Re: Z CYKLU NAUKA GOTOWANIA 4 CZESC ;)

From: "eM eL" <badbatz99@hotmailCUT_THIS_OUT.com>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Z CYKLU NAUKA GOTOWANIA 4 CZESC ;)
Date: Thu, 17 Nov 2005 13:36:24 GMT

"i." <i...@v...pl> wrote in message
news:7d1a.00000832.437c3b01@newsgate.onet.pl...
> chcialabym skompletowac sobie w kuchni zestaw pomocny w gotowaniu. A wlasciwie
> to juz troche zaczelam kompletowac. moze ktos orientuje sie co (oprocz
> garnkow) nalezy do niezbednego minimum,ktore trzeba posiadac w kuchni aby
> nauczyc sie sztuki gotowania?

Nalezy miec ostre, dobrej marki noze (np. dlugi noz "szefa kuchni" - 22-25 cm, noz do

obierania warzyw i co tam komu sie widzi) oraz ksiazke kucharska opisujaca procedury
kulinarne, a nie tylk podajaca przepisy. Jak i czym kroic, jak mieszac, smazyc,
robic podstawowe rzeczy. Dobrze jest tez pojsc do szkoly kulinarnej na dzien-dwa aby

nauczyc sie podstaw operowania nozem, smazenia, parowania, etc. czego wiekszosc
kuchcikow domowych nie potrafi. Dobra ksiazka kucharska opisuje tez potrzebne
przyrzady (garnki, mieszadla, noze...) zwracajac uwage na przykry (dla producentow
kuchennych gadzetow) fakt, ze 99% bajerow w sklepach z urzadzeniami kuchennymi jest
absolutnie nieprzydatnych :-)))

> Glownie zalezy mi na przyprawach,uwielbiam je kupowac,zwlaszcza jedna moja
> ulubiona marke w sloiczkach ale zastanawiam sie jakie przyprawy sa potrzebne w
> kuchni do przyszykowania roznego rodzaju dan.. moze ktos orientuje sie czy
> jest sens kupowac takie rzeczy jak olej sojowy,syrop klonowy, czy beda tylko
> bezuzytecznie staly na polce i niewiele sie ich uzywa..albo np sol czosnkowa?
> i ktore przyprawy sa niezbedne,bez ktorych nie idzie sie obejsc ;(pomijajac
> sol i pieprz)? bede wdzieczna za pomoc ;)

Przyprawy - poza podstawowymi - kupuje sie w miare rozwoju repartuaru kulinarnego bo

maja to do siebie, ze wiele wietrzeje. No i kupuj przyprawy uniwersalne w stanie
"czystym" (sol oddzielnie i sproszkowany czosnek oddzielnie z nie sol czosnkowa...)

A podstawy? Czarny i bialy pieprz niezmielony (i dobry mlynek reczny), sol morska, a

reszta to w zaleznosci od upodoban kulinarnych, bo po co np. kupowac pieprz kajenski
gdy nic z nim nigdy nie ugotujesz... Pewnie lepiej jest kupowac przyprawy w stanie
naturalnym (np. zwoje kory cynamonu niz cynamon zmielony) i unikac gotowych mieszanek

poza jakimis oczywistymi dla ulatwienia (np. ziola prowansalskie), bo prawie
wszystkie mieszanki mozna zrobic samemu .