Zytni chleb razowy

1. Data: 2004-08-04 11:13:11

Temat: Zytni chleb razowy
Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Może jest wśród Was piekarz, który potrafi mi wyjaśnić, dlaczego nie piecze
się nigdzie w Polsce a przynajmniej w Trójmieście żytniego chleba razowego,
nie mówiąc już o żytnich bułeczkach.
Prze długie lata, w dzieciństwie jadałem wyłącznie żytni chleb "sitkowy".
Był pyszny, dobrze wyrośnięty (z dużymi dziurami ), z gruba na 0,5 do 1 cm
chrupiąca skórką. Tak zwany chleb "pytlowy" pieczony był rzadko gdyż był
dużo droższy i niewielu ludzi było na niego stać.
W miarę rozwoju technologii i zamożności społeczeństwa ten żytni chleb
sitkowy zniknął
zupełnie z rynku. Myślałem że jest to znak czasów i już się z tym
pogodziłem, dopóki nie wyjechałem na kilkanaście lat do Niemiec.
Okazuje się, że znany mi z dzieciństwa chleb jest tam pieczony do dzisiaj i
jest najpopularniejszym chlebem. Mało tego przynajmniej polowa pieczonych
bułeczek to bułeczki żytnie.
Od 10 lat mieszkam z powrotem w Polsce i czego mi najbardziej brak to
prawdziwego chleba razowego. Zdarzają się różne podróbki o tej samej nazwie
ale nie mające nic wspólnego z pieczywem które znam.
Mało tego od kilkudziesięciu lat we wszystkich mediach się trąbi że
najzdrowszym jest chleb razowy itd. itp. a polscy piekarze , mam wrażenie że
umieją tego zrobić.
Czy ktoś z Was wie dla czego w Polsce, w dzisiejszych czasach nie udaje się
upiec chleba razowo. Przynajmniej w ciągu 10 lat mieszkania w Trójmieście
nie udało mi się ani razu ani zobaczyć ani kupić takiego chleba.
Czyżby technologia z przed 50 lat była już dla nas za trudna?

--
Tomasz

1. Data: 2004-08-04 12:39:35

Temat: Re: Zytni chleb razowy
Od: "Jackare" <j...@i...pl_wytnij_to_> szukaj wiadomości tego autora

U nas w Bytomiu, chleb taki piecze stare dobre PSS "Spolem".
Jest to ciezki "czarny" chleb o lekko kwasnym smaku. Skore ma gruba i twarda
a ciasto mocno zbite i sprawaiajace wrazenie lekko wilgotnego.
Jem ten chleb juz od dawna i stanowi on wlasciwie 99% poieczywa jakie
zjadam. Praktycznie nie kupuje bulek (chyba ze zytnie).
Chleb ten ma to do siebie ze nie plesnieje ani nie psuje sie, nawet po 2-3
tygodniach jest dobty, tyle ze bardziej suchy i twardszy. Nie zawiera zadnej
chemii. Jest drozszy od normalnego chleba. Bochenek odpowaiadajacy optycznie
"malemu chlebowi" kosztuje ok 3,50 PLN. Ja zjadam 1-2 kromki dziennie wiec
ten chleb wystarcza mi na ok 2 tygodnie, jezeli je go takze moja zona (a od
jakiegos czasu tez zaczela) to starcza nam on na tydzien.
Co ciekawsze, prywatne piekarnie maja w swej ofercie tez cos co nazywaja
chlebem razowym, ale jest to za przeproszeniem jakies gowno- zwykly chleb
mieszany zabarwiony jakims karmelem, a ciasto skora i smak nie odbiegaja
specjalnie od "normalnego, standardowego" chleba. ponadto ta podroba
pieczona jest na jakichs spulchniaczach i innych przyjemnych skladnikach.

Takze u nas na Slasku jeszcze sie ostalo....

Jackare
Bytom
http://jackare.jamajka.plukwa.net

1. Data: 2004-08-04 13:51:08

Od: "Gusiek" <a...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tomasz" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
piecze
> się nigdzie w Polsce a przynajmniej w Trójmieście żytniego chleba

Hmmm, nie wierzę... Jak sie postarasz, to na pewno znajdziesz... Zacznij
chodzic po małych piekarniach w różnych dziwnych miejscach i pytaj. Albo
zapytaj w sklepach ze zdrową żywnością... Nawet w Warszawie, gdzie pieczywo
jest po prostu tragiczne udało mi się namierzyć sklep, gdzie sprzedają
razowy żytni chleb z formy, taki kleisty... jak za starych dobrych czasów ;)
No i w sklepach "ekologicznych" też jest pieczywo tradycyjne... Na temat
tego, co sie wyrabia z polskim pieczywem, z tymi polepszaczami, karmelami i
innymiświństwami nie będę się rozpisywać. Wiadomo - tak się produkuje taniej
i wiecej, kto by się przejmował jakością... Ludziska i tak zeżrą, bo
wiekszości jest wszystko jedno... Byle było tanio i pod nosem.
A Niemcy po prostu uprawiają wiecej żyta i ich kultura jest bardziej
"żytnia" od naszej. U nas się przyjęło, że pszenica jest
"szlachetniejsza"... Bo żyto to i na byle jakim ugorze urośnie...
Śmieszne, jak żyłam w Niemczech to uszami mi wychodziły te ich kwaśne żytnie
chleby, a teraz sie za nimi ckni... ;) Ech... wszędzie dobrze, gdzie nas nie
ma ;)
Pozdrawiam, Agata

1. Data: 2004-08-04 21:44:37

Od: Magdalena Bassett <m...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

Tomasz wrote:

> upiec chleba razowo. Przynajmniej w ciągu 10 lat mieszkania w Trójmieście
> nie udało mi się ani razu ani zobaczyć ani kupić takiego chleba.

A u Pelowskiego na Podwalu Staromiejskim nie ma? O ile pamietam, jest tam
ogromny wybor swietnych chlebow i bulek.
MB

1. Data: 2004-08-05 14:16:06

Od: Michał Piechowski <m...@S...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 4 Aug 2004 15:51:08 +0200, Gusiek napisał(a):

> [...]
> razowy żytni chleb z formy, taki kleisty... jak za starych dobrych czasów ;)

No to gdzie to jest, gdzie?
Nie bądź taka i się podziel to zaraz po pracy pojadę i kupię :)

Pozdrawiam mocno zaśliniony
Michał Piechowski

1. Data: 2004-08-06 14:58:58

Od: "Cekir" <s...@e...of.message> szukaj wiadomości tego autora

"Michał Piechowski" <m...@S...pl> wrote in message

> No to gdzie to jest, gdzie?
> Nie bądź taka i się podziel to zaraz po pracy pojadę i kupię :)

Otóż to! Podaj adres proszę...

Cekir

karkowka
tortille