpienia, jest proroctwem, to co mówię. Rozumiem i
nie mogąc wypowiedzieć się bez pogańskich słów, wolę zamilczeć.""

1. Data: 2000-03-12 12:49:36

Temat: Odp: Odp: Sekty-pranie mózgu
Od: "gia" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> To ICH wybor. Nikt im przeciez nie kaze latac na kolejne spotkania, a
> "programowanie" jesli sie odbywa, to nie na pierwszym spotkaniu

Jak widze spotykam y sie poraz kolejny po przeciwnych stronach :)
Ale przechodzac do rzeczy - isnieje cos takiego jak manipulacja... To
stosuje sie w np. w reklamch - nikt nie zmusza pani Kowalskiej (przecietnej
gospodyni domowej) do kupienia proszku XYZ ale czemu ona go kupuje, wybiera
sposrod innych znanych jej dobrze towarow? Reklama - zmusza ja do tego nie
mowiac :musisz! ... Pewien rodzaj sugesti, moze wsparcia - falsz - to
przyciaga ludzi do sekt... Sekty manipuluja ludzmi, wykorzystujac ich
dazenia do wspolnoty, do bycia potrzebnym, docenionym, kochanym itp. Ludzie
latwo w to wierza... I wpadają .... Nikt im nie kaze - to im sie proponuje
ale w taki sposob ze nie sa w stanie odkryc w tym obludy. Nikt nie mowi im
musisz... ale wszystko co robia idzie w jednym kierunku. Do sekt naczesciej
trafiaja ludzie w pewien sposob zagubieni, majacy problemy - dlaczego sekty
nie atakuja grup tylko pojedyncze jednostki? Bo grupa przyjaciol umie sie
obronic -sa razem, wspieraja sie - ktos samotny jest jak ranne zwierze
podatne na atak drapieznika.

Anka

1. Data: 2000-03-12 15:31:45

Od: "Grzesiek.L" <g...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Darek <d...@k...net.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:7Nzy4.13365$S...@n...tpnet.pl...
> [...]
powinni
> sami decydować o tym co zrobią. Z sektami właśnie między innymi dlatego

większą uwage na wychowanie młodych ludzi.
Większość takich grup działa na zasadzie, nie czujesz się szczęśliwy,
nie widzisz głębszego sensu swojego życia, to my ci taki cel znajdziemy itp.
Wygląda to tak ogólne znudzenie, niewiesz co z sobą zrobić. Ktoś mówi idz i
zniszcz grób, nagle życie nabiera sensu, masz co robić, nie nudzisz się,
czujesz się potrzebny lub coś w tym rodzaju. To takie moje ogromne
uproszczenie

1. Data: 2000-03-12 15:31:48

Od: "Grzesiek.L" <g...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <n...@p...ninka.net> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:m...@p...ninka.net...

> Jedno zasadnicze pytanie: czy ci ludzie sa pelnoletni i czy do
> wstapienia do sekty sa zmuszani?
> jesli oba powyzsze zachodza, to nie ma w ogole o czym dyskutowac.

Przykłady. Ktoś oddał pieniądze swojego życia dla sekty. Po jakimś
czasie chce je z powrotem motywując, że wyprali mu mózg. Według mnie takie
roszczenia są bezpodstawne. To tak jakbym oskarżył firme produkującą
proszki, że przez reklame zmusili mnie do wydania pieniędzy.
Ostatnio pokazywali kobiete, która twierdziła, że była wykorzystywana
seksualnie przez sekte, nikt jej nie zmuszał ,a ona takie bzdury opowiada.
Jak coś takiego słysze mam nieodparte wrażenie, że próbuje się
usprawiedliwić się sama przed sobą. To nie moja wina, oni wyprali mi mózg.
Sądze, że ludzie powinni żyć bardziej świadomie, a nie tylko
wciąż szukać winnych. Zacząć od siebie!

1. Data: 2000-03-12 16:09:52

Od: A s t e c SA <b...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

n...@p...ninka.net wrote:
> To ICH wybor. Nikt im przeciez nie kaze latac na kolejne spotkania, a
> "programowanie" jesli sie odbywa, to nie na pierwszym spotkaniu
> przeciez...

I tu się mylisz bo już na pierwszym.

pozdrawiam
A r e k

--
Pierwsza polska bajka animowana 3D !
http://www.elita.pl/swojaki/

1. Data: 2000-03-13 00:57:39

Od: "Darek" <d...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> To ICH wybor. Nikt im przeciez nie kaze latac na kolejne spotkania, a
> "programowanie" jesli sie odbywa, to nie na pierwszym spotkaniu

Spójrz na to jacy ludzie trafiają do sekt. Są to ludzie którym czegoś
brakuje, najczęściej miłości i akceptacji. Teraz zobacz co sekciarze robią
na pierwszym spotkaniu. Atakują właśnie w te swery. U nich wszyscy się
kochają, są dla siebie dobzi itd. Czy nie uważasz, że to już jest początek
prania mózgu?
Pozdrawiam.
Darek S.

1. Data: 2000-03-13 00:57:40