Zrazy - mielone???

1. Data: 2000-09-01 06:16:07

Temat: Re: Zrazy - mielone??? Post Scriptum
Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los <w...@t...com.pl> wrote:

> [...]
> "zrazy" pochodzi od "razic", czyli uderzac, wiec zrazy to tyle co bitki.
> Ale nigdy nie oponowalem, bo przeciez zrazy siekane to tradycyjne danie
> kuchni polskiej, wiec sadzilem, ze po prostu pierwotne znaczenie sie
> kiedys tam rozszerzylo. Dopiero niedawno poznalem stare przepisy, w
> ktorych mieso posiekane tlucze sie w mozdzierzu, a nawet przeciera sie
> potem przez sito. Wiec moze byly dwa rodzaje zrazow -- jedne zwyczajnie
> bite i drugie, z miesa ubijanego w mozdzierzu na miazge. Po
> wprowadzeniu maszynek do miesa mielenie zastapilo tluczenie.

To, ze slowo zrazy pochodzi od "razic", czyli bic, a wiec zraz to: "plat
miesa zrazony, taki, ktory powstal przez dawanie razow, czyli bicie"
wzialem z artykulu prof. Andrzeja Markowskiego o nazwach produktow
kulinarnych w ksiazce "Wokol stolu i kuchni" wydawnictwa Tenten
(Warszawa 1994). Ale teraz ogarnely mnie watpliwosci. Wydaje mi sie
raczej, ze "zraz" pochodzi od dawnego znaczenia slowa "razic" -- ciac,
siekac oraz "raz" -- ciecie. Tak jak u Zablockiego (kon. XVIII w): "
Filander o Diane czy srogimi razy swojego przeciwnika nie zrabal na
zrazy?" Wiec zraz bylby to kawalek miesa odciety od wiekszego, tak jak
sznycel, z niemieckiego "schnitzel" od "schnitt" -- ciecie. Podobnie w
ogrodnictwie, gdzie zraz to kawalek galazki odciety w celu
przeszczepienia.

Wladyslaw

--
Wladyslaw Los
mailto:w...@t...com.pl

1. Data: 2000-09-01 09:25:54

Temat: Re: Zrazy - mielone???
Od: Monika Mężyńska <m...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los wrote:

> Juz tlumacze.
>
> Zrazy, sadzac po zrodloslowie, to powinno byc mieso bite, bo slowo
> wywodzi sie od "razic" -- bic. Kuchnia polska rozroznia 3 rodzaje
> zrazow:
> Zwykle plaskie plastry bitego miesa
> Zrazy zawijane -- jak powyzej tylko nadziane farszem i zwiniete
> Zrazy siekane. Starsze ksiazki kucharskie kaza mieso posiekac, (a
> niektore jeszcze ubic w mozdziezu -- byc moze dlatego tez nazywaja sie
> zrazy). Ale juz Monatowa w poczatku XX wieku poleca mieso na zrazy
> siekane po prostu przemielic w maszynce.

Wróćmy więc do genezy wątku - można określić zraz jako mielony?
Czy mielony zraz nie staje się po prostu kotletem, czy klopsem
mielonym...?

1. Data: 2000-09-01 17:36:15

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Monika =?iso-8859-2?Q?M=EA=BFy=F1ska?= <m...@p...pl> wrote:

> Wróćmy więc do genezy wątku - można określić zraz jako mielony?
> Czy mielony zraz nie staje się po prostu kotletem, czy klopsem
> mielonym...?

Mielony kotlet to zwykle jest zwykle z wieprzowiny i smazony. Klops to
zupelnie co innego - kawal mielonej pieczeni w duzym kawalku, inaczej
pieczen rzymska lub falszywy zajac. A zraz siekany jest zwykle z
wolowiny i duszony w sosie.

Wladyslaw

--
Wladyslaw Los
mailto:w...@t...com.pl

1. Data: 2000-09-21 09:29:32

Od: Bogusław Kempny <k...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Monika Mężyńska wrote:

> [...]

Tak dokladniej, to karbinadel. Ale nie o to mi chodzi, pewnie niewielu
zna
przepis na ich odmiane z solonymi sledziami.
Robi sie tak samo, jak zwykle, ale dodaje sie wymoczone, odfiletowane i
zemlete solone sledzie - tak ze dwa na pol kilo wieprzowiny. Doprawia
sie sola, pieprzem i tymiankiem.
Najlepiej oczywiscie smakuja z ziemniakami i zasmazana kiszona kapusta.

BK

Re: niekoniecznie lubczyk
Re: Jak usmażyć zieloną fasolkę... aby była zielona? cz2
Re: Jak usmażyć zieloną fasolkę... aby była zielona?
amarantus
capuccino - jak sie robi pianke w ekspresie?