Z CYKLU NAUKA GOTOWANIA 4 CZESC ;)

1. Data: 2005-11-17 08:10:41

Temat: Z CYKLU NAUKA GOTOWANIA 4 CZESC ;)
Od: "i." <i...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam! ;)

chcialabym skompletowac sobie w kuchni zestaw pomocny w gotowaniu. A wlasciwie
to juz troche zaczelam kompletowac. moze ktos orientuje sie co (oprocz
garnkow) nalezy do niezbednego minimum,ktore trzeba posiadac w kuchni aby
nauczyc sie sztuki gotowania? Chodzi o wymagane minimum (zreszta w moim anexie
kuchennym i tak wszystko by sie nie pomiescilo ;)
Glownie zalezy mi na przyprawach,uwielbiam je kupowac,zwlaszcza jedna moja
ulubiona marke w sloiczkach ale zastanawiam sie jakie przyprawy sa potrzebne w
kuchni do przyszykowania roznego rodzaju dan.. moze ktos orientuje sie czy
jest sens kupowac takie rzeczy jak olej sojowy,syrop klonowy, czy beda tylko
bezuzytecznie staly na polce i niewiele sie ich uzywa..albo np sol czosnkowa?
i ktore przyprawy sa niezbedne,bez ktorych nie idzie sie obejsc ;(pomijajac
sol i pieprz)? bede wdzieczna za pomoc ;)
i.

2. Data: 2005-11-17 08:34:50

Temat: Re: Z CYKLU NAUKA GOTOWANIA 4 CZESC ;)
Od: "fajna laska" <f...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "i." <i...@v...pl> napisał w wiadomości

> i ktore przyprawy sa niezbedne,bez ktorych nie idzie sie obejsc
> ;(pomijajac
> sol i pieprz)? bede wdzieczna za pomoc ;)

U mnie obowiazkowo sa:
ziele angielskie
lisc laurowy
pieprz cytynowy
papryka slodka i ostra
ziola prowansalskie
oregano
majeranek
lubczyk
jest i czosnek ale zdecydowanie wole swiezy

w doniczkach bazylia, mieta, pietruszka, szczypior

To zestaw podstawowy, najczesciej uzywany ale jest tego duzo wiecej :)

--
Za uwagę dziękuje
fajna laska

3. Data: 2005-11-17 09:07:10

Od: Mme Kitzmoor <s...@m...nie> szukaj wiadomości tego autora

In <7...@n...onet.pl> i. wrote:

> [...]
> zwlaszcza jedna moja ulubiona marke w sloiczkach ale zastanawiam sie
> jakie przyprawy sa potrzebne w kuchni do przyszykowania roznego

Jak się da to kupuję świeże w doniczkach. Czyli przede wszystkim bazylię
i oregano. Jak masz miejsce w jakimś nasłonecznionym, ciepłym miejscu to
polecam, bo poza tym nadają się również w charakterze roślin ozdobnych/

> moze ktos orientuje sie czy jest sens kupowac takie
> rzeczy jak olej sojowy,syrop klonowy,

Ooo, syrop klonowy :) Do herbaty (zamiast cukru), na naleśniki, gofry,
do polania ciast, lodów i sam łyżeczką z miseczki :)

> czy beda tylko bezuzytecznie
> staly na polce i niewiele sie ich uzywa..albo np sol czosnkowa? i
> ktore przyprawy sa niezbedne,bez ktorych nie idzie sie obejsc ;(

Skompletujesz w trakcie nauki - coś Ci jest potrzebne, idziesz do sklepu
i kupujesz - najprościej. Wtedy będziesz wiedziała, że nie przyplącze Ci
się coś, czego nigdy nie będziesz używała. Mi jak do tej pory sól
czosnkowa nie była potrzebna, doskonale sprawdzał się zestaw sól +
czosnek :] Z kolei kumpel robi sobie z tym kanapki i wyciskanie za
każdym razem nowego ząbka to dla niego upierdliwość, dlatego ma i używa.

--
Mądrość radiowa:
P: Jak uniknąć ptasiej grypy?

4. Data: 2005-11-17 12:32:56

Od: Lia <L...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2005-11-17 09:10:41 w sprzyjających i niepowtarzalnych okolicznościach
przyrody grupowicz *i.* skreślił te oto słowa:

> [...]
> nauczyc sie sztuki gotowania? Chodzi o wymagane minimum (zreszta w moim anexie
> kuchennym i tak wszystko by sie nie pomiescilo ;)

Patelnia.
Naczynie, w którym da się dusić - no ewnetulanie głeboka patelnie z
pokrywką.

> [...]
> i ktore przyprawy sa niezbedne,bez ktorych nie idzie sie obejsc ;(pomijajac
> sol i pieprz)? bede wdzieczna za pomoc ;)

Syrop klonowy - tylko jesli lubisz jakies danie z jego udziałem. Np
naleśniki. Doskonale się sprawdza do nalesników na śniadanie :)
Sól czosnkowa... jakbym miała wybierać to sól ziołowa (krypciocha -
Kamisa), bo łatwo można przyprawić pomidory, ogórki, zrobic jakiś sos
śmietanowy czy jogurtowy. Myślę, że to spore ułatwienie, zwłaszcza dla
kogoś, kto jeszcze nie jest biegły w kuchni.
Tak zasłupowo warto miec kostki rosołowe w zanadrzu.
Z przypraw - bazylia, oregano, papryka słodka i ostra, majeranek, imbir,
cynamon.
Zawsze warto mieć cukier waniliowy, proszek do pieczenia, drożdże suche.
Jak lubisz kuchnię chińską lub kisiele własnoręcznie robione w chwilach
słabości - mąka ziemniaczana.

--
Lia GG 1516512 ICQ 166035154 JID i...@j...org

*psy mają właścicieli, koty mają służących*

5. Data: 2005-11-17 13:36:24

Od: "eM eL" <badbatz99@hotmailCUT_THIS_OUT.com> szukaj wiadomości tego autora

"i." <i...@v...pl> wrote in message
> [...]
> to juz troche zaczelam kompletowac. moze ktos orientuje sie co (oprocz
> garnkow) nalezy do niezbednego minimum,ktore trzeba posiadac w kuchni aby

Nalezy miec ostre, dobrej marki noze (np. dlugi noz "szefa kuchni" - 22-25 cm, noz do

obierania warzyw i co tam komu sie widzi) oraz ksiazke kucharska opisujaca procedury
kulinarne, a nie tylk podajaca przepisy. Jak i czym kroic, jak mieszac, smazyc,
robic podstawowe rzeczy. Dobrze jest tez pojsc do szkoly kulinarnej na dzien-dwa aby

nauczyc sie podstaw operowania nozem, smazenia, parowania, etc. czego wiekszosc
kuchcikow domowych nie potrafi. Dobra ksiazka kucharska opisuje tez potrzebne
przyrzady (garnki, mieszadla, noze...) zwracajac uwage na przykry (dla producentow
kuchennych gadzetow) fakt, ze 99% bajerow w sklepach z urzadzeniami kuchennymi jest
absolutnie nieprzydatnych :-)))

> [...]
> i ktore przyprawy sa niezbedne,bez ktorych nie idzie sie obejsc ;(pomijajac
> sol i pieprz)? bede wdzieczna za pomoc ;)

Przyprawy - poza podstawowymi - kupuje sie w miare rozwoju repartuaru kulinarnego bo

maja to do siebie, ze wiele wietrzeje. No i kupuj przyprawy uniwersalne w stanie
"czystym" (sol oddzielnie i sproszkowany czosnek oddzielnie z nie sol czosnkowa...)

A podstawy? Czarny i bialy pieprz niezmielony (i dobry mlynek reczny), sol morska, a

reszta to w zaleznosci od upodoban kulinarnych, bo po co np. kupowac pieprz kajenski
gdy nic z nim nigdy nie ugotujesz... Pewnie lepiej jest kupowac przyprawy w stanie
naturalnym (np. zwoje kory cynamonu niz cynamon zmielony) i unikac gotowych mieszanek

poza jakimis oczywistymi dla ulatwienia (np. ziola prowansalskie), bo prawie
wszystkie mieszanki mozna zrobic samemu .

6. Data: 2005-11-17 13:38:29

Od: "i." <i...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

> pieprz cytynowy

do czego on jest? pierwsze slysze o takim pieprzu ;)

> w doniczkach bazylia, mieta, pietruszka, szczypior

a takie ziola w doniczkach jak dlugo rosna zanim nie padna? tzn jak dlugo
mozna je miec w doniczce? siejesz sama czy kupujesz gotowe?

pozdr
i.

7. Data: 2005-11-17 13:42:54

Od: "i." <i...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

> zrobic jakiś sos
> śmietanowy czy jogurtowy.

a jak robisz taki sos,jesli mozna to prosilabym o rzepis,moj mezczyzna
uwielbia takie sosy a ja umiem tylko zrobic czosnkowy, z sola ziolowa nie
probowalam..

> Jak lubisz kuchnię chińską lub kisiele własnoręcznie robione w chwilach
> słabości - mąka ziemniaczana.

make ziemniaczana do potraw chinskich? nie slyszalam ale jak mozesz to prosze
napisz co sie z nia robi,bede wdzieczna ;) bo uwielbiam dania chinskie..tylko
z przyprawami problem bo nie wiem jakich uzywac oprocz standardowych mieszanek
roznych ziol w jednej torebce do dan chinskich

8. Data: 2005-11-17 13:55:28

Od: Lia <L...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2005-11-17 14:42:54 w sprzyjających i niepowtarzalnych okolicznościach
> [...]

> a jak robisz taki sos,jesli mozna to prosilabym o rzepis,moj mezczyzna
> uwielbia takie sosy a ja umiem tylko zrobic czosnkowy, z sola ziolowa nie

Po prostu doprawiasz ta solą, zamiast sie bawić w doprawianie pojedynczymi
przyprawami.
Tak jak przy czosnkowym, mozesz dodać nieco majonezu.

> make ziemniaczana do potraw chinskich? nie slyszalam ale jak mozesz to prosze
> napisz co sie z nia robi,bede wdzieczna ;)

Sos się zagęszcza :)
Zwykła mąka zabiela sosy, a ziemniaczana jedynie zagęszcza.

> bo uwielbiam dania chinskie..tylko
> z przyprawami problem bo nie wiem jakich uzywac oprocz standardowych mieszanek
> roznych ziol w jednej torebce do dan chinskich

Olej sezamowy, imbir.
Jak masz ulubioną gotwową przyprawę, to po prostu zobacz co w niej siedzi,
i eksperymentuj z tymi składnikami pojedynczo.

9. Data: 2005-11-17 14:24:09

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

eM eL napisał(a):
[...]
> [...]
> naturalnym (np. zwoje kory cynamonu niz cynamon zmielony) [...]

Dla mnie stan naturalny to prosto z drzewa, grządki wody lub kopalni.
;-)
Wydaje się, ze 99,99% przyraw podlega przeróbce zanim trafi do klienta.
pozdr. Jerzy

10. Data: 2005-11-17 14:24:20

Od: "Opalski Jarek" <o...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam czy znacie momze ciekawy przepis na wieczorna kolacje????

Ciasto czekoladowe z wrzatkiem
Żurek ??
Prosba o pomoc:)
Zapiekanka z feta?