Tekst PSYCHOBOTA 1.3

From: "Grzegorz Dziewulski" <g...@p...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Tekst PSYCHOBOTA 1.3
Date: Wed, 28 Jun 2000 16:29:59 GMT

Mariusz K. Grzeca napisał(a) w wiadomości: ...
On Wed, 28 Jun 2000, Grzegorz Dziewulski wrote:

>Sure.

No to prosze - powycinałem pare kiepskich :) fragmentów i polskie znaki.
G.

Witamy Cie w grupie pl.sci.psychologia!

Ten list to krotki poradnik uczestnictwa w naszej grupie. Wysyłamy go do
wszystkich, ktorzy
zagladaja tu pierwszy raz. Chcemy, zebys uczestniczył(a) w grupie ze
swiadomoscia - co jest
przedmiotem naszych rozmow, co jest a co nie jest mile widziane, z czym
mozesz spotkac sie
uczestniczac w pl.sci.psychologia. Przestrzeganie tych kilku zasad pomoze
nam w utrzymaniu
grupy miejscem w miare bezpiecznym i przyjaznym dla internautow.
Liczymy, że nas nie zawiedziesz !

1. Grupa dyskusyjna pl.sci.psychologia nie jest grupa stricte naukowa. Sluzy
ona wszystkim,
ktorzy interesuja sie psychologia - przez duze i male "p". Poruszane sa
tematy bardziej i mniej
naukowe, czesto "zyciowe" i potoczne. Wiemy o tym i godzimy sie na to.
Jesli jestes zawodowym psychologiem - nie musisz nam uswiadamiac
"nienaukowego" charakteru
grupy. Oczekujemy raczej, ze podzielisz sie swoja wiedza i przystepnie
wyjasnisz nurtujace nas pytania.
Jezeli jestes laikiem - pamietaj - nie badz zbyt kategoryczny w wyrazaniu
swojego
zdania. Mozesz sie mylic. Pomocne beda zwroty "uwazam ze", "moim zdaniem",
"sadze ze".
Pamietaj tez o tym, ze czytanie grupy nie moze zastapic kontaktu z rzetelna
wiedza.
Psychologia - to rozne nurty, teorie i ujecia. To, o czym bedziesz czytac na
grupie to jedynie maly fragment dostepnej teraz wiedzy. Odpowiedzi na twoje
pytania szukaj rowniez poza grupa. Jesli chcesz - postaramy podac Ci dobra
literature.

2. BARDZO WAZNE !!! Grupa pl.sci.psychologia nie jest grupa terapeutyczna
!!! Jesli znajdujesz
sie w sytuacji kryzysowej, jesli przezywasz wewnetrzne problemy - radzimy Ci
dobrze -
skonsultuj się z profesjonalnym psychoterapeuta!!! Nie bierzemy
odpowiedzialnosci za rady,
ktore mozesz otrzymac od grupy pl.sci.psychologia. Pamietaj, ze nie jestes w
stanie
zweryfikować kwalifikacji osob, ktore zechca Ci pomagac. Nawet dobra wola i
szczere checi
pomagajacych nie zastapia wiedzy i doswiadczenia psychoterapeuty.

3. Przestrzegamy Cie przed: ocenianiem twoich rozmowcow, przypisywaniu im
motywow, wyjasnianiu
ich zachowan patologia ich osobowosci, stawianiu im diagnozy zaburzen.

4. Grupa pl.sci.psychologia, jak i inne grupy dyskusyjne to wirtualna grupa
społeczna. Rzadzi
sie prawami podobnymi jak grupy w ktorych uczestniczysz w rzeczywistosci.
Oznacza to, że
spotkasz tutaj osoby Tobie zyczliwe jak i osoby, które moga Cie urazic i
dotknac swoimi
wypowiedziami. Grupa pl.sci.psychologia nie jest moderowana totez kazdy może
w niej
uczestniczyc i przysyłac swoje listy. Przed rozpoczęciem aktywnego
uczestnictwa w naszej grupie warto zajrzec do archiwum grupy (.........tutaj
link do archiwum............) lub poczytac przez
kilka dni biezace wypowiedzi. Dzieki temu bedziesz wiedziec kto jest kim na
pl.sci.psychologia
Ogolne zasady prowadzenia korespondencji i uczestnictwa w grupach
dyskusyjnych znajdziesz
pod adresem (.....i tu link do NETYKIETY.....)

5. Jak i w innych miejscach w Internecie na grupie pojawiaja się SZAMANI,
MYSLICIELE, PROROCY i
KOSMICI. Korespondujesz z nimi na własna odpowiedzialnosc.

"Nie ma dwojga ludzi myslacych tak samo na kazdy temat.
Nie ma dwojga ludzi, ktorzy czuliby sie tak samo przez dluzszy czas.
Nie ma dwojga ludzi, ktorzy pragneliby jednoczesnie tych samych rzeczy.
Nie mozemy żadac, zeby inni czuli sie tak samo jak my, albo tak jak chcemy,
zeby sie czuli.
Jedyne co mozemy robic, to probowac wywolac te uczucia u innych.
Jezeli nam sie nie uda, mozemy zaakceptowac porazke i sprobowac jeszcze raz.
Nie mozemy zadac od innych, zeby mysleli tak samo jak my.
Mysli nie moga byc przedmiotem zadan innych ludzi.
Jedyne co mozemy zrobic, to przekonywac innych i przedstawiac nasze
argumenty w mozliwie
przekonujacy sposob.
Jesli nasze perswazje zawioda, mozemy zaakceptowac porazke lub kompromis i
rozejsc sie w
zgodzie, choc z roznymi pogladami.
Czlowiek jest istotnie nienasycony w swoich potrzebach. Nigdy nie bedzie
dostatecznie kochany,
nigdy nie bedzie w pelni doceniany, nigdy nie bedzie w pelni bezpieczny i
dostatecznie silny.
Te dwa pragnienia, sily i bezpieczenstwa, moga sie wydac przeciwienstwem,
jesli umiescimy je na
tej samej skali. Wygladalo by to tak, jakby czlowiek byl skazany na
nieustanne wybieranie
miedzy jednym a drugim.
Jesli potraktuje te dwa pragnienia jako alternatywe (albo-albo) to je skloci
i nie rozwiaze
konfliktu miedzy nimi.
Jesli pozwoli tym pragnieniom na wspolistnienie, dopuszczajac jedno lub
drugie do glosu w
odpowiednim czasie i miejscu, to nie tylko skorzysta z obu, ale stwierdzi,
ze nie sa one
przeciwstawne, ze wzmacniaja sie nawzajem.
Proces porozumiewania sie z innymi przybierze rozne formy, w zaleznosci od
tego, na ktora z
powyzszych drog zdecyduje sie dany czlowiek.
Jesli skorzysta z pierwszej drogi, bedzie to znaczylo, ze wybiera wojne z
odmiennoscia innych,
wojne o to, zeby "jego bylo na wierzchu".
Jesli zdecyduje sie na drugie podejscie, bedzie to znaczylo, ze pragnie
poznawac innych i
godzic sprzecznosci.
Pierwsza droga wiedzie ku zachamowaniom, patologii i do sytuacji patowych.
Druga - ku rozwojowi osobowosci i indywidualnosci oraz tworczosci."

Virginia Satir

Cieszymy sie, że przeczytale(a)s ten list do konca. Mamy nadzieje ze
skorzystasz z porad w nim
zawartych. Czekamy na Ciebie w grupie pl.sci.psychologia.