Wisnie i procenty

1. Data: 2005-08-05 14:18:12

Temat: Wisnie i procenty
Od: Halka <h...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam i prosze o opinie.

Zaczne moze od terminologii: ktora nazwa jest prawidlowa dla produktu z
wisni, cukru i alkoholu: wisniak,wisniowka, nalewka wisniowa?

Zakladajac, ze wszystkie w/w znacza to samo, pytanie jest takie: czy
kazde wisnie nadaja sie na zrobienie nalewki? Dobrej nalewki?

Patrzac na moje jasne wisnie (ktore chyba popularnie nazywane sa
"szklanki") nie mam pojecia jak z nich zrobic "sklepowa" ciemna,
aromatyczna, lekko cierpka i przyjemnie slodka wisniowke (nie za
duzo-nie za malo cukru) .
Moje wisnie sa bardzo ladmne ale jasne, troche jak by wodniste, raczej
kwasne i bez zadnego wyczuwalnego wisniowego aromatu czy smaku.

Moge wprawdzie sypnac "tone" cukru, ale rzecz nie w tym, zeby
wyprodukowac czerwony slodko-kwasny podprawiony procentami syrop, ale
prawdziwa "sklepowa" wisniowke. Da sie to zrobic z moich "szklanek" ?
Pozdrawiam i dziekuje za pomoc, Halka.

2. Data: 2005-08-05 14:22:36

Temat: Re: Wisnie i procenty
Od: sadyl <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Halka wrote:

> Witam i prosze o opinie.
>
> Zaczne moze od terminologii: ktora nazwa jest prawidlowa dla produktu z
> wisni, cukru i alkoholu: wisniak,wisniowka, nalewka wisniowa?

Nalewka, to jak sama wskazuje, wiśnie zalane spirytem
A wiśniak i wiśniówka to produkty destylacji wina wiśnowego - a to nie
to samo
Tak mi się wydaje i pewno zaraz mnie ktoś poprawi :)

sadyl

3. Data: 2005-08-05 14:41:32

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le vendredi 5 aoűt 2005 ŕ 16:22:36, dans <4...@p...onet.pl> vous
écriviez :

> Nalewka, to jak sama wskazuje, wiśnie zalane spirytem

Z tym sie zgadzam

> A wiśniak i wiśniówka to produkty destylacji wina wiśnowego - a to nie
> to samo

Wisniowka to wodka z dodanym wyciagiem z wisni, wisniak z kolei to
wodka pedzona z wisni (tak jak sliwowica ze sliwek).

> Tak mi się wydaje i pewno zaraz mnie ktoś poprawi :)

Idem :)

Ewcia

--
Niesz

4. Data: 2005-08-07 06:42:15

Od: "Kyllyan" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> "szklanki") nie mam pojecia jak z nich zrobic "sklepowa" ciemna,
> aromatyczna, lekko cierpka i przyjemnie slodka wisniowke (nie za

Ze "szklanek" się nie da. Mają bezbarwny sok. Trzeba kupić wiśnie sokowe.

--
Sławomir J Marusiński
Gdańsk

5. Data: 2005-08-10 08:50:44

Od: BoBas <k...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Halka napisał(a):
> [...]

> Zakladajac, ze wszystkie w/w znacza to samo, pytanie jest takie: czy
> kazde wisnie nadaja sie na zrobienie nalewki? Dobrej nalewki?

Nie kazde. Ja uzywam do tego celu takich "chrupiacych" (jak bys je jadl
to powinny chrupiec) a wiec musza byc twarde i ciemne.

> [...]
> "szklanki") nie mam pojecia jak z nich zrobic "sklepowa" ciemna,
> aromatyczna, lekko cierpka i przyjemnie slodka wisniowke (nie za

Dokladnie taka robie :-)

> Moje wisnie sa bardzo ladmne ale jasne, troche jak by wodniste, raczej
> kwasne i bez zadnego wyczuwalnego wisniowego aromatu czy smaku.

To je zjedz a na wisnioweczke kup sobie takie jak ci napisalem wyzej.

> [...]
> wyprodukowac czerwony slodko-kwasny podprawiony procentami syrop, ale
> prawdziwa "sklepowa" wisniowke. Da sie to zrobic z moich "szklanek" ?

Sklepowa wisniowke to sklepowa czyli taka sobie. Sens robienia jest taki
ze masz 100 razy lepsza wisniowke i to potwierdzaja moi znajomi. Ja
robie ja tak:
Do sloikow okolo 2 litrowych (wyparzone czyste) wsypuje cukier pozniej
wisnie i zas cukier. Takie warstwy - jedna na drugiej. Nie zaluj cukru
- na 3 kg wisni (z takiej ilosci robie) uzywam 2 kg cukru. Pamietaj ze
cukier konserwuje i pozniej wcale nie jest slodnie - w zadnym razie nie
jest to slodnie jak miod - ale wlasnie polowicznie - slodko-kwasne. I z
tej ilosci mam okolo 2 i polowe trzeciego sloika (2 litrowych).
Nastepnie wystawiasz je na wewnetrzny parapet do slońca. Im wiecej
slonca tym lepiej aczkolwiek nie powinny sie az tak zagrzac ze bedzie
parzylo w rece - wtedy je nalezy schowac. Ale chodzi o to aby byly na
sloncu jak najdluzej bo wtedy wisnie puszczaja sok a cukier MUSI sie
rozpuscic w tym soku. Codziennie musisz je rano i wieczorem wstrzasnac,
potrzebpac sloikami tak aby sok ktory sie juz wytworzyl oblal cukier -
wstrasasz kilka razy (okolo 10 razy). Nie trzeba tego trzepac jak dywanu
:). Jak sie juz cukier rozpusci w tym soku wtedy mozesz wszystko zlac
do jednego sloja duzego i mieszasz z 1 litrem spirytusu (nie wódki ale
spirytusu!!), najlepszy polski z polmosu. Odstawiasz na 3 miesiace i juz
po 3 miesiacach mozesz zrobic delikatna degustacje, ale pamietaj ze im
dluzej to lezy tym lepszy ma smak - taki szlachetniejszy, wisnie musza
sie "przegryzc". Jesli chcesz to nie wczesniej anizeli po 6 miesiacach
od zalania spirytusem mozesz wydrelowac wisnie ale ja zalecam tak nie
wczesniej anizeli po 9 miesiacach. Niektorzy boja sie ze z pestek moze
wytworzyc sie kwas pruski i dlatego dreluja wisnie.
Pomocne uwagi:
- po przesypaniu wisni cukrem nie otwieraj sloi pod zadnym pozorem (sa
rozne szkoly robienia wisniowki - ja ci podaje swoj)
- nie dreluj wisni przed przesypaniem cukrem tylko je oplocz woda
- sloiki 2 litrowe bo maja dosc duze otwory i dobrze sie nimi potrzasa i
dobrze mozna wymieszac je pozniej
- rece czyste, jesli uzywasz na ktorymkolwiek etapie lyzeczki do
probowania to zawsze rob to tylko raz zeby ośliniona lyzeczka nie
wrocila z powrotem do tego bo sie zepsuje
- nie uwywaj za duzych sloi na etapie przesypania ich cukrem bowiem
zdazyc sie moze ze jesli sie na tym etapie zepsuje cos to zepsuje sie w
jednym sloju a nie calosc (w tym roku mi sie tak stalo), pozniej jak juz
zalejesz spirytusem juz nic sie nie stania dlatego mozna przelac do
jednego sloja
- jak juz wisnie puszcza sok i zacznie sie on mieszac z cukrem
(przpominac to bedzie z wygladu kompot z wisniami) nie powinno byc piany
na gorze piany - bowiem ona sygnalizuje ze sie to zepsulo (czyli zaczyna
sie robic wino) a to juz sie nie nadaje na wisniowke. Jesli tak jest to
odkrec sloik i powachaj - na pewno wiesz jak pachnie wino :)
==============================
Caly proces rozpuszczania cukr trwa okolo 3 dni - zalezy od slonca i
ciepla i juz w tym czasie bedziesz wiedzial czy sie zepsulo czy nie.
Jesli wszytsko jest w porzadku czyli cukier rozpuszczony, wisnie powinny
podejsc do gory i nie ma piany an gorze to nie zwlekaj dluzej - kupuj
spirytus i zalewaj je nim. Jak odkrecisz sloik powinien on miec zapach
kompotu wisniowego - taki delikatny aromat bez winnego polotu - wtedy
jest wsyztsko OK. Powiem ci ze w zeszlym roku zrobilem tak i wsyztsko
bylo ok. W tym roku zepsulo mi sie cale 3 kg - zrobilo sie wino i
wyrzucilem. Kupilem zas i zrobilem i z 3 sloikow wino zrobilo mi sie w
tym najmniejszym. Nie wiem dlaczego bo robilem tak samo. Ale nasuwaja mi
sie wnioski ze najlepiej miec nowe sloiki do tego z nowymi pokrywkami -
zeby to bylo szczelne i nie pordzewiale.
Powodzenia.
Jesli tak zrobisz to uwierz mi rzucisz na pysk osoby ktorym to dasz do
sprobowania !!

ciasto na pizze - przechowywanie
ciasto z brzoskwiniami
Sos czosnkowy ?
jak zostac kucharzem
Zapalarka w kuchni gazowej kiepsko działa