"Ziemia obiecana" Reymonta a sprawa żydowska.

1. Data: 2015-03-06 00:34:40

Temat: "Ziemia obiecana" Reymonta a sprawa żydowska.
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Warto czytać lektury! - ale czy "Ziemia obiecana" jest (jeszcze) w tym
zestawie? Wątpię 3-]

"- Pan wie, że ta panna Mela kocha się w Mieciu? - zapytała prosto.

- Pogłoski podobne słyszałem na mieście, ale nie zwracałem na to uwagi.

- To już o tym mówią! Ależ to kompromitujące! - dodała silniej.

- Przepraszam, wyjaśnię. Mówią na mieście, że kochają się oboje. Przewidują
małżeństwo.

- Nigdy! Daję panu słowo, że dopóki ja żyję, to się nie stanie! - zawołała
przyciszonym, namiętnym

głosem. - Mój syn miałby się ożenić z Grunspanówną!

Orzechowe oczy nabrały połysku miedzi, a dumna, piękna twarz rozpaliła się
oburzeniem.

- Panna Mela cieszy się w Łodzi opinią bardzo zacnej i rozumnej, a że przy
tym jest bardzo bogata i zupełnie przystojna, więc...

- Więc nic z tego, bo to tylko Żydówka! - szepnęła z mocną, prawie
nienawistną pogardą,

- Prawda, to tylko Żydówka, ale jeśliby ta Żydówka kochała i była nawzajem
kochaną przez syna pani, to kwestia jasna i przeciwieństwa wyrównane -
mówił dosyć twardo, bo go irytował ten protest i wydawał mu się śmiesznym.

- Mój syn może się kochać nawet i w Żydówce, ale nie może myśleć o
połączeniu naszej krwi z krwią obcą, z rasą wstrętną i wrogą.

- Pozwolę sobie widzieć wielką przesadę w tym, co pani mówi.

- A dlaczegóż pan się żeni z Anką? Czemu pan sobie nie wybrał żony spośród
łódzkich Żydówek lub Niemek, co?

- Bo mi się żadna z Żydówek i Niemek nie podobała aż do stopnia małżeństwa,
ale gdyby się tak stało, nie wahałbym się ani chwili. Nie mam żadnych
kastowych ani rasowych przesądów i uważam je za przeżytki - powiedział
zupełnie serio.

- Jacy wy ślepi jesteście, jak wy tylko patrzycie oczami zmysłów, jak wy
nie dbacie o jutro, o własne przyszłe dzieci, o przyszłe całe pokolenia -
zawołała załamując ręce w grozie, oburzeniu i politowaniu.

- Dlaczego? - zapytał krótko, patrząc na zegarek.

- Dlatego, że możecie wybierać Żydówki na matki waszych dzieci, dlatego, że
nie czujecie wstrętu do nich. że nie widzicie, iż te kobiety są nam obce
zupełnie, że nie mają religii, nie mają etyki, nie mają tradycji
obywatelskiego życia, nie mają zwykłej kobiecości, są puste, pyszne,
bezduszne handlarki własnych wdzięków, lalki poruszane sprężynami
najpierwotniejszych potrzeb, kobiety bez przeszłości i bez ideału.

Borowiecki podniósł się do wyjścia, bo go śmieszyła i oburzała zarazem ta
rozmowa.

- Panie Karolu, chciałam się z panem widzieć, aby prosić go o pomoc, o
wytłumaczenie Mieciowi tego małżeństwa. Wiem, że pana poważa, a jako
naszego kuzyna prędzej może posłucha, pan mnie rozumie i odczuje, że ja nie
mogę pomyśleć nawet o tym bez bólu, że jakaś pachciarka, córka nędznego
aferzysty mogłaby panować tutaj, wśród pamiątek i wspomnień żywych
czterowiekowej przeszłości rodu naszego. Cóż by oni na to powiedzieli! -
wykrzyknęła boleśnie, szerokim ruchem wskazując szereg portretów, szereg
głow rycerskich i senatorskich, majaczących żółtymi plamami w zmroku.

Borowiecki uśmiechnął się zjadliwie i trącając palcem w starą zbroję
zardzewiałą, stojącą pomiędzy oknami, rzekł prędko i dobitnie:

- Trupy. Archeologia ma swoje miejsce w muzeach; w życiu dzisiejszym nie ma
czasu na zajmowanie się upiorami.

- Pan się śmieje! Wy wszyscy się śmiejecie z przeszłości, zaprzedaliście
duszę złotemu cielcowi. Tradycje nazywacie trupami, szlachectwo przesądem,
a cnotę zabobonem śmiesznym i godnym politowania.

- Nie, tylko rzecz zbyteczna, jak na dzisiaj. Cóż mi pomoże cześć tradycji
do zbytu perkalików! Cóż mi pomogą moi kasztelańscy przodkowie, gdy stawiam
fabrykę i muszę szukać kredytu! Dają mi go Żydzi, a nie wojewodowie. A cały
ten balast rupieci, jak tradycja, jest jak cierń w nodze, przeszkadza do
szybkiego chodzenia. Człowiek dnia dzisiejszego, który nie chce zostać
cudzym parobkiem, musi być wolnym od więzów, przeszłości, szlachectwa i tym
podobnych przesądów, to krępuje wolę i obezsila w walce z przeciwnikiem bez
skrupułów - bo bez tradycji; z przeciwnikiem dlatego strasznym, że jest sam
sobie przeszłością, teraźniejszością i przyszłością, środkiem i celem."

A potem fabrykę "człowieka dnia dzisiejszego" Żydzi spalili i nie została
mu ani fabryka, ani tradycja, ani przeszłość, ani szlachectwo, ani żaden z
podobnych przesądów - tylko KREDYT mu zostawili 3-]
--

XL
pewni siebie.

2. Data: 2015-03-06 06:24:14

Temat: Re: "Ziemia obiecana" Reymonta a sprawa żydowska.
Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> najpierwotniejszych potrzeb, kobiety bez przeszłości i bez ideału.
>
> Borowiecki podniósł się do wyjścia, bo go śmieszyła

No dobrze, zacytowałaś spory kawałek - ja wybrałem
dla mnie najciekawszy kawałek z kawałka... I co teraz?

Tu jest grupa dyskusyjna a nie cytowalnia książek...
Masz jakieś zdanie na ten temat? Swoją opinię?
Zaczynek dyskusji? Kto ma Twoim zdaniem rację w tym dialogu?

Czy według Ciebie rzeczywiście Żydówki nie mają religii, etyki,
tradycji obywatelskiego życia? Że zasługują tylko na wstręt?

Bo mnie przyszła teściowa Grunspanówny też śmieszy i oburza,
jak Borowieckiego :-)

Napisz prosze co *TY* o tym myślisz, no i jeszcze czemu z tym tematem
weszłaś na pl.sci.psychologia...

3. Data: 2015-03-06 07:45:03

Od: glob <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka
No widzisz Ikselka, postać antysemity jako negatywna, jest wyśmiana, poglądy głupie i
wstrętne . No na tym polega szkoła, pokazuje postawy z poprzednich epok, opisuje,
pokazuje też poglądy negatywne jak tego antysemity. Chociaż trudno go nazwać
antysemitą bo to są raczej porachunki klasowe. Nasza szlachta czuła się ta lepsza od
wszystkich, z żydami handlowała, interesy robiła, ale jak na szlachte przystało to
żydzi byli ci gorsi, tak samo gorsi jak inteligencja, czy powstające bogacące
mieszczaństwo, z takimi mieszać się nie bardzo można. Tu te poglądy są wyśmianę jako
stare, nieżyciowe i niezdrowe. Tak buraczku Reymont wyśmiewa to zadęcie szlacheckie
do innych grup. Wyśmiewa ciebie Ikselka 19wiek.

4. Data: 2015-03-06 16:53:51

Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "glob" <r...@g...com> napisał w wiadomości
ps.com...
> [...]
> wyśmianę jako stare, nieżyciowe i niezdrowe. Tak buraczku Reymont wyśmiewa
> to zadęcie szlacheckie do innych grup. Wyśmiewa ciebie Ikselka 19wiek.

Gdyby jak inne nacje Żydzi się asymilowali w Polsce i nie tworzyli gett
to myślę, że nie byłoby problemu

5. Data: 2015-03-06 17:15:36

Od: glob <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Acha, czyli gdyby czarni nie uwzieli się na czerń, a stali się biali to by nie było
problemu.

6. Data: 2015-03-06 20:42:22

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 6 Mar 2015 16:53:51 +0100, Dirko napisał(a):

> Gdyby jak inne nacje Żydzi się asymilowali w Polsce i nie tworzyli gett
> to myślę, że nie byłoby problemu

Dokładnie. Żydzi nigdy się nie czuli Polakami, zawsze podkreślali swoją
odrębność, nigdy nie władali nawet poprawnie językiem kraju, który ich
przyjął i gościł jak swoich - wszelkie wyjątki (bo oczywiście były i są,
bardzo chwalebne) potwierdzają tę regułę.
--

XL
pewni siebie.

7. Data: 2015-03-07 04:27:01

Od: glob <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Czarni nigdy się nie czuli białymi amerykaninami i na dodatek ten RAP, to jest
dopiero skandal.

8. Data: 2015-03-07 16:56:15

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <j...@w...pl> wrote in message
> Gdyby jak inne nacje Żydzi się asymilowali w Polsce
> i nie tworzyli gett to myślę, że nie byłoby problemu

Polacy za granicą też się nie asymilują, tworzą getta
tak jak sławne "six corners" w Chicago... Tam są polskie
kwiaciarnie, delikatesy, fryzier - nikt nie mówi po angielsku.
To jest po prostu typowe dla wszystkich, nie tylko Żydów.

9. Data: 2015-03-07 16:57:19

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> przyjął i gościł jak swoich - wszelkie wyjątki (bo oczywiście były i są,
> bardzo chwalebne) potwierdzają tę regułę.

I tym sobie według Ciebie zasłużyli na prześladowania, morderstwa, itp?

10. Data: 2015-03-07 20:10:26

Od: ikka <i...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-03-07 o 16:57, Pszemol pisze:

> I tym sobie według Ciebie zasłużyli na prześladowania, morderstwa, itp?

ba, żeby tylko oni... ona ma całą listę.

--
"Until your god pays taxes he has no say in my goverment"

Antyszczepionkowcy zieją nienawiścią
Ksiądz Wieńczysław Łukasik chciał zabić swoje dziecko
Komorowski powinien być przebadany psychiatrycznie.
Patrzcie już nawet Harman rozumie globa.
Prawda