ciasto korzenne (P) - troche za suche

1. Data: 2002-11-12 13:16:05

Temat: ciasto korzenne (P) - troche za suche
Od: "Kasia Mikołajczyk" <k...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich i prosze o rade:
upieklam ciasto korzenne (przepis ponizej) i jest nawet dosc fajne, ale jest
ciut za suche. Czy ktos ma pomysl, co dodac, co zmienic, jaka sztuczke
wykonac, zeby bylo bardziej wilgotne? Z gory dziekuje za wszelkie rady!

Korzenne ciasto (wg aLek.)
http://www.se.com.pl/iso/stale/Kuchnia/kuchnia.asp?A
=P&P=1338&N=28 (dokladny
link)
5 jajek
1 szklanka maki
1/2 szklanki maki ziemniaczanej
2-3 lyzeczek proszku do pieczenia
1 cukier waniliowy
1 szklanka cukru
2 lyzki kakao
4 lyzeczki cynamonu
1 1/2 lyzeczki imbiru (wzielam troche mniej)
margaryna (nie bylo dokladnie podane ile, wiec wzielam kostke - 250 g)

Przygotowujemy blache lub prodiz (smarujemy margaryna i posypujemy bulka
tarta), reszte margaryny roztapiamy w rondelku. Przygotowujemy mieszanke
maczna: mieszamy make pszenna z maka ziemniaczana, proszkiem do pieczenia,
kakao i przyprawami korzennymi. Jajka wbijamy do miski, w ktorej bedziemy
krecic ciasto, dosypujemy cukier i cukier waniliowy i miksujemy, az
powstanie kogel-mogel. Do powstalej mieszanki dodajemy po trochu mieszanki z
maka i miksujemy. Jak maka sie skonczy to dolewamy do ciasta roztopiony
tluszcz i porzadnie miksujemy. Wlewamy na blache lub do prodiża i pieczemy
ok. 45 min.

Mozna zrobic polewe: roztapiamy maslo - 3 lyzki i slodzimy cukrem pudrem i
miodem - dla lekko korzennego smaku polewy, dodajemy kakao i mieszamy, az
sie zagotuje i polewamy na ciasto. Mozna przybrac orzechami, rodzynkami i
wiorkami kokosowymi.

Moje uwagi:
Ubilam najpierw bialka z cukrami, potem dodalam zoltka, a mieszanke maczna i
margaryne nie wmiksowalam, tylko wymieszalam z jajkami dokladnie lyzka.
Margaryna byla letnia. Pieklam dokladnie 45 min. w gazowym piekarniku w ok.
200 st. C.

pozdrawiam
Kasia

1. Data: 2002-11-12 14:22:39

Temat: Re: ciasto korzenne (P) - troche za suche
Od: "Flowera" <b...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Nina <n...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:aqr2p1$8fh$...@n...tpi.pl...

> Użytkownik Kasia Mikołajczyk <k...@c...pl> w wiadomości do grup
> dyskusyjnych napisał:aqquml$mrd$...@d...ceti.com.pl...
> jest

> pozdrawiam
>
> Nina

moze troche oleju (albo zamiast margaryny olej)
pozdofka
flowerka

1. Data: 2002-11-12 14:23:26

Od: "Nina" <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

1. Data: 2002-11-12 15:38:45

Od: "Martka" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

witam
a ja mysle, ze przyczyna zbytniej suchosci ciasta jest sposob w jaki je
przygotowalas - tzn najpierw ubilas piane a potem do tego dodalas zoltka. a
pozniej delikatnie wmieszalas make z dodatkami - zupelnie jak na biszkopt -
cale jaja zmiksowane z cukrem maja duuuuuuuuuzo rzadsza konsystencje. w
zwiazku z tym cale ciasto byloby byloby bardziej wilgotne po upieczeniu. ja
bym sprobowala zrobic je jeszcze raz, ale wg przepisu :))

pzdr Marta, co wiele w kuchni eksperymentuje

1. Data: 2002-11-12 15:53:32

Temat: Re: ciasto korzenne - troche za suche
Od: "Kasia Mikołajczyk" <k...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Martka" <b...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
ja
> bym sprobowala zrobic je jeszcze raz, ale wg przepisu :))
> pzdr Marta, co wiele w kuchni eksperymentuje

Dziękuję wszystkim za rady i z chęcią poczytam jeszcze inne :)
Margarynę na olej chętnie zamienię, ale kto podpowie w jakiej proporcji?
W ten sam sposób (ubita piana z cukrem + żółtka) robię inne ciasto, dodaję
do niego mielonych migdałów i jest baaaardzo wilgotne, ale spróbuję kiedyś
ubijć całe jajka. Czyli im ciasto bardziej płynne tym bardziej wilgotne?
pozdrawiam
Kasia

1. Data: 2002-11-12 19:27:19

Od: a...@p...onet.pl (Agnieszka Roos) szukaj wiadomości tego autora

From: "Kasia Mikołajczyk" <k...@c...pl>

> [...]
> ciut za suche. Czy ktos ma pomysl, co dodac, co zmienic, jaka sztuczke
> wykonac, zeby bylo bardziej wilgotne? Z gory dziekuje za wszelkie rady!

Moim zdaniem brakuje gry wstepnej (komentarz menrza czytajacego mi przez
ramie ;-))

A ja uwazam, ze przydaloby sie nieco tluszczu. Moznaby je ewentualnie czyms
przelozyc, np. konfitura sliwkowa.

Macabra

1. Data: 2002-11-13 07:12:30

Od: "Lilla" <l...@f...krasnik.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kasia Mikołajczyk" <k...@c...pl> napisała:
> Margarynę na olej chętnie zamienię, ale kto podpowie w jakiej proporcji?

Lepiej nie zamieniaj, po co zgadywac proporcje?

> Czyli im ciasto bardziej płynne tym bardziej wilgotne?

Tak, az wreszcie kiedys przejdzie w stan zakalca ;-)
Uwagi Marty sa bardzo sluszne.
Wlasciwie to dziwie sie, czemu nie robilas ciasta korzennego zgodnie
z przepisem, lecz od razu po swojemu?

Pozdrawiam
Lilla

1. Data: 2002-11-13 08:32:35

Od: "Kasia Mikołajczyk" <k...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lilla" <l...@f...krasnik.pl> napisał w wiadomości
> Wlasciwie to dziwie sie, czemu nie robilas ciasta korzennego zgodnie
> z przepisem, lecz od razu po swojemu?

1. Ponieważ szybciej ubija się na kogel-mogel, a im dłużej ubijam moim
mikserem tym intensywniej "pachnie" on palonymi kabelkami... dlatego też jak
dodaję mąkę i tłuszcz mieszam już łyżką.
2. Ponieważ do tej pory wszystkie robione w ten sposób ciasta wychodziły
dobre :)

Wszystkim dziękuję za rady!!
Pozdrawiam
Kasia