Wierzby - jak ciąć?

1. Data: 2004-03-05 17:53:25

Temat: Wierzby - jak ciąć?
Od: "Tomasz Nowicki" <t...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam po raz pierwszy na grupie :)

Mam na działce kilka wierzb płaczących - wiem, że wkrótce nadejdzie pora ich
cięcia. Słyszałem, że należy ciąć po przekwitnieniu, ale zanim pojawią się
liście - czy to prawda? Wiem, że wierzby dobrze znoszą cięcie, ale właściwie
to nie mam pojęcia, jak mocno powinienem je ciąć?

Drugie pytanie - mam też dwie wierzby japońskie - czy i one wymagają cięcia?
I jak to robić?

Pozdrawiam

T.

2. Data: 2004-03-05 18:19:55

Temat: Re: Wierzby - jak ciąć?
Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Tomasz Nowicki" <t...@p...com> wrote in message

> [...]
> liście - czy to prawda? Wiem, że wierzby dobrze znoszą cięcie, ale właściwie
> to nie mam pojęcia, jak mocno powinienem je ciąć?

Dlaczego powinienes? Najwyzej moze chcesz. Na podworku domu, gdzie mieszkalem
przez pierwsze 41 lat swojego zycia rosla (nadal rosnie) wierzba placzaca. O ile
wiem,
nikt jej nigdy nie cial. Byla duza i piekna.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

3. Data: 2004-03-05 19:46:32

Od: "Kidzio" <s...@o...info> szukaj wiadomości tego autora

wiadomości news:fx32c.395$u92.211@fe3.columbus.rr.com...
> [...]
O ile wiem,
> nikt jej nigdy nie cial. Byla duza i piekna.

to zależy czy mówimy o wierzbie płaczącej(drzewie) czy o szczepionej formie
piennej - zwisłej (np. Salix caprea Pendula). Jeżeli to ta druga to warto ją
przycinać ponieważ pędy nie leżą wtedy na ziemi a nadmiar gałęzi nie obciąża
zbytnio pnia.

pozdrawiam
Kidzio
www.ogrody.info

4. Data: 2004-03-05 20:02:34

Od: "AurorA" <o...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
O ile wiem,
> nikt jej nigdy nie cial. Byla duza i piekna.

Na temat cięcia iglaków można dyskutowac wiele, ale wierzby...
trzeba ciąć ile wlezie. Wierzby rosną b. szybko i ich wzrost
wykorzystuje się m-dzy innymi przy produkcji drewna na opał
(tzw. wierzba opałowa). Wierzby głowiaste (rosochate) od dawien dawna
były ogławiane i można nawet powiedzieć, że są wizytówką Mazowsza.
A wiklinowe koszyki z czego są, jeśli nie z wierzby.
Tak więc Tomku tnij śmiało i nie żałuj. Ogólna zasada jest taka, że wierzby
wytwarzające tzw. kotki czy baźki tniemy po kwitnieciu. Wierzby nie cięte
z czasem mają coraz więcej martwych gałęzi i na oko widać, ze im to nie
służy.
pozdrawiam
Arkadiusz Prażmowski
http://oczko4you.republika.pl/centrum.html

5. Data: 2004-03-05 20:38:25

Od: "Rafal Wolski" <rafal.wolski@_nie_spamowi_hoga.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tnij po przekwitnięciu, bo szkoda baziek. Możesz przyciąć bardzo mocno, na 5
do 10 cm od miejsca szczepienia. Wierzbę japońską możesz ciąć wcześniej, bo
ona nie kwitnie. Tniesz tak samo jak poprzednią. Jeśli nie jest to forma
szczepiona cięcie nie jest konieczne - jak napisał Michał.

Cięcie wierzb szczepionych stosuje się przede wszystkim po to, by zagęścić
koronę.

--
Rafał Wolski
http://www.wolski.com.pl/sklep/ - z wrzosami

6. Data: 2004-03-05 20:41:27

Od: "Rafal Wolski" <rafal.wolski@_nie_spamowi_hoga.pl> szukaj wiadomości tego autora

> przycinać ponieważ pędy nie leżą wtedy na ziemi a nadmiar gałęzi nie
obciąża
> zbytnio pnia.

> pozdrawiam
> Kidzio

Że się ładnie wyrażę, polemizowałbym. Cięcie pobudza wzrost i pień jest
jeszcze bardziej obciążony. A jeśli to Iwa to pędy i tak prawdopodobnie
dorosną do ziemi.

Główny motyw cięcia to żądza posiadani gęstego grzybka jako korony. Nie
cięta wierzba nie jest taka okazała a cięta na zbyt dużej długości jest
wręcz łysa na górze.

7. Data: 2004-03-05 22:04:32

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"AurorA" <o...@o...pl> wrote in message news:c2at7e$hm7$2@atlantis.news.tpi.pl...

> [...]
> (tzw. wierzba opałowa). Wierzby głowiaste (rosochate) od dawien dawna
> były ogławiane i można nawet powiedzieć, że są wizytówką Mazowsza.

Zaraz, zaraz... Mowimy o wierzbach placzacych a nie opalowo-rosochatych.

Pozdrowienia,
Michal

8. Data: 2004-03-07 07:06:02

Od: "Anna Kwiecińska" <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tomasz Nowicki" <t...@p...com> napisał w wiadomości
> Drugie pytanie - mam też dwie wierzby japońskie - czy i one wymagają
cięcia?
> I jak to robić?

Hakuronishi wymaga cięcia kilka razy w roku. Ale to jest biało-różowy cud, a
nie wierzba!
Anka

9. Data: 2004-03-08 13:52:21

Od: "Tomasz Nowicki" <t...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Dzięki za wszystkie odpowiedzi - statystycznie wynika z nich, że warto
wierzby ciąć :). Jednak mam jeszcze pytania - wybaczcie proszę całkowitą
lamerię - po czym poznać, że wierzba jest szczepiona, a nie rośnie sama "od
urodzenia"?
Jedna z moich wierzb jest całkiem duża - ma jakieś 5 m wysokości i z 10 m
średnicy korony. Widziałem "na mieście", że służby miejskie tną wierzby
praktycznie do gołego pnia. Czy dotyczy to tylko dużych drzew, czy te
mniejsze - "japończyki" też to zniosą, czy może ciąć je nieco oszczędniej?
Czy rany po cięciu należy czymś smarować, czy pozostawić je bez niczego?

T.

u mnie tez juz wiosna!
smutno.....
roslinki doniczkowe z nasion