Zator płucny.

1. Data: 2009-01-08 12:04:21

Temat: Zator płucny.
Od: Ernest <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Ostatnio obczytałem sporo artykułów na ten temat ale zabrakło w nich
wszystkich jednego, jak dbać o siebie profilaktycznie aby ograniczyć
ryzyko wystąpienia tak dużego skrzepu który zabija w kilka sekund?

Podobno choroba może rozwijać się "podstępnie" nie dając żadnych
objawów, a potem skutkować nagłym zgonem, jak zapobiec takiej sytuacji?

Bo jakoś nie chce mi się wierzyć że nie ma ku temu profilaktyki jak w
przypadku innych chorób, może jakieś pożywienie które zawiera związki
rozpuszczające zakrzep? Branie codzienne aspiryny?

E.

2. Data: 2009-01-08 19:23:02

Temat: Re: Zator płucny.
Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 08 Jan 2009 13:04:21 +0100, Ernest wrote:

> [...]
> przypadku innych chorób, może jakieś pożywienie które zawiera związki
> rozpuszczające zakrzep? Branie codzienne aspiryny?

Do profilaktyki żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej wykorzystuje się
leki z dwóch grup: heparyny (w tym heparyny drobnocząsteczkowe i
syntetyczny pentasacharyd) i antagonistów witaminy K, czyli tzw doustne
antykoagulanty. Oprócz tego, w profilaktyce chirurgicznej zarejestrowane
są 2 nowe leki doustne z innych grup, a można się spodziewać rejestracji
kolejnych.
Aspiryna w profilaktyce żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej nie jest
zalecana - jest to lek przeciwpłytkowy, skuteczny w zakrzepicy
tętniczej.

Dla człowieka, który nie jest obciążany czynnikami ryzyka żylnej choroby
zakrzepowo-zatorowej, nie jest poddawany zabiegom chirurgicznym ani nie
jest unieruchomiony w łóżku z powodu ciężkiej choroby leczonej
zachowawczo, profilaktyka heparynami czy lekami doustnymi nie ma
uzasadnienia. Zasadniczo jedyny przypadek, kiedy należy ją rozważyć u
człowieka poza tym zdrowego, to profilaktyka przed długim lotem
samolotem przy współistnieniu czynników ryzyka zakrzepicy.

Jeśli interesuje Cię ten temat, to polecam zerknięcie na stronę
www.thrombosis.pl. Znajdują się tam informacje dla pacjenta, a także
pełny tekst publikacji Konsensus Polski, która jest najbardziej
aktualnym podsumowaniem zasad profilaktyki i leczenia zakrzepicy w
języku polskim (choć na upartego można by się do pewnych drobiazgów
przyczepić). Uwaga - jest to tekst długi, dla laika zapewne trudny do
przyswojenia, wymagający przynajmniej podstawowej wiedzy medycznej.

m.
--
Marek Bieniek (mbieniek na epic kropa pl)
Na newsach jestem prywatnie i wyrażam tu swoje prywatne opinie.

3. Data: 2009-01-08 20:00:26

Od: "Stokrotka" <o...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

A uraz nie jest czynnikiem ryzyka?
Nie koniecznie od razu operacja.
Nie wystarczy mocniej stłuc kolana?

--
Nie jestem medykiem.
(tekst w nowej ortografi: ó->u , ch->h ,rz->ż lub sz, -ii-> -i)

4. Data: 2009-01-08 20:31:04

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 8 Jan 2009 21:00:26 +0100, Stokrotka wrote:

> A uraz nie jest czynnikiem ryzyka?

Zależy jaki uraz, jak leczony.

> Nie koniecznie od razu operacja.
> Nie wystarczy mocniej stłuc kolana?

Nie bardzo.

m.

5. Data: 2009-01-08 20:46:20

Od: "regen" <regen........@.........os.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ernest" < > napisał w wiadomości
> [...]
> przypadku innych chorób, może jakieś pożywienie które zawiera związki
> rozpuszczające zakrzep? Branie codzienne aspiryny?

Do postu Marka dodałbym jeszcze jako profilaktykę, unikanie czynników
ryzyka.
Proponuję więc:
1. niepalenie
2. utrzymywanie prawidłowej masy ciała
3. unikanie zastoju krwi w kk. dolnych- unikanie unieruchomienia
4. nieużywanie żeńskich środków hormonalnych
5. niezachodzenie w ciążę ;)
6. profilaktyka p-żylakowa
7. unikanie: wieku ponad 40 rż, chorób nowotworowych, niewydolności
krążenia.

To tyle co mi przyszło do głowy.
Pozdrawiam
regen

6. Data: 2009-01-09 11:52:14

Od: "regen" <regen........@.........os.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "La Luna" <b...@g...pl> napisał w wiadomości
> Pewnego wieczoru Thu, 8 Jan 2009 21:46:20 +0100 wiedźmin zdziwił się
> nieco,
> gdy strzyga która wyskoczyła na niego z pl.sci.medycyna zamiast rzucić mu
> się do gardła, dygnęła, przedstawiła się jako regen, a następnie
> wyśpiewała
> przytupując wdzięcznie:

> O - to ja poprosze sposob jak to zrobic :)

Na razie to jeszcze niemożliwe. Ale w przyszłości- kto wie ;)

Pozdrawiam
regen

7. Data: 2009-01-09 12:15:16

Od: biggero <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Na razie to jeszcze niemożliwe.  Ale w przyszłości- kto wie ;)

E, ale tę wskazówkę należy traktować jako dotyczącą rzeczywistego
wieku biologicznego, a nie tego z metryki.

Proplanonol->Bisocard-> ?
Astma-pilne
Cosik na ułatwienie opróżniania?
Weneryczna ??