Termokompostownik- jak wygląda i kiedy jest gototowy kompost

1. Data: 2006-10-19 08:24:02

Temat: Termokompostownik- jak wygląda i kiedy jest gototowy kompost
Od: "Jarkos" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

kupiłem tego lata i postawilem na działece Termokompostownik. Tak naprawde
to plastikowy czarny 300l pojemnik. wrzucałem do niego przedewszystkim
skoszona trawe no i odpadki roslinne z kuchni . dodatkowo podsypywałem
jakims specjalnym srodkiem do przyspieszania kompostowania po którym pryzma
tak nie "smierdziała". Czy może mi ktos powiedzieć jak rozpozna gotowy
kompost no i kiedy .

Pozdrawiam
Jarkos

2. Data: 2006-10-21 08:17:47

Od: "Miłka" <m...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jarkos"

> kupiłem tego lata i postawilem na działece Termokompostownik. Tak naprawde
> to plastikowy czarny 300l pojemnik.

Pewnie jego termalność polega na czarnym kolorze ;-)

> [...]
> skoszona trawe no i odpadki roslinne z kuchni . dodatkowo podsypywałem
> jakims specjalnym srodkiem do przyspieszania kompostowania po którym

Materia organiczna tylko gdy ulega przetwaraniu posiada pewną woń którą
raczej niczym nie da się "zagłuszyć".

Czy może mi ktos powiedzieć jak rozpozna gotowy
> kompost no i kiedy .

Po roku czasu zbierania pozostawić w spokoju kolejny rok i następnej
jesieni/wiosny, będzie do użytku. Czyli struktura będzie jednolita,
gruzełkowata, brunatnego koloru.

Serdecznie Miłka

3. Data: 2006-10-21 16:07:48

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:ehba32$4qb$1@nemesis.news.tpi.pl Jarkos
<j...@p...onet.pl> napisał(a):

> Czy może mi
> ktos powiedzieć jak rozpozna gotowy kompost no i kiedy .

Hejka. "Wszystkich początkujących bardzo intryguje to pytanie. Gotowy
kompost można uzyskać już po miesiącu. Jest to jednak możliwe jedynie w
wielkich kompostowniach sterowanych komputerowo. Naturalny proces rozkładu
resztek jest uzależniony od wielu czynników, m.in. od tego, jakie materiały
przeznaczamy na kompost, od stopnia ich rozdrobnienia, od temperatury,
dostęp powietrza, wilgotności kompostowanej masy, a także od tego, jak dużo
jest szczepów mikroorganizmów kompostujących i jakiego są rodzaju. Całkowity
rozkład resztek w ogrodowym kompostowniku może trwać od trzech miesięcy do
nawet trzech lat."
"Właściwie dojrzały kompost, poza brunatną barwą, wydziela przyjemny
zapach, zbliżony do zapachu próchnicy leśnej. Jego cząstki nie muszą być
całkowicie rozłożone."
" Kompost dzieli się na trzy rodzaje: szybki, świeży i dojrzały. Podziału
takiego dokonujemy w wyniku obserwacji procesu kompostowania.
Przy kompostowaniu można zaobserwować 3 etapy:
biostabilizacja - przez kilka pierwszych dni obserwujemy gwałtowny wzrost
temperatury nawet do 70 stopni C. Gdy temperatura spadnie do ok. 35 stopni C
masa kompostowa jest bezpieczna sanitarnie. Jest to kompost szybki (czas
kompostowania 6-30 dni).
mineralizacja - jeżeli kompost szybki pozostawimy na dalsze 6-60 dni
zasiedlą go dżdżownice i inne drobne zwierzęta. W tym czasie mineralizuje
się on i uzyskuje miałką ziemistą strukturę. Jest to kompost świeży.
dojrzewanie - dalsze kompostowanie (30-90 dni) powoduje powstanie silnych
struktur próchniczych. Jest to kompost dojrzały. Może on być wykorzystywany
w dowolnych ilościach."
W/w terminy odnoszą się do kompostowania przy udziale biopreparatów. :-)
Pozdrawiam akcelerująco Ja...cki

Brunnera macrophylla
bardziej mnie wkurza pan-slavista czy ci, co mu odpowiadają...
Kobea - jak pozyskać nasiona
Figa - dylematy
Podkosiarka elektryczna