blokada zewnątrzoponowa

1. Data: 2001-04-11 21:07:48

Temat: blokada zewnątrzoponowa
Od: "Kamila" <K...@2...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mój tato ma nowotwór nerki (nerka usunięta) i przerzuty do kości?,
nadnercza, i gdzieś tam jeszcze do tkanek miękkich.Ma zwyrodnienie
kręgosłupa i sporą "dziurę w krtarzu wielkim lewej kości udowej".Chodził bez
problemów, stabilnie, czasami z kulą, żeby odciążyć lewą nogę. Zaczął mieć
dolegliwości bólowe w związku z czym zastoswano u niego blokadę
zewnątrzoponową. Pierwsza bardzo pomogła, druga i trzecia również ( robione
w odstępach 3-4 tygodni), nawet nie musiał brać proszków preciwbólowych, po
czwartej ból nie utąpił, po trzech tygodnich dostał piatą i tutaj stała się
tragedia....
przed blokadą chodził normalnie, dostał blokadę, poleżał... wstał i nie mógł
już normalnie chodzić, nogi same uginają mu sie w kolanach, jak stoi to się
chwieje, bez kuli nie może teraz chodzić bo nie trzyma przez te chwiejne
nogi równowagi.
Bardzo źle wpłynęło to na jego psychikę, totalnie się załamał, po tygodniu w
szpitalu jak by inny człowiek, wcześniej bardz dobrze znosił swoją chorobę,
miał wiarę, że będzie dobrze, był energiczny, nawet jak go bolało, to
chodził do pracy nie poddawał się, taraz jest psychicznym wrakiem.
Lekarz anstezjolog, jak mu tato od razu zgłosił, że nie może chodzić,
powiedział, że to powinno minąć, po dwóch dniach nie mijało, to powiedział,
że więcej blokady nie będzi miał, teraz jest drugi tydzień, tato dalej nie
może chodzić, lekarz anestezjolog teraz mówi, że to nie była wina blokady,
mimo, że tato mu tłumaczy, że poszedł na blokadę sam o własych siłach a po
dwóch godzinach po blokadzie nie mógł juz chodzić.
Nic w tej sprawie w szpitalu (bo tato nadal jest w szpitalu) nie jest
robione, anestezjolog dał tatowi do zrozumienia, że to nie minie, tato
załamał się kompletnie.
Ostatnia blokada- w znieczuleniu miejscowym do przestrzeni zewnątrzoponowej
podano 1,5 ml (nie jestem pewna jednostki) 2% xyloceny (albo jakoś tak) plus
20 mg(jednostka?) depomedrolu (czy jakos tak, bo nie mogę rozczytać).

Czy może to być wina robienia blokady?
Jeżeli tak, to czy nogi tata wrócą do wcześniejszej sprawności, czy to
minie?
Co należało by zrobić w tej sytuacji żeby mu pomóc?
Może poprosić o konsultację z jaimś lekarzem, ale z jakim?
Co może być przyczyna takiego stanu rzeczy?
Czy jest jakaś szansa, że wróci do stan sprzed blokady?
Bardzo proszę o każdą sugestie.
Jeżeli nie podałam wyczerpującej informacji, to chętnie podam więcej, proszę
zapytać.
A.K.

2. Data: 2001-04-12 19:01:53

Temat: Re: blokada zewnątrzoponowa
Od: "Kamila" <K...@2...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy naprawdę nikt nie może mi pomóc?
A.K.

3. Data: 2001-04-12 21:05:02

Od: "regen" <r...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Bardzo proszę o każdą sugestie.
> Jeżeli nie podałam wyczerpującej informacji, to chętnie podam więcej,

.
Xylocaina 2 % podana nadoponowo jest standardowym postepowaniem (dawka
probna) . Nie mam doswiadczenia z nadoponowym podawaniem
sterydow(depomedrol) ale wielu kolegow podaje - w zasadzie bez dzialan
ubocznych.

Co sie moglo wydarzyc? Moglaby to byc sprawa choroby podstawowej (przerzut
do kregu) badz tez powiklanie anestezjologiczne. Pierwsza rzecz jaka
przychodzi mi do glowy to bardzo rzadkie powiklanie - krwiak przestrzeni
nadoponowej . Rocznie opisuje sie kilkadziesiat przypadkow na swiecie
.Często występuje u chorych zażywających niesterydowe leki p-zapalne np.
aspiryne lub środki przeciwkrzepliwe (pochodne kumaryny, heparyny) . Dlatego
tez nie wykonuje się znieczulenia zewnątrzoponowego w ciągu 7 dni od
ostaniej porcji aspiryny. Uciskający krwiak w przestrzeni nadoponowej moze
dac objawy jak wyzej. Zwykle w ciagu kilku godzin od wykonania blokady i w
ciagu kilku godzin powinien byc zdiagnozowany (NMR, TK) i
odbarczony(laminektomia)neurochirurgicznie. Po kilkunastu godzinach
najczesciej jest juz za późno.
W grę moze wchodzic jeszcze zespół tętnicy rdzeniowej przedniej lub
zapalenie pajęczynówki i rdzenia.
Inną sprawą jest mozliwe miejscowe dzialanie sterydow. Mogą one wywolywac
neuropatie (szczegolnie przy podaniu podpajeczo).
Cos wiecej pewnie mozna by powiedziec po zbadaniu chorego i rozmowie z
anestezjologiem wykonujacym blokade.
Przy kazdym powiklaniu neurologicznym w anestezjologii powinna odbyc sie jak
najszybciej konsultacja neurologiczna .

To takie pierwsze skojarzenia po przeczytaniu listu.

Pozdrawiam

regen

4. Data: 2001-04-13 07:52:53

Od: "Kamila" <K...@2...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Co sie moglo wydarzyc? Moglaby to byc sprawa choroby podstawowej (przerzut
> do kregu)
====
Tak raptem i taki zbieg okoliczności?
====
> [...]
> ciagu kilku godzin powinien byc zdiagnozowany (NMR, TK) i
> odbarczony(laminektomia)neurochirurgicznie. Po kilkunastu godzinach
=====
I co wtedy?
=====
> W grę moze wchodzic jeszcze zespół tętnicy rdzeniowej przedniej lub
> zapalenie pajęczynówki i rdzenia.
====
I co wtedy robić?
=====
> Inną sprawą jest mozliwe miejscowe dzialanie sterydow. Mogą one wywolywac
> neuropatie (szczegolnie przy podaniu podpajeczo)
=====
Czy to w takij sytuacji może przejść z czasem?
=====
> [...]
> anestezjologiem wykonujacym blokade.
> Przy kazdym powiklaniu neurologicznym w anestezjologii powinna odbyc sie
Blokada była robiona 04.04.2001, a następną wizytę w szpitalu przewidziano
na 23.04..2001, półtora tygodnia był w szpitalu, ale nie było żadnej
konsultacji z neurologiem. 23.04 ma być robiona scyntygrafia kręgosłupa i
rezonans.
=====
> To takie pierwsze skojarzenia po przeczytaniu listu.
>
> Pozdrawiam
>
> regen

Dziękuję Ci bardzo za odpowiedź i życzę zdrowych i spokojnych świąt.
K.A.

5. Data: 2001-04-13 16:46:26

Od: "regen" <r...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kamila" <K...@2...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> rezonans.
> =====

> Dziękuję Ci bardzo za odpowiedź i życzę zdrowych i spokojnych świąt.

Chorego powinien zobaczyć jak najszybciej neurolog , choć myślę ,że niestety
niewiele w tej chwili da się zrobić. Także neurolog daje wskazania do
wykonania badań obrazowych w trybie pilnym .Zaplanowane badanie NMR powinno
wyjaśnić cęść wątpliwości ale medycyna to nie matematyka i często nie da się
jednoznacznie podać przyczyny uszkodzenia neurologicznego.
Powikłania takie zdarzają się wyjątkowo rzadko przy znieczuleniu przewodowym
.

Pozdrawiam świątecznie

regen

6. Data: 2001-04-17 22:07:27

Od: "Kamila" <K...@2...pl> szukaj wiadomości tego autora

A jak lekarze nie uznają za stosowne skonsultować tego z neurologiem, bo
przecież gdyby mieli taki zamiar to by to chyba zrobili? Jak ich nakłonić?
A.K.
Użytkownik regen <r...@k...net.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9b7a1v$edq$...@n...tpi.pl...

7. Data: 2001-04-18 20:21:27

Od: "regen" <r...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> A jak lekarze nie uznają za stosowne skonsultować tego z neurologiem, bo
> przecież gdyby mieli taki zamiar to by to chyba zrobili? Jak ich nakłonić?
> A.K.

Moze po prostu : " Panie doktorze zaistnialo powikłanie neurologiczne , czy
w zwiazku z tym moge prosic o konsultacje neurologiczną". Jakos nie
przychodzi mi inny pomysł.

Pozdrawiam
regen

pilne - ang>pl