Wraca PRL!!!! (projekt systemu orzecznictwa o niepelnosprawnosci)

1. Data: 2002-05-13 21:27:04

Temat: Wraca PRL!!!! (projekt systemu orzecznictwa o niepelnosprawnosci)
Od: "Tomek-Tw." <t...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Wyczytalem kilkajac na zamieszczony (pare postow wczesniej) DPS Forum link
dotyczacy prawa, a w nim projekt MPiPS, maj 2002 dotyczacy zmiany ustawy o
orzekaniu o niepelnosprawnosci
(pelny tekst projektu tutaj)
http://www.dps.pl/prawo/krajowe/orzekanie_projekt.ph

W ww. projekcie rozwiazania rodem z PRL
[...] § 29.
1. Znaczny stopień niepełnosprawności orzeka się w przypadku, gdy
ograniczenia lub niezdolność, o których mowa w § 28 pkt 3. powodują:

1) niezdolność do podjęcia zatrudnienia poza zakładem aktywności zawodowej
lub zakładem pracy chronionej,
2) całkowitą zależność od innej osoby w pełnieniu ról społecznych, przez
co należy rozumieć wypełnianie ról właściwych dla każdego człowieka
zależnych od wieku, płci, czynników społecznych i kulturowych,
3) niezdolność do samodzielnej egzystencji, przez co należy rozumieć
niezdolność do zaspakajania podstawowych, codziennych potrzeb życiowych,
takich jak: samoobsługa, samodzielne poruszanie się, komunikowanie z
otoczeniem, powodującą całkowitą zależność od innej osoby lub konieczność
zapewnienia specjalistycznej opieki instytucjonalnej.

2. Umiarkowany stopień niepełnosprawności orzeka się w przypadku, gdy
ograniczenia, o których mowa w § 28 pkt 3. powodują:

1) możliwość podjęcia zatrudnienia na stanowisku pracy przystosowanym do
potrzeb i możliwości wynikających z niepełnosprawności, o którym mowa w § 3,
2) możliwość pełnienia ról społecznych, o których mowa w ust. 1 pkt. 2, z
częściową lub okresową pomocą innej osoby,
3) konieczność okresowej lub częściowej pomocy i opieki innej osoby w
zaspakajaniu podstawowych potrzeb życiowych, o których mowa w ust. 1 pkt. 3.

3. Lekki stopień niepełnosprawności orzeka się w przypadku, gdy
ograniczenia, o których mowa w § 28 pkt 3, wynikające z naruszonej
sprawności organizmu dają się kompensować przy pomocy wyposażenia w
przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze lub środki techniczne.

[.........]

Czyli wszyscy co obecnie maja I grupe (znaczny stopien niepelnosprwnosci) =
praca tylko w zakladach pracy chronionej
Osoba niepelnosprawna (niewidoma, wozkowicz, czy poruszajcy sie o kulach
itp) po rehabilitacji juz nie kwalifikuje sie wg. projektu do I grupy ,
poniewaz wymaga czesciowej opieki osoby drugiej i moze pracowac poza
zakladem pracy chronionej

A jesli ma pieniadze i zapewni sobie odpowiedni sprzet (patrz punkt trzeci)
to wlasciwie kwalifikuje sie do stopnia lekkiego

Zgroza co urzedasy wypraawiaja w ministerstwach

Trzeba protestowac przeciw takim debilnym projektom bo obudzimy sie z reka w
nocniku jak z nowymi legitymacjami inwalidzkimi.

Co sadzicie o tym projekcie?

Tomek-Tw.
e-mail: t...@b...pl; t...@p...fm
icq: 62660490; gg: 81195

2. Data: 2002-05-14 09:57:07

Od: "MAZL" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

zeszow.tpsa.pl...

=
> [...]
> itp) po rehabilitacji juz nie kwalifikuje sie wg. projektu do I grupy ,
> poniewaz wymaga czesciowej opieki osoby drugiej i moze pracowac poza

Punkt 1.1. i 1.2 jest faktycznie debilny. Po pierwsze, przy obecnym stanie
techniki, w zasadzie dla każdej osoby, za wyjątkiem bardzo ciężkich urazów
psychicznych można TEORETYCZNIE przygotować odpowiednie miejsce pracy. Tym
samym. Dalej - absurdalne jest stopniowanie tego typu, że ciężko
poszkodowany jest wtedy gdy może pracować w ZPCH, a średnio - gdy może
pracować na przystosowanym stanowisku w "normalnym" zakładzie pracy. Bo niby
CZYM różni się przeciętne stanowisko w ZPCH od odpowiednio przystosowanego
stanowiska w zwykłym zakładzie, że na pierwszym może pracować ciężko
poszkodowany, a na drugim nie???

Ja mam nadzieję, że punkty 1.1., 1.2., i 1.3 (oraz odpowiednio 2.1., 2.2,
2.3) należy łączyć klauzulą "lub", a nie "i" jak to jest obecnie, w
przeciwnym razie dochodzimy do kolejnego absurdu (którym zresztą
charakteryzuje się obecna ustawa), że niezdolność do zaspokajania własnych
potrzeb życiowych łączy się z niezdolnością do podejmowania pracy. Tymczasem
można sobie wyobrazić sytuację w której inteligentny "tetra" jest doskonałym
pracownikiem umysłowym, a z czynnościami codziennymi ma niestety problemy i
wymaga pomocy.

Jeśli chodzi o punkty 1.2 i 1.3 (oraz odpowiednio 2.2. i 2.3) - to są one
zwyczajnie nieprecyjne.
Znajmy prawnik stwierdził, że na mocy punktu 1.2 każdy mógłby zostać
inwalidą I grupy, bo rolą społeczną jest np. rola rodzica, czy mężą/żony - a
niewątpliwie do jej wypełnienie jest całkowicie zależne od drugiej osoby ;-)

Ale chcąc być poważnym, bo temat jest poważny - znowu zacznie się pełna
uznaniowość. Bo jaka jest tak naprawdę granica między całkowitą a częściową
zależnością od drugiej osoby? 99% ludzi jednak jakieś czynności życiowe
jest w stanie wykonywać samodzielnie.
Czy jeśli ktoś chodzi do kibelka 3 razy dziennie i wymaga w tym pomocy kogoś
innego, to jest to pomoc stala, czy okresowa ?
Czy bieżemy pod uwagę potencjalne możliwości ON, czy możliwości faktyczne?
Teretycznie osoba na wózku jest w stanie bez problemu pełnić większość ról
społecznych. Tyle że.... w USA a nie w RP, gdzie na każdym kroku spotyka
bariery architektoniczne. Zatem jest w stanie - ale nie może. Do której
grupy ją zaliczyć???

> A jesli ma pieniadze i zapewni sobie odpowiedni sprzet (patrz punkt
trzeci)
> to wlasciwie kwalifikuje sie do stopnia lekkiego

Muszę Cię zmartwić. Punkt 3 nic nie mówi o tym, że taki sprzęt posiadasz czy
stać cię na jego zakup. On mówi tylko o technicznej możliwości takiego
skompensowania. Zwróć uwagę na zwrot "dają się kompensować". W zasadzie z
tego punktu wynika, że jeśli tylko istnieje techniczna możliwość takiej
kompensaty, to czy Cię stać na nią czy nie - podpadasz pod punkt 3. :-(((

Uznaniowość w orzekaniu była zawsze i jest nie do uniknięcia. Ale należy
dążyć do jej minimalizacji poprzez precyzyjne zapisy w odpowiednich aktach
prawnych. Niestety nie widać aby to miało nastąpić. Przyczyny są jak sądzę
dwie: pierwsza - to trudność w zbudowaniu takich precyzyjnych zapisów,
zwłaszcza że ich twórcy z reguły mają mizerne pojęcie o problemach ON;
druga - zapis ogólny daje większe możliwości manewru - jak brakuje kasy (a
zwykle brakuje) to zawsze można zaostrzyć interpretację przepisów i budżet
(pozornie tylko - ale zawsze) jest parę złotych do przodu.

Leszek

3. Data: 2002-05-25 11:13:18

Od: r...@n...pl (Radosław Tatarczak) szukaj wiadomości tego autora

"Tomek-Tw." <t...@b...pl> wrote in
<2...@i...rzesz
ow.tpsa.pl>:

Witam

> [...]
>itp) po rehabilitacji juz nie kwalifikuje sie wg. projektu do I grupy ,
>poniewaz wymaga czesciowej opieki osoby drugiej i moze pracowac poza

Nie kazdy wozkowicz musi byc kwalifikowany do stopnia znacznego (co Ty z ta
pierwsza grupa ;), podobnie jak niewidomy itp., nie widze nic zlego, by ten
statut uzyskiwali wylacznie najciezej niepelnosprawni, ktorzy faktycznie
nie moga samodzielnie zyc i pracowac.

>A jesli ma pieniadze i zapewni sobie odpowiedni sprzet (patrz punkt
>trzeci) to wlasciwie kwalifikuje sie do stopnia lekkiego

Nie, gdyz zaden sprzet nie spowoduje wypelnienia punktu 1.2 (pelnienie rol
spolecznych), poza tym po co bogatemu ON status "znacznego"?

>Zgroza co urzedasy wypraawiaja w ministerstwach
>Trzeba protestowac przeciw takim debilnym projektom bo obudzimy sie z
>reka w nocniku jak z nowymi legitymacjami inwalidzkimi.
>Co sadzicie o tym projekcie?

Jesli chodzi o przytoczone przyklady, to projekt jest ok, do calosci mam
jednak zastrzezenia.

pozdrawiam
RT

4. Data: 2002-05-26 01:16:22

Od: my voice <a...@a...invalid> szukaj wiadomości tego autora

So 25 maj 2002 13:13:18 W wiadomości
news:Xns9219864179AE9ratattvktpsapl@127.0.0.1 Radosław Tatarczak
napisał(a):
[cut]
> [...]
> widze nic zlego, by ten statut uzyskiwali wylacznie najciezej
> niepelnosprawni, ktorzy faktycznie nie moga samodzielnie zyc i
[cut]

Hmmm... Wybacz, lecz jeśli uważasz brak możliwości samodzielnego
poruszania się lub całkowitą utratę wzroku za niewystarczające do
zakwalifikowania człowieka do I grupy inwalidzkiej - śmiem powątpiewać
w Twoją sprawność psychiczną, a na pewno w zdrowy rozsądek. BTW cała ta
manipulacja ma IMHO na celu przygotowanie podstaw prawnych, a raczej
bezprawnych do pozbawiania rent inwalidów I grupy.
--
mv

5. Data: 2002-05-26 08:40:00

Od: "Scalamanca" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik my voice wrote:

> ta manipulacja ma IMHO na celu przygotowanie podstaw prawnych, a
> raczej bezprawnych do pozbawiania rent inwalidów I grupy.

Teoria spiskowa dziejów? :>

--
Pozdrowieństwa,
Scally

6. Data: 2002-05-26 08:57:41

Od: r...@n...pl (Radosław Tatarczak) szukaj wiadomości tego autora

my voice <a...@a...invalid> wrote in
<X...@1...110.120.9>:

> [...]
>poruszania się lub całkowitą utratę wzroku za niewystarczające do
>zakwalifikowania człowieka do I grupy inwalidzkiej - śmiem powątpiewać

A jednak to prawda, ze w Narodzie ginie umiejetnosc czytania ze
zrozumieniem.
>w Twoją sprawność psychiczną, a na pewno w zdrowy rozsądek. BTW cała ta
>manipulacja ma IMHO na celu przygotowanie podstaw prawnych, a raczej
>bezprawnych do pozbawiania rent inwalidów I grupy.

Gdyby Twoja niewiedza miala skrzydla, zostalbys albatrosem ;) Moza
zarapuje:

Drogi kolego nie kumasz wcale
ze rozporzadzonko nie o tym podaje

yo yo I grupa to juz dawno byla
a obecnie strasznie sie zmyla

to rapowalem ja - grafoman grupowy
RT

7. Data: 2002-05-26 11:37:15

Od: my voice <a...@a...invalid> szukaj wiadomości tego autora

N 26 maj 2002 10:40:00 W wiadomości news:acqa77$q26$1@news.onet.pl
Scalamanca napisał(a):

> Teoria spiskowa dziejów? :>

Nie, raczej spisek dobrodziejów spod znaku miłośników ludu.
--
mv

Zjazd coraz bliżej
parapodium