Szpinak - niby banalna sprawa, ale...

1. Data: 2002-08-28 10:43:33

Temat: Re: Szpinak - niby banalna sprawa, ale...
Od: b...@d...com.pl (Herbatka) szukaj wiadomości tego autora

----- Original Message -----
From: "Wojtek 'mruqe.' Mroczek" <W...@a...waw.pl>
To: <p...@n...pl>
Sent: Wednesday, August 28, 2002 12:30 PM
Subject: Re: Szpinak - niby banalna sprawa, ale...

> Dziękuję ślicznie :)
>
> PS: A kto powiedział, że ma być erotycznie? ;))))
>
> --
> -=|_/_Wojtek 'Mruqe.' Mroczek_\___\ W.\_ http://mruqe.home.prv.pl _|=-
> -=|__One flew east_________________\___\____ W...@a...waw.pl _|=-
> -=|__And one flew west______________\ M.\__________ UIN 112991064 _|=-
> -=|__One flew over the cuckoo's nest_\___\_____________ GG#753033 _|=-

a to bardzo przepraszam - wez warkocz - bedzie miedzynarodowo ;-)
Herbatka

1. Data: 2002-08-28 10:45:02

Temat: Re: Szpinak - wcale niebanalny
Od: dawnakuchnia <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wojtek 'mruqe.' Mroczek wrote:

Ma to być szpinak przyrządzony w wykwintny sposób.
> Odgraża się, że w drodze do domu kupi białe wino. Zamówiła już sobie
> do kolacji muzykę poważną (Vivaldi). Sprawa wygląda - sami przyznacie
> - poważnie.

Wg mnie bardzo wykwintna jest tarta szpinakowo-serowa

przepis na tartę: ( z tych proporcji wychodzą dwa placki
do średniej wielkości tortownicy. Ja każdy robię z innym nadzieniem)
1/2 kg mąki
1 kostka masła (25 dkg)
2 łyżki oleju
2-3 łyżki wody
szczypta soli

mąkę posiekać z masłem drobno
resztę dużych grudek rozetrzeć palcami
dodać sól, olej, wodę
i szybko zagnieść, jeśli nie chce się lepić dolać jeszcze łyżkę oleju i wody
schować do lodówki na 2 godz

po tym czasie smarujemy tortownicę masłem i krojąc ciasto
w mniej więcej 1 centymetrowe plastry układamy z tego placek dociskając
brzegi palcami, pamietając o brzegu, który musi być podniesiony na ok. 2
cm. Robimy dziurki w dnie za pomocą widelca i wk ładamy do nagrzanego
piekarnika. Pieczemy ok 25 min w zdecydowanie nagrzanym piekarniku. W
trakcie pieczenia wyciągamy raz i wybrzuszone ciasto nakłuwamy jeszcze
raz widelcem ( to zamiast kładzenia na dnie fasoli itd). Ciasto
praktycznie się nie rumieni
także trzeba po prostu dotknąć palcem dna, czy jest już suche, a naawet
lekko drapnąć paznokciem. Po wyjęciu nieco schładzamy i wlewamy gotowe
nadzienie i jeszcze raz do piekarnika.

nadzienie: (proporcje na 1 placek)
niecałe opakowanie szpinaku mrożonego, lub świeżego ok. 60 dkg
1 serek ricotta
1/2 śmietany
2 jaja

jak robi się szpinak na pewno wiesz
więc taki trzeba zrobić, doprawić gałką muszkatułową, czosnkiem jeśli
się lubi, białym pieprzem - do smaku.
do miski wrzucamy ostudzony szpinak, ser ricotta, mieszamy,
wrzucamy 2 całe jaja i mieszamy tak jak na omlet,
dorzucamy ok 1/2 pojemnika śmietany
powstaje dosyć stabilna choć miękka masa
w zależności od tego czy chcemy żeby była bardziej serowa, czy bardziej
szpinakowa - odpowiednio dobieramy ilości tych składników, próbujemy czy
wszelkich przypraw jest dość.
ja wczoraj zrobiłam bardziej szpinakową :-)

Po wlaniu masy do ciasta wkładamy do piekarnika, naprawdę dobrze
ogrzanego, ale nie tak jak na pizzę. Zapiekamy ok 20-30 min. Masa musi
się sciąć
ale nie kompletnie wysuszyć. Pod koniec na wierzch możemy wrzucić trochę
drobnych wiórków sera żółtego - głownie dla ozdoby (powinien się
rozlać nieco i zazłocić), ale nie za wiele.
Po upieczeniu odczekujemy kilka minut i dopiero zdejmujemy formę. Ja
zostawiam podstawkę tortownicy i razem z nią kładę na talerz.
Jest to pyszne i lekkie danie ze szpinaku, a białe wino do niego w takie
letnie dni jak mamy teraz jest po prostu wymarzone, dobre zarówno na
ciepło jak i na zimno, choć moim skromnym zdaniem nie każdy mężczyzna
tym się naje.
dlatego piekę zwykle dwa placki, drugi jest na danko z mięsem, co nie
przeszkadza w dodaniu warstwy szpinaku :-))

po zrobieniu tego dania 2, 3 razy nabiera się sporej wprawy i idzie
potem niejako samo...a zawsze chętnie witane przez domowników (zwłaszcza
ta mięsna wersja)

powodzenia
ewa

--
*specjalne pozdrowienia dla hipisia!
Dawna Kuchnia _ /_

1. Data: 2002-08-28 11:27:09

Temat: [P] Szpinak - niby banalna sprawa, ale... długawe
Od: "Agusiek" <A...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Proszę bardzo kiedyś szukałam po sieci i to co najciekawszego (jak dla mnie)
znalazłam....

Pozdarwiam, Aga

---------------------------

Naleśniki ze szpinakiem
8 naleśników, 500 g szpinaku, 100 g utartego twardego sera, 3 jajka, 1 łyżka
mąki, 3 łyżki masła, 500 ml mleka, sól, pieprz, gałka muszkatołowa

Szpinak dokładnie wypłukać, oczyścić, odciąć końce łodyżek, osuszyć i
przesmażyć na 1 łyżce masła. Gdy szpinak lekko zmięknie, zdjąć go z ognia i
posiekać. 2 jajka ugotować na twardo, obrać, posiekać i wymieszać ze
szpinakiem. Przesmażyć mąkę na 1 łyżce masła, wlać mleko, gotować mieszając,
aż sos zgęstnieje, zdjąć go z ognia, doprawić solą, pieprzem i gałką
muszkatołową, dodać do sosu surowe jajka, utarty ser i wymieszać. Połowę
sosu wymieszać ze szpinakiem, nałożyć na naleśniki i zwinąć w rulony.
Naleśniki ułożyć w formie do zapiekania wysmarowanej masłem, zalać resztą
sosu i zapiekać 20 minut w temperaturze 200°C.

Naleśniki ze szpinakiem i fetą
10 naleśników, 1 kg świeżego lub 1/2 kg mrożonego szpinaku, 4 łyżki masła,
150 g sera feta, 1łyżeczka curry, 1 łyżeczka słodkiej papryki, 3 łyżki
śmietany

Świeży szpinak dokładnie umyj, odciśnij nadmiar wody i drobno posiekaj.
Mrożonego szpinaku nie rozmrażaj, tylko pokrusz na małe kawałki.
W rondlu lub głębokiej patelni roztop 2 łyżki masła, a kiedy się spieni,
dodaj przyprawy i mieszając smaż je 10 sekund. Wrzuć na przyprawy szpinak,
wymieszaj, przykryj i zagotuj. Pogotuj 10 minut pod przykryciem.
Szpinak na farsz do naleśników powinien być dość gęsty, dlatego mrożony
trzeba będzie odparować jeszcze przez parę minut bez przykrycia. Natomiast
świeży szpinak (jeżeli dobrze odcisnąłeś wodę po opłukaniu) może potrzebować
odrobiny wody podczas duszenia, aby się nie przypalił. Świeży szpinak
powinien pogotować się jeszcze 10 minut. Dodaj do szpinaku śmietanę i
szczyptę soli, a kiedy trochę przestygnie, fetę pokrojoną w kostkę.Na środku
każdego naleśnika układaj sporą łyżkę farszu szpinakowego. Zawijaj naleśniki
jak krokiety. Przed podaniem odsmaż z obu stron na pozostałym maśle.Jeżeli
chcesz wyostrzyć smak szpinaku, to na rozgrzane masło z przyprawami dodaj
rozgnieciony ząbek czosnku.

Lasagne ze szpinakiem
1 paczka makaronu lasagne, 3 kg świeżego szpinaku (same listki), 1 kg sera
białego (półtłusty), 4 jaja, 3 ząbki drobno posiekanego czosnku
sos: 4 łyżki masła, 3 łyżki mąki, 3/4 l mleka, 1 liść laurowy, skórka z
cytryny, sól, pieprz, gałka muszkatołowa, parmezan do posypania

Makaron lasagne ugotować al dente. ' Do naczynia z zimną wodą włożyć na
chwilę ugotowane plastry makaronu - zahartować. Ser wymieszać z czosnkiem, 2
jajami, solą i pieprzem. Szpinak oczyścić. Sparzyć wrzątkiem. Odcedzić na
sicie. Do misy włożyć szpinak, wymieszać z jajkiem, solą i pieprzem.
Przygotować sos beszamelowy:
Na patelni roztopić masło. Wsypać mąkę. Podgrzewać ok. 1 - 2 min. Następnie,
mieszając, wlać mleko. Dodać liść laurowy i skórkę cytrynową. Doprowadzić do
wrzenia. Zmniejszyć ogień. Podgrzewać mieszając ok. 20 minut. Doprawić solą,
pieprzem i gałką muszkatołową.
Żaroodporne wąskie naczynie posmarować masłem. Warstwami układać składniki -
zacząć od sosu, potem makaron, ser, szpinak, makaron. Powtarzać dwukrotnie.
Na koniec polać beszamelem. Posypać parmezanem. Piec w piekarniku (180
stopni) 30 - 40 minut. Parmezan powinien się zazłocić

Ravioli ze szpinakiem:
35 dag mąki, 2 jajka, 3 łyżki oliwy, sól, 1 łyżka masła, 40 dag mrożonego
szpinaku (80 dkg świeżego), 1 ząbek czosnku, 2 łyżki śmietany, pieprz,
gałązka bazylii, kilka suszonych grzybów

Do mąki wbić jajka, dodać oliwę, szczyptę soli i kilka łyżek zimnej wody,
zarobić elastyczne, zwarte ciasto, przykryć ściereczką.
Czosnek posiekać, szpinak rozmrozić, osączyć, przesmażyć z czosnkiem,
zaprawić śmietaną, przyprawić solą i pieprzem, poddusić.
Ciasto rozwałkować na dwa płaty, na jednym ułożyć szpinak, przykryć drugim,
docisnąć wokół farszu, pokroić na kwadraty, ugotować.
Grzyby pokroić, namoczyć, ugotować w 1/3 l wody, przyprawić, zagęścić mąką,
zagotować, sosem polać pierożki, posypać bazylią.

Placki ze szpinakiem:
1 kg szpinaku, 5 jajek, 3 łyżki masła, 1/2 szklanki mąki, sól, pieprz, gałka
muszkatołowa, 3 łyżki śmietany, 5 ząbków czosnku
Liście szpinaku dokładnie umyć, osączyć, pokroić dość grubo, na dużej
patelni rozgrzać masło, wrzucić szpinak, krótko podsmażyć.
Umyte jajka wbić do miski, ubić, dodając mąkę, śmietanę, zmiażdżony w prasce
czosnek i przyprawy, połączyć masę z przesmażonym szpinakiem.
Wylać ciasto na blachę wyłożoną papierem, wyrównać powierzchnię, wstawić do
piekarnika, piec 30 min w 180°C.

Pieczarki ze szpinakiem:
30 dag liści szpinaku, 25 dag pieczarek, 3 łyżki masła, sól, pieprz, zioła
(jakie kto lubi - najlepiej świeże), garść makaronu ryżowego
Szpinak pokroić, wrzucić na wrzątek na 5 min. Pieczarki pokroić, usmażyć na
maśle, połączyć ze szpinakiem, podgrzewać 5 min. Dodać zioła, pieprz i sól
oraz ugotowany makaron.

Zapiekanka ze szpinakiem:
50 dag ziemniaków, 2 białka, 20 dag żółtego sera, 6 łyżek śmietany, 3 łyżki
masła, Vegeta Twist śródziemnomorska pikantna (siup za słup :)), łyżka
mąki, 25 dag brokułów lub szpinaku, 2 łyżki tartej bułki
Ziemniaki ugotować, zemleć. Dodać śmietanę, 1 łyżkę masła, mąkę, wymieszać,
przyprawić Vegetą, dodać pianę z białek. Tartą bułkę przesmażyć na maśle,
włożyć zblanszowany szpinak. Połączyć z masą ziemniaczaną,
naczynie nasmarować masłem, przełożyć do niego masę, posypać startym serem.
Piec w 200°C na złoty kolor.

1. Data: 2002-08-28 11:57:18

Temat: Re: [P] Szpinak - niby banalna sprawa, ale... długawe
Od: Wojtek 'mruqe.' Mroczek <W...@a...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Przepięknie dziękuję!
Na dziś trochę tego za dużo, ale kiedy Edycie znów zamarzy się
szpinak, na pewno wypróbuję któryś z tych przepisów.

Pozdrowionka!

1. Data: 2002-08-28 12:02:03

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 28 Aug 2002 11:41:53 +0200, Wojtek 'mruqe.' Mroczek
<W...@a...waw.pl> wrote:

> [...]
>jakiego szpinaku. Ma to by? szpinak przyrz?dzony w wykwintny sposób.
>Odgra?a si?, ?e w drodze do domu kupi bia?e wino. Zamówi?a ju? sobie
>do kolacji muzyk? powa?n? (Vivaldi). Sprawa wygl?da - sami przyznacie
>- powa?nie.
>
>Przecie? do bia?ego wina i "Czterech pór roku" nie podam zwyk?ego
>szpinaku z jajkiem sadzonym! Szpinak w postaci zielonej ka?u?y jest
>mo?e i smaczny, ale nie koniecznie pasuje do ?wiec, muzyki i
>romantycznego nastroju... Pomó?cie, prosz? :)
>
>pozdrawiam
>(tym gor?cej, ?e jest to w?a?ciwie mój debiut w tej grupie)

potrzebny:
szpinak swiezy, najlepiej caly worek bo cholerstwo sie kurczy
cukinia mala, zgrabna
cebula
czosnek
wedzonka.

cukinie w palsterki, cebule tez, czosnek - dowolnie. rzucic na
rozgrzany olej raz dwa obsmazych - ma chrupac, ale nie
surowizna.
osobno zblanszowac szpinak. juz pomijam fakt, ze cholere trzeba
plukac (chyba najlepiej w wannie...), wrzucic na odrobine
gotujacej wody, przemieszac to, pociiachac nozem i widelcem w
saganie, przerzucic na te ogromna patelnei, w ktorej jest
cukinia, pomieszac, pomieszac, na polmich - posypac wielkimi
dobrymi kswarami i tluszczykiem, posypac tarym serem (np
cheddarem) i jesc.

moze elegancja srednia, ale jaaaaki smak

Krysia
K.T. - starannie opakowana

Riba na zaru, czyli jak to sie robi w Chorwacji?
sos polski
szarlotka Mojej Tesciowej [P]
boczniaki
Przepis dla Joli L-L i Monisiatka