Wok żeliwny - jak przygotować?

1. Data: 2007-12-30 12:25:48

Temat: Wok żeliwny - jak przygotować?
Od: Marcin S <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Święty Mikołaj w tym roku obdarzył nas porządnym, ciężkim, żeliwnym
wokiem. Z tego co pamiętam, przed smażeniem jedzenia trzeba go jakoś
przygotować - słyszałem już kilka wersji. O smażeniu soli, o
podgrzewaniu samego pustego woka na dużym ogniu, oraz o "wypiekaniu"
go w piekarniku.

Którą metodę stosujecie sami, a którą kategorycznie odradzacie?

Z góry pięknie dzięki za pomoc,

Marcin

2. Data: 2007-12-30 20:31:44

Temat: Re: Wok żeliwny - jak przygotować?
Od: "nightmen" <nightmen(wytnij to)@poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam niestety żadna z tych metod nie znajdzie zastosowania , jedynie co
można zrobic z żeliwnym wokiem to w nim spalić trochę oliwy lub innego
tłuszczu i to wszystko , a tak apropo to żeliwny wok to do niczego się nie
nadaje oprócz bigosu , gulaszu , powideł ,do chinszczyzny nawet nie polecam
próbowac tam tylko woki stalowe.
Pozdrawiam JULIUSZ

3. Data: 2007-12-31 12:44:51

Od: "Don_Vito_Corleone" <D...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "nightmen" <nightmen(wytnij to)@poczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:fl8v7g$fmj$1@news.onet.pl...
> [...]
> nadaje oprócz bigosu , gulaszu , powideł ,do chinszczyzny nawet nie
> polecam próbowac tam tylko woki stalowe.

Może nie do końca "spalić" ale doprowadzić do tego aby pojawiła się na nim
warstwa spolimeryzowanego oleju. Czyli tłuszcz przytrzymywać na granicy
przypalenia. Pare razy to powtarzać. I co ciekawsze, myjąc nie szorować aby
tej warstwy nie uszkodzić. Co do przydatności to: "Wprawa czyni mistrza".
Tajemnicą są odpowiednie temperatury w sposób ciągły w trakcie "pichcenia".
Nie za małe bo żeliwo potrzebuje dużo ciepła ale też nie za wysokie. Trudno
powiedzieć jakie. Każdy wok ma swój urok. I nie przypalać - warstwa
"teflonu" znika, robi się paskudztwo i wszystko trza od początku.

4. Data: 2007-12-31 17:16:07

Od: "Panslavista" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Marcin S" <p...@g...com> wrote in message
.googlegroups.com...
[...]

Rozgrzać naczynie żeliwne (garnek, patelnię, wok, kociołek) i natrzeć go
olejem jadalnym (powinien dymić) naniesionym na szmatkę - robić to po
zdjęciu z ognia - pary oleju mogą się zapalić. Szmatka zwinięta w tampon też
musi być duża, aby ciepło i gorący olej nie dotarł do rąk. Olej w
niewielkiej ilości nanosimy na ten tampon. Czernić można też patelnie i
naczynia stalowe ze zwykłej blachy czarnej. Takie naczynie po użyciu
(smażeniu) wystarczy przetrzeć do suchej powierzchni ręcznikiem papierowym,
jeżeli coś było gotowane - wymyć nie drapiąc i gorące znowu natrzeć olejem.
Gdy coś sie przypali mozna usunąć roztworem sody i od nowa nanieść powłoki
czerniące.
Przechowywać nasmarowane obficie olejem, aby nie rdzewiało.

5. Data: 2013-09-14 15:48:47

Od: b...@w...pl szukaj wiadomości tego autora

W dniu niedziela, 30 grudnia 2007 13:25:48 UTC+1 użytkownik Marcin S napisał:
> [...]
> go w piekarniku.
>
> Którą metodę stosujecie sami, a którą kategorycznie odradzacie?

Wok żeliwny powinien być "zakonserwowany" olejem spożywczym nie oliwą z oliwek bo ona
ma niską temperaturę spalania, należy taki wok natrzeć takim olejem, ponieważ żeliwo
ma porowatą strukturę i nie natarcie jego mogłoby spowodować nadmierne przywieranie
potraw do takiego woka. Taką konserwację należy przeprowadzać kilka razy do roku a
nasz wok będzie się sprawował idealnie przez wiele lat.

6. Data: 2013-09-15 10:24:01

Od: "Kukus Minipalus" <d...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

<b...@w...pl> schrieb im Newsbeitrag
ps.com...
napisał:
> [...]

należy przeprowadzać kilka razy do roku a nasz wok będzie się sprawował

Ty, a ciebie to kiedy odhibernowali? Może na jakiś post z zeszłego wieku
jeszcze odpowiesz?

7. Data: 2013-09-15 17:26:52

Od: masti <g...@t...hell> szukaj wiadomości tego autora

Dnia pięknego Sun, 15 Sep 2013 10:24:01 +0200 osobnik zwany Kukus
Minipalus napisał:

> Ty, a ciebie to kiedy odhibernowali? Może na jakiś post z zeszłego
> wieku
> jeszcze odpowiesz?

a musisz wszystko cytować?

--