czy nawiewniki zastępują wentylację grawitacyjną?

1. Data: 2010-10-04 17:40:42

Temat: czy nawiewniki zastępują wentylację grawitacyjną?
Od: Tolek <g...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

witam,
mieszkam w domu 1 rodzinnym i odkąd pamiętam w okresie
jesienno/zimowo/wiosennym kiedy temp zew spada poniżej +3/4 stopni na
oknach zaczyna pojawiać się skroplona para wodna. tym większa im niższa
temp zew.
przy mrozach poniżej -10st ledwo widzę dom sąsiada a na parapecie muszę
kłaść ręczniki papierowe. dodam że nigdzie na ścianach nie pojawia się
nawet ślad po grzybie i pleśni a mieszkam już ładnych parę lat.
wietrzę normalnie-czyli 2, 3 razy dziennie.
okna oczywiście plastik (bez nawiewników). brak w domu jakiejkolwiek
wentylacji grawitacyjnej.
okna plastikowe są stare - nawet nie wiem czy mają współczynnik 1,1.
podobno wymiana na nowe okna albo chociaż wymiana szyb dużo pomaga. tak
słyszałem - nie wiem czy to prawda.
pytanie: czy nawiewniki pomogą? wiem że mogą wspomagać wentylację
grawitacyjną ale czy mogą ją zastąpić?
wkurza mnie w zimie poranna walka ze ściągaczką do wody żeby zobaczyć
podwórko sąsiada.
nie wiem czy montować nawiewnik czy może od razu wymienić okna?

2. Data: 2010-10-04 17:45:50

Od: "emarcin" <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> nie wiem czy montować nawiewnik czy może od razu wymienić okna?

Dziwne - dom bez wentylacji.

Zamiast nawiewników można wyciąć uszczelkę okienną na długości 5 - 10 cm,
ale chyba nie rozwiąże to problemu właściwej wentylacji.

Pozdrawiam emarcin

3. Data: 2010-10-07 10:43:40

Od: "Jan Kowalski" <K...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tolek" <g...@a...pl> napisał w wiadomości
> okna oczywiście plastik (bez nawiewników). brak w domu jakiejkolwiek
> wentylacji grawitacyjnej.
Na pewno brak? nawet w kuchni? nawet w łazience?

> okna plastikowe są stare - nawet nie wiem czy mają współczynnik 1,1.
> podobno wymiana na nowe okna albo chociaż wymiana szyb dużo pomaga. tak
> słyszałem - nie wiem czy to prawda.
Na co miała by pomóc. To tylko określa przenikalność cieplną okna/szyby. Nic
ponad to. Wilgotne powietrze n adal będzie wilgotne.

> pytanie: czy nawiewniki pomogą? wiem że mogą wspomagać wentylację
> grawitacyjną ale czy mogą ją zastąpić?

Nie. Nawietrzniki ułatwiają dostęp świeżego powietrza z zewnątrz przy
szczelnie zamkniętym oknie. Tyle, że jeszcze musi być ujście tego
powietrzna. Zamiast nawietrznika można sobie wyciąć uszczelkę. Tyle, że
nawietrznik można regulować a wycięta uszczelka będzie wycięta na stałe.

> wkurza mnie w zimie poranna walka ze ściągaczką do wody żeby zobaczyć
> podwórko sąsiada.
> nie wiem czy montować nawiewnik czy może od razu wymienić okna?

Zrobić prawdziwą wentylacje. Można też wietrzyć. Ten dom jest odebrany
formalnie? Musi mieć wentylacje tyle, że do d...

4. Data: 2010-10-08 08:19:25

Od: Fieta <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 4 Paź, 19:40, Tolek <g...@a...pl> wrote:
> witam,
(...)
> [...]
> podwórko sąsiada.
> nie wiem czy montować nawiewnik czy może od razu wymienić okna?

Wentylacja grawitacyjna działa tylko wtedy, kiedy ciepłe (zużyte)
powietrze może opuścić dom/mieszkanie przez komin. Aby tak było, do
domu/mieszkania trzeba wpuścić troszkę powietrza świeżego (nawiewniki,
nieszczelności, rozszczenianie okien...), inaczej stworzy się
podciśnienie i komin nic nie wyciągnie.
Nie pomogą też same nawiewniki, gdy komin zapchany/zamurowany/
zasłonięta kratka etc.
Znaczy to, że nawiewniki + wentylacja grawitacyjna stanowią jeden
system wentylacji.

Jeżeli masz sprawny komin (sprawdź czy wciąga płomień np od
zapalniczki gdy w domu uchylisz okno, ewentualnie poproś kominiarza),
nawiewniki pomogą. Kolega, żeby nie kroić okien, przewiercił sobie
ścianę zewnętrzną w kilku miejscach wiertłem 12mm i też działa ;-))

Wietrzenie pomaga na krótką metę albo wcale, otwierając okno
wpuszczasz zimne powietrze ochładzając to, które już w mieszkaniu
masz. Przy wentylacji chodzi o to, żeby wymiana powietrza była
stopniowa, spokojna, równomierna, całodobowa... po prostu
grawitacyjna :-))

pzdr, mf

5. Data: 2010-10-16 16:54:28

Od: " BrunoJ" <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jan Kowalski <K...@n...pl> napisał(a):

> Użytkownik "Tolek" <g...@a...pl> napisał w wiadomości
> Na pewno brak? nawet w kuchni? nawet w łazience?
No wlasnie tez tak czytalem i sie dziwie. Zakladam ze chodzi o to ze nie ma
wentylacji w pokojach. jesli nie ma w ogole to jest to niezgodne z przepisami.

> [...]
> powietrzna. Zamiast nawietrznika można sobie wyciąć uszczelkę. Tyle, że
> nawietrznik można regulować a wycięta uszczelka będzie wycięta na stałe.
moze nie do konca tak. jesli jest wentylacja (kominy) w lazience/kuchni to
rozszczelnienie okien (jakakolwiek forma - nawiewniki, usczelki, reczne
rozszczelnienie skrzydla) powinna troche pomoc, tylko trzeba zapewnic przeplyw
powietrza z pokoju do kuchni/lazienki, zeby sie nie okazalo ze pozamykane
drzwi tez sa szczelne. Pozostaje kwestia czy w lazience/kuchni wentylacja
dziala, widzial ten dom jakis kominiarz ostatnio?

Na poczatek zostaw rozszczelnione okna, dzis chyba kazde ma taka opcje, i
zobacz czy to pomaga. Oczywiscie bedzie "wialo zimnym", ale dokladnie tak samo
bedzie gdy wytniesz uszczelke czy zalozysz nawiewniki. Na tym polega
wentylacja, po to ogrzewasz dom zeby zniwelowac straty.
Jesli to pomoze, to zakladaj nawiewniki, wymiana okien to powazna operacja.
A najlepiej obejrzyj dokladnie plany domu, czesto w scianach sa zaslepione
kanaly kominowe "na wszelki wypadek", moze da sie zrobic kratke w niektorych
pomieszczeniach.

> Zrobić prawdziwą wentylacje. Można też wietrzyć. Ten dom jest odebrany
> formalnie? Musi mieć wentylacje tyle, że do d...
kominiarz sie klania. zaprosic, przeczyscic to co jest, i pogadac jak poprawic
inne rzeczy.

Ja dodam tylko jeszcze jedno. Skoro okna tak sie poca ze trzeba zbierac wode,
to plesn na scianach jest tylko kwestia czasu. Tak naprawde typowa "choroba"
mieszkaniowa po wymianie okien. Szczelne okna maja sens tylko gdy dom jest
wietrzony inaczej (typowo wentylacja mechaniczna). W przypadku grawitacyjnej
to wlasnie okna z zalozenia maja wpuszczac powietrze (czyli nawiewniki lub
rozszczelnianie).
Same nawiewniki to juz kwestia preferencji, ale propobuje rozwazyc zwykle
mechaniczne, a nie higromagiczne. Proste rozwiazania dzialaja najlepiej.

--
pozdr
BrunoJ

Figurka porcelanowa na zamowienie?