Wprowadzenie do neuronauk - jaki podręcznik najlepszy?

1. Data: 2005-08-29 20:44:04

Temat: Wprowadzenie do neuronauk - jaki podręcznik najlepszy?
Od: Marcin Ciesielski <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Który z podręczników wprowadzających do neuronauk uważacie za najlepszy?
Zaznaczem, że nie chodzi o podejście typowo medyczne, tylko raczej
psychofizjologiczne (biopsychologiczne):
-Eric R. Kandel: "Principles of Neural Science",
-Larry R. Squire: "Fundamental Neuroscience, Second Edition",
-Dale Purves: "Neuroscience",
-czy jakiś inny?
Piszę tu tylko o ogólnym wstępie do neuroscience, a nie o bardziej
szczegółowych książkach, takich jak |Michael S. Gazzaniga: "The New
Cognitive Neurosciences: Second Edition"|.

Książkę Purvesa przeglądam właśnie w postaci pdf-u i stwierdzam, że nie
zabija ona swoim poziomem (ale i tak jest lepsza od tego, co
przetłumaczono na polski).
Jeśli sądzić po opiniach w Internecie, najlepsza jest książka Squire'a
"Fundamental Neuroscience". Są to jednak książki klasyfikowane w górnych
częściach list księgarni internetowych,niżej nie patrzyłem - być może
tam znajdują się lepsze publikacje. Dlatego proszę o opinie.
Po polsku porządnego podręcznika neuronauk nie ma. Właściwie jedyną
książką, która próbuje pełnić taką funkcję są "Krótkie wykłady.
Neurobiologia" Alana Longstaffa. "Neurobiologię" Matthewsa wprawdzie
warto przeczytać, ale po pierwsze jest dość mocno przestarzała, a po
drugie - dotyczy w większym stopniu zwierząt niż ludzi. Prawdą jest, że
neuronauk najlepiej uczyć się z artykułów naukowych (jak powiedział mi
pewien profesor*), ale nie zmienia to faktu, że dobrze jest mieć pod
ręką jakieś kompendium. Na naszym polskim podwórku panuje jednak w tej
dziedzinie posucha, więc trzeba czytać po angielsku.

Jeszcze jedno pytanie:
Jaki proponujecie kanon podręczników i publikacji z dziedziny szeroko
pojętych neuronauk, które powinien znać:
(1) każdy student medycyny;
(2) każdy student psychologii;
(3) student zamierzający się rozwijać naukowo w kierunku cognitive
neuroscience ?

--
*Pozdrowienia dla prof. Edwarda Jacka Gorzelańczyka ;)

2. Data: 2005-08-29 21:19:48

Od: "patix" <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Marcin Ciesielski wrote in message ...
>Który z podręczników wprowadzających do neuronauk uważacie za najlepszy?

nie zeby zaraz najlepszy ale
np. mozna rzucic okiem na (bo gruby ) :

The Handbook of Brain Theory and Neural Networks (2nd ed.)
Edited by Michael A. Arbib

MIT Press , cloth , 1344 pages
Due/Published: January 2003

pozdrawiam
patix

3. Data: 2005-08-29 21:53:31

Od: Jesus <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

patix napisał(a):

> nie zeby zaraz najlepszy ale
> np. mozna rzucic okiem na (bo gruby ) :
>
> The Handbook of Brain Theory and Neural Networks (2nd ed.)
> Edited by Michael A. Arbib

A... Ok zaraz zaciągnę ;)

4. Data: 2005-08-29 21:55:08

Od: Jesus <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

patix napisał(a):
> MIT Press , cloth , 1344 pages
> Due/Published: January 2003

ło gruba całe 27 MB ;)

5. Data: 2005-08-30 14:08:58

Od: Jesus <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

patix napisał(a):

> nie zeby zaraz najlepszy ale
> np. mozna rzucic okiem na (bo gruby ) :

Gruby, nawet cieżko rzucić okiem.
Wygląda to jak techniczny "datasheet" do mózgów ssaków
Po takiej lekturze moża zacząć tworzyć samodzielnie implanty...
No i roboty ;)

6. Data: 2005-08-30 16:45:18

Od: "patix" <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jesus wrote in message ...

> Gruby, nawet cieżko rzucić okiem.

widze ,ze nie mozesz przebolec :)))))

to byla propozycja dla Marcina
gruba - by mial sie czym zajac
i nie pisal tych bajek na liscie.

Oczywiscie jesli tez odczuwasz nieprzeparta
potrzebe czytania - zamiast myslenia -
to kontynuj czytanie bez zahamowan
:)))

pozdrawiam
patix

ps
moze potem napiszesz nam czego sie
dowiedziales i wszyscy skozystamy :)))

7. Data: 2005-08-30 17:21:07

Od: Marcin Ciesielski <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jesus napisał(a):

> Gruby, nawet cieżko rzucić okiem.
> Wygląda to jak techniczny "datasheet" do mózgów ssaków
> Po takiej lekturze moża zacząć tworzyć samodzielnie implanty...
> No i roboty ;)

Jeśli tak, to ujawnij tylko, skąd masz ten warez ;)

8. Data: 2005-08-30 19:28:03

Od: Jesus <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

patix napisał(a):
> Jesus wrote in message ...
> Oczywiscie jesli tez odczuwasz nieprzeparta
> potrzebe czytania - zamiast myslenia -
> to kontynuj czytanie bez zahamowan
> :)))

Potrzebę modelowania i symulacji jakąś tam mam.
Pozycja mnie rzeczywiście zainteresowała.
Sztuczne sieci neuronowe są interesujące same w sobie.
W końcu opisują lata swoich obserwacji i zanotowanych doświadczeń.
Można znaleźć w tej książce opis jak zrealizować sieć, by włożyć w nią
motywację, by mogła sterować ruchem sztucznej ręki itp.
Można dowiedzieć się jak żywa sieć dzieli zadania i organizuje
przestrzennie (np system echolokacji u nietoperzy). Zainteresowały mnie
procesy rozpoznawania twarzy i jak przebiegają czasowo, fazy osądu,
rozpoznania. Procesy uczenia itp.
Sama matematyczna część i tworzenie modeli przypomina mi aproksymację.
Tak jakby znaleźć kilka punktów na twoim nosie i spróbować odtworzyć
funkcję która tworzy ten nos. Taka jest właśnie fizyka. Zastanawiałem
się jak tworzy się taka nauka, np pokazana jest odpowiedź impulsowa
organicznej sieci i sztucznej sieci. Fizyka (ludzie się z tym
identyfikujący) zawsze przypomina bawienie wię w przybliżanie coraz to
nowych modeli, co kojarzy mi się z grafiką komputerową gdzie ludzie
próbują stworzyć obrazy niewiarygodnie czasem przypominające do
złudzenia rzeczywistość, starające się ją odegrać. Może potem jak już
model jest tak "realny" łatwo się oszukać, że to to samo. W końcu rusza
się tak samo, uzyskuje wyniki jakby się mierzyło je w rzeczywistości. Ja
ostatnio widzę świat pól wektorowych, tensorowych itp jako oddzielną
część rzeczywistości, tworzącą prawa dla swojego świata.

9. Data: 2005-08-30 19:29:40

Od: Jesus <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Marcin Ciesielski napisał(a):

> Jeśli tak, to ujawnij tylko, skąd masz ten warez ;)

To nie Ja.. u mnie w podsieci ostatio policja nic dziwnego nie
znalazła, wszystko na legalu, jestem czysty...

10. Data: 2005-08-30 19:53:17

Od: "patix" <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jesus wrote in message ...

> Potrzebę modelowania i symulacji jakąś tam mam.
>Pozycja mnie rzeczywiście zainteresowała.

widzisz pozycje te wybralem - celowo

w 1965 (pol wydanie 1968) 200 str
M.A. Arbib " mozg maszyna matematyka"

w 1972 (pol wyd 1977 ) 400 str
M.A. Arbib "Mozg i jego modele"

w 2003 - podany przyklad 1300 str

jak widac czas plynie i ilosc kolek(stron)
z rozebranego zegrka (mozgu) rosnie.

Jednak nie wystarczy rozebrac zegarek
by zrozumiec jak dziala i poco go zbudowano :))))

Kierunek jaki preferuje Marcin jak narazie
prowadzi do wzostu ilosci szczegolow.
Brak tam jednak calosciowego spojrzenia
porzadkujacego zebrane detale.

I nie jest to przypadek to juz trwa wiele lat
i nie widac (IMO ) aby takie podejscie dalo
cos wiecej niz kupe danych - stos kolek i srubek.

pozdrawiam
patix

ps.
to wcale nie oznacza ,ze chce kogos
zniechecic do czytania - ale myslenie
tez sie czasem :))) przydaje

Zimne napoje a... krtań
Podwyższone OB???
chłoniak ziarniczny
dolegliwości sercowe spowodowane nerwica
gruczoł Cowpera