Skale pomairu (Re: Psychologia a socjologia)

From: m...@v...ci.uw.edu.pl (Maciej Ostaszewski)
Newsgroups: pl.sci.socjologia,pl.sci.psychologia
Subject: Skale pomairu (Re: Psychologia a socjologia)
Date: 20 Jul 2000 12:10:17 GMT

Fri, 14 Jul 2000 15:06:37 +0200, Maciek Polanski <r...@w...com>:

[...]
>Nieparametrycznie znaczy poslugujac sie skalami innymi niz ciagla. Analiza
>nieparametryczna rowniez jest analiza ilosciowa, tylko uzywa sie innej
>skali, np. wiekszy, mniejszy.
[...]

A mozesz podac jakas ceche mierzalna na skali ciaglej?

Mi na mysl przychodzi tylko czas reakcji na bodziec, ( i inne rzeczy
zwiazane z czasem), moze troche naginajac to wiek, i cechy fizyczne
(wzrost, temperatura, waga).

Osobiscie, bardzo mi przeszkadza sposob postepowania czesto spotykany w
socjologii, polegajacy na ,,naditerpretacji'' skal odpowiedzi -- aby
zastosowac ,,lepsza'' aprature statystyczna, zaklada sie, ze odpowiedzi,
ktore sa na skali porzadkowej (zdecydowanie zgadzam sie, zgadzam sie,
niezgadzam sie ...) traktuje sie jak odpowiedzi ze skali interwalowej, lub
mocniejszej.

Moze problem dotyczy tylko socjologii, wiec chcialbym sie dowiedziec czy
psychologowie czesto dokonuja takich nadinterpretacji rzeczywsitosci.

pozdrawiam,

amciek
-
Maciej Ostaszewski m...@v...ci.uw.edu.pl
Roweckiego 5/14 05-480 Karczew Poland +48-22-7807130
-
Anarchy - The Mother of Order