bigos przepis?

1. Data: 2001-03-31 14:25:05

Temat: bigos przepis?
Od: "Guido Schirmer" <g...@v...de> szukaj wiadomości tego autora

pomocy,koniecznie potrzebuje przepis na dobry bigos.kto mi pomoze?

gosia

--

PEBCAK - problem exists between chair and keyboard

1. Data: 2001-03-31 16:58:42

Temat: Re: bigos przepis?
Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

na pewno moj przpeis rozni sie czyms tam od innych, purysci
wrzasna na mnie, ale...

kapuch kiszona, odcisnieta (sok zatrzymaj, jakby bylo za malo
kwasne), - do sagana. Poszatkowanej slodkiej kapusty dodac - 1/2
tego co kwasnej, obsmazyc rozne miesa - wedzonki rozne, kielbasa,
jakies tam gulaszowe, ktorego nie uzywam, do tluszczyku z miesa
wrzucic cebule pokrojona, obsmazyc troche, dorzucic. Na patelnie
wrzucic culkru, zrobic karmel, zalac go woda, dodac do sagana.
Wsypac rozne ziola, co sie ma pod reka, liscie bobkowe, ziele
angielskie, grzybki suszone, sliwki suszone, kostke rosolowa (ja
uzywam grzybowej), troche cukru, troche soli, dusic, gotowac,
pewnie lekko przypalic. Wylaczyc, dac odpoczac potrawie, i tak
gotowac pare dni. Bardzo dobry jest przemrozony. Uzupelniac sos
woda (troche) bo bigos nie moze byc bardzo suchy. I tyle

Krysia

Cos mi chodzi po glowie, ze o bigosie bylo niedawno, trudno...

>pomocy,koniecznie potrzebuje przepis na dobry bigos.kto mi pomoze?
>
>gosia

K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2001-03-31 20:39:34

Temat: Odp: bigos przepis?
Od: "batory" <r...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

Potrzeba kapusty kiszonej, wczesnie sprawdzonej tyle ile dusza zapragnie (ja
na swieta Bozego Narodzenia kupuje 10 - 12 kg, na Wielkanoc mniej, bo nie ma
mrozu i by sie moglo zepsuc).
No wiec, kapuste odcisnac, dobrze usiekac i gotowac na wodzie az bedzie
prawie miekka, ale jeszcze troche chrupiaca. Wczesniej przyrzadzic wszystkie
te miesa co sie ma podac na zimno na swiateczne sniadanie. Czyli: schab
pieczony (nacieramy go dobrze czosnkiem, majerankiem i sola, ma se tak
polezec na dole lodówki ok doby po czym upiec), cielecine pieczona (kazdy wi
jak, byle bez zadnych udziwnien i zagramanicznych przypraw), sztufade wolowa
(wolowine pieczeniowa, ale lepsza by byla tzw. poledwica zydowska, oblac
octem i ulozyc w misce na cebuli, listku bobkowym i pieprzu, tymze przykryc
i tak trzymac 3-4 dni obracajac ze 2-3 razy dziennie, po czym naszpikowac
gesto sloninka obtoczona w pieprzu, czosnku i soli, obsmazyc i dusic z
cebula (nowa, nie ta, w której sie marynowala i grzybkami suszonymi). Poza
tym ugotowc tegi rosól, na trzech kanonicznych rodzajach wolowiny czyli:
rosbef (ew antrykot), szponder i lata. Mozna tez udusic cieleciny nieco -
troszke gorszej, tak aby bylo duzo sosu. Oraz troszke karkówki. Kapuste po
ugotowaniu (i przestudzeniu oczywiscie) odciskamy. I do gara. Wlewamy tam
teraz sosy z tych wszystkich mies, które, kazde osobno, zostaly przyzadzone.
Po czym polowe z kazdego miesa, tego co ma pójsc na stól swiateczny kroimy w
kastke i do kapuchy. Karkówke (jak sie zrobilo) cala - na stól sie nie
nadaje, te gorsza cielecine tez cala, oraz mieso z rosolu (ilosc wedle
uznania - nie musi isc cale). Duzy kawal boczku, najlepiej wedzonego, ale
surowego (a jak ni ma to moze byc parzony) gotuje na malej wodzie, w kostke
i do gara. Tego wywaru od boczku tez mozna troche dac. Kielbase, mozliwie
najzwyczajniejsza, czyli bez zadnych egzotycznych przypraw w kostke i do
gara tyz. Grzybki suszone, moga byc posledniejsze czyli podgrzybki czy
kozaki ugotowac z sola, maslem, pieprzem w ziarnkach i cebulka. Gotowac
dopóty, az sie cebulka (uprzednio pokrojona w pólkrazki) rozpadnie. Wywar
wlac do bigosu, grzybki pokroic i tez tam wrzucic, ziarnka pieprzu wybrac i
wyrzucic. Dolac nieco rosolu. I dusic to wszysko ze dwie trzy godziny
(dobrze jak sie troche przypali). Po czym wystawic na mróz, aby skamienialo
na amen (mozna uzyc zamrazarki, ale przed wstawieniem wystudzic). Powtórzyc
to ostatnie kilka razy. I juz. Specjalnie nie podaje ile czego, bo i tak nie
wiem. Ogólnie rzecz biorac, wagowo kapusty ma byc 2-4 razy wiecej niz
wszystkich mies razem wzietych. Jakby bylo zbyt suche, to dolac rosolu.
UUfff, ale sie rozpisalam, ale to jest bigos swiateczny, nie codzienny. Ale
i ten powszedni to nie moze byc kapucha gotowana razem z jakims tam miechem.
Kapuste sie zawsze powinno gotowac osobno, a mieso przyzadzac osobno i potem
laczyc. Pozdrawiam - Agnieszka.

1. Data: 2001-03-31 20:44:26

Od: sadyl <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Guido Schirmer wrote:

> pomocy,koniecznie potrzebuje przepis na dobry bigos.kto mi pomoze?

W ogólnym zarysie zgodzę zię z przepisem Krysi (zwłaszcza w kwestii
karmelu, ale za to nie używam śliwek), ale:
- przepisów na bigos jest tyle co przyrządzaczy
- skoro nie ma tego jedynego prawidłowego, to należy uznać, że wszystkie
są prawidłowe.
- główną rzeczą w bigosie jest włożone w niego serce i doświadczenie
kucharza - nawet, jeśli robisz dokładnie wg. przepisu nie masz
gwarancji, że Ci wyjdzie tak samo
- Baaaardzo dużo było już na kuchni o bigosie - pokop w archiwach abo
zajrzyj na kuchnia.3miasto.pl

powodzena

sadyl

1. Data: 2001-03-31 20:46:47

Od: sadyl <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Guido Schirmer wrote:

.. i jeszcze jedno - bigosu nie robi się z odpadów, ale najlepszych
kawałków.
Tzw. "bigosowe" w sklepach należy włożyć między bajki lub dać psu
(cudzemu)

sadyl

1. Data: 2001-04-01 09:06:48

Od: "Stanislaw Pokutycki" <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam kolezanke

> pomocy,koniecznie potrzebuje przepis na dobry bigos.kto mi pomoze?

Niestety nie pomoge ale bardzo lubie bigos.

Staszek

1. Data: 2001-04-01 09:07:13

Od: "Piotr Nowak" <r...@p...ckp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam ,
> pomocy,koniecznie potrzebuje przepis na dobry bigos.kto mi pomoze?

Dobry bigos to staropolski .

Piotr

1. Data: 2001-04-01 09:07:27

Od: "Stanislawa Kaczmarska" <s...@p...ckp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> pomocy,koniecznie potrzebuje przepis na dobry bigos.kto mi pomoze?
> Witam kolezanke.
> Lepszy i smaczniejszy jest schabowy.
Stacha

1. Data: 2001-04-01 09:07:29

Od: "Jolanta Malecka" <o...@p...ckp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam kolezanke

> pomocy,koniecznie potrzebuje przepis na dobry bigos.kto mi pomoze?

lepszy jest z kapusty mieszanej

Jola

1. Data: 2001-04-01 09:08:52

Od: "Malgorzata Szydlowska" <s...@p...ckp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam kolezanke!

> pomocy,koniecznie potrzebuje przepis na dobry bigos.kto mi pomoze?

Niestety nigdy nie robilam tej potrawy.

Gosi

nigdy w zyciu nie robilam mazurka a teraz mam ochoe
Kuchenka mikrofalowa
mnóstwo cytryn
Schabowy
Re: Zapraszam na "Gotowanie to sztuka"