Topielec dla Krysi Thompson

1. Data: 2001-03-21 09:32:31

Temat: Topielec dla Krysi Thompson
Od: fghfgh <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pamietam,ze kiedys Krysia wspominala z nostalgia stare przepisy domowe w
tym ciasto o nazwie Topielec.
W moim domu z tego ciasta robi sie rogaliki z róznym farszem-i na slodko
i na ostro. Mam nadzieje, ze wlasnie o takie ciasto Ci chodzilo.
Bedzie dlugie bo nie umiem tlumaczyc

proporcje:
25 dkg maki ( to bedzie 2,5 szklanki -im bardziej mialka tym lepsza )
10 dkg margaryny ( nie masla! ) - to troche mniej niz pol kostki )
2 dkg swiezych drozdzy
6 lyzek mleka ( albo 3 lyzki gestej smietany i 3-4 lyzki wody )
1 zoltko do smarowania

Drozdze rozpuszczam w mleku lub w smietanie z woda (wg mojej mamy ze
smietana jest lepsze)
Na rozsypana make szatkuje nozem margaryne mieszajac z maka od
razu-robia sie jakby male grudki. Gdy juz dobrze rozdrobnione i
zmieszane dodaje rozpuszczonych drozdzy i zagniatam na jednolita mase.
Gdy ciasto bedzie dobrze wyrobione - zawijam w czysta lniana sciereczke
i wkladam do zimnej wody tak, aby woda przykrywala je calkowicie.
Zostawiam na godzine, po godzinie ciasto powinno wyplynac.
Wyciagam, odwijam, powinno byc strasznie sliskie na zewnątrz. Podsypujac
maka wyrabiam na gladka mase. Masa musi byc szklista w przekroju.
Po wyrobieniu dziele na 4 porcje, które wsadzam pod miseczke aby nie
wyschly. Kazda z czesci rozwalkowywuje na cienki okragly placek-jak na
pierogi.
Nastepnie placek dziele nozem na 8 czesci ( trójkatów )-jakbym kroila
tort. Na kazdy z trójkatów w najszerszym miejscu nakladam farsz ( moze
byc miesny, z kapusty, z grzybów, albo na slodko-serowy, makowy, z
powidel ) i zawijam zaczynajac od szerszej czesci do czubka-w rogalik.
Na wysmarowana margaryna blache ( musi byc ten sam tluszcz do smarowania
blachy co do ciasta ) - ukladam rogaliki, tak aby sie nie stykaly ze
soba i kazdy z nich smaruje pedzelkiem zoltkiem. Ja akurat tego nie
lubie ale jesli farsz jest slodki to mozna jeszcze posypac na wierzchu
cukrem. Rozgrzewam piekarnik do 200 stopni Celcjusza, wkladam blache i
pieke okolo 20 min.- musza byc tak ladnie zrumienione.
A potem to sie nimi zajadamy jak tylko przestaja parzyc w usta :)
Pare uwag:
Jesli farsz jest troche bardziej plynny-np. powidla, jablka czy cos w
tym stylu to trzeba nalozyc go troche mniej i luzniej zwijac, bo inaczej
wyplynie i sie przypiecze.
Nie wolno uzywac wiecej drozdzy bo ciasto bedzie zbyt ciezkie. Moj
dziadek ( cukiernik zreszta z wyksztalcenia ) zawsze sie upiera , ze
taka ilosc to za malo, dodaje wiecej ..i potem ciastka nadaja sie tylko
dla psa.
Musi byc margaryna-maslo tez jest za ciezkie do tego ciasta.
Taka porcja jest optymalna do topienia. Wychodzą 32 rogaliki. Jesli
chcesz ich wiecej to kazda porcje ciasta musisz wyrabiac oddzielnie-nie
wolno laczyc podwójnych ilosci-ciasto sie zle wyrabia, nie chce wyplynac
i jest niedobre.
Wbrew pozorom robi sie to naprawde szybko a jest naprawde smaczne. To
ulubiony deser u mnie w domu.
Pozdrawiam i smacznego
agi

1. Data: 2001-03-21 10:50:55

Temat: Re: Topielec dla Krysi Thompson
Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 21 Mar 2001 10:32:31 +0100, fghfgh <a...@p...onet.pl>
wrote:

> [...]
>W moim domu z tego ciasta robi sie rogaliki z róznym farszem-i na slodko
>i na ostro. Mam nadzieje, ze wlasnie o takie ciasto Ci chodzilo.

<ciach>

dzieki piekne za przepis. Tego typu rzeczy (przypominaja "pie",
co juz jest dobrze widziane!) u nas w domu zjada sie zazwyczaj
nie czekajac na ostygniecie...Jutro zrobie, bo dzisiejsza kolacje
mam juz rozpracowana! A poniewaz jeszcze dochodze do siebie po
powrocie z drogiej ojczyzny, to do myslenia sie nadaje, jak
cesarz chinski do zamiatania ulicy...gotowe, dobre pomysly do
mnie docieraja. Jak sie nazad zakorzenie, to rusze wszechstronnie

Krysia
K.T. - starannie opakowana

http://www.newsfeeds.com - The #1 Newsgroup Service in the World!
-----== Over 80,000 Newsgroups - 16 Different Servers! =-----

1. Data: 2001-03-21 18:14:12

Temat: Odp: Topielec dla Krysi Thompson
Od: "Marta" <m...@b...com.pl-no_spam> szukaj wiadomości tego autora

Ja mam troszke inny przepis - mniej dokladny :))) (czasowo) A skoro juz
wrocilas, Krysiu, to go przesylam - czekalam specjalnie na Ciebie.:))

10 dkg drozdzy
3 jajka
3 szkl. maki
kostka tluszczu (ja biore margaryne Kasie)
Bardzo porzadnie wyrabiam (drozdzy nie rozrabiam z mlekiem, tylko tak, po
prostu wgniatam w make). Formuje z tego ciasta kule i wkladam do garnka z
zimna woda - tak, aby cala kula byla zanurzona. Ona najpierw opada sobie na
dno, a potem powoli, stopniowo wyplywa - no i wlasnie nie wiem ile czasu
zajmuje to wyplyniecie. W kazdym razie nie jest to jakos bardzo dlugo (chyba
ok. 1/2 godz.).
Kiedy juz wyplynie, zagniatam je z 1 szkl. cukru, cukrem waniliowym i
rodzynkami.
Wkladam do formy podluznej (keksowej) wysmarowanej tluszczem. Moze rosnac,
albo nie. Ja wstawiam niewyrosniete do zimnego piekarnika. I pieke ... no
wlasnie ... tutaj nie wiem, bo ja nie potrafie wszystkiego upiec w jednej
temperaturze od poczatku do konca - chyba jakies 160 st.C, okolo godziny.
:))) Czasami dodaje jeszcze cynamon w koncowej fazie (czyli z rodzynkami i
cukrami).

O!

Pozdrawiam,

Marta

1. Data: 2001-03-21 18:22:57

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Marta <m...@b...com.pl-no_spam> w wiadomości do grup dyskus
yjnych napisał:3...@n...astercity.net...
[...]
> [...]
.
> :))) Czasami dodaje jeszcze cynamon w koncowej fazie (czyli z rodzynkami
Właśnie żona zrobiła taki podobny, i w tej chwili go zjadam, polecam.
Pozdrawiam, Jerzy

1. Data: 2001-03-21 18:41:54

Od: "Marta" <m...@b...com.pl-no_spam> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Jerzy <0...@m...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:99arco$njn$...@s...icm.edu.pl...

> Właśnie żona zrobiła taki podobny, i w tej chwili go zjadam, polecam.
> Pozdrawiam, Jerzy

Niektorym to dobrze - maja zony :))))

Pozdrawiam,

Marta

1. Data: 2001-03-21 18:43:38

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Marta <m...@b...com.pl-no_spam> w wiadomości do grup dyskus
yjnych napisał:3ab8f375$...@n...astercity.net...
> Niektorym to dobrze - maja zony :))))
Lepsza żona niż, no właśnie jak takiego np. "żono-męża" w Holandii nazywaj
ą?
Pozdrawiam, Jerzy

1. Data: 2001-03-21 19:24:36

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 21 Mar 2001 19:43:38 +0100, "Jerzy" <0...@m...pl>
wrote:

> [...]
>yjnych napisał:3ab8f375$...@n...astercity.net...
>Lepsza żona niż, no właśnie jak takiego np. "żono-męża" w Holandii nazywaj

Ja osobiscie uwazam, ze kazda kobieta powinna miec zone... zeby
tak ktos ugotowal, pozmywal, zapytal jak sie mam, przescielil
lozka, wyprasowal... wlasciwie powinno byc ugotowalA, etc

1. Data: 2001-03-21 20:13:10

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> w wiadomooci
do grup dyskusyjnych napisał:8...@4...com..
.
> Ja osobiscie uwazam, ze kazda kobieta powinna miec zone... zeby
> tak ktos ugotowal, pozmywal, zapytal jak sie mam, przescielil
> lozka, wyprasowal... wlasciwie powinno byc ugotowalA, etc
No dobrze, to jak nazwac zone-zony?
A lózka to ja sciele, i przez 10 lat malzenstwa ja gotowalem [to co
lepsze] i prasowalem, zmywam po sobie sam, zona zaczela gotowac dopiero
jak dziecie przyszlo na Swiat. Ale jest dobra, a ciasta piecze super.
pozdr. Jerzy

1. Data: 2001-03-21 23:45:33

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>lepsze] i prasowalem, zmywam po sobie sam, zona zaczela gotowac dopiero
>jak dziecie przyszlo na Swiat. Ale jest dobra, a ciasta piecze super.

No to Ty jestes zona, Jerzy....

1. Data: 2001-03-22 09:25:51

Od: fghfgh <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

A ja sie oczywiscie pomylilam w proporcjach na co nikt mi nie zwrócil
uwagi-mialo byc 2,5 szklanki maki a nie 25 dkg :))
Marta dzieki za przepis-sama z ciekawosci wypróbuje czy bardzo sie rózni
w smaku od mojego :)
pzdr
agi

Grupa dot....
co mozna zrobic z ryzem - niskokalorycznie
Co zrobic z KROLIKA??
pierogi
oberzynowo-lentilkowe kurry - dlugie