dawna kuchnia

1. Data: 2001-08-28 12:19:01

Temat: dawna kuchnia
Od: dawnakuchnia <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

niedawno zapraszalam do mojej strony.
Wszystkie zgloszone przez was mankamenty usunelam

a teraz "zapisalam" sie do konkursu:-)))

jesli podoba wam sie moja strona i pomysl umieszczania starych przepisow

to zaglosujcie na nia

www.dawnakuchnia.republika.pl

przepisy bede dodawac kiedy uporam sie ze swymi aktualnmi pracami
pozdrawiam
ewa

1. Data: 2001-08-28 14:06:56

Temat: Re: dawna kuchnia
Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik dawnakuchnia <d...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:3...@p...onet.pl...
> niedawno zapraszalam do mojej strony.
> Wszystkie zgloszone przez was mankamenty usunelam
??? Zobacz: Jarzyny - andywia, salsyfje, lepeij, rzerzucha i wiele innych.
Co do pisowni [starej] nazw proponuję podać w ( ) poprwaną formę używaną
obecnie, tym samym przepisy staną sie użyteczne.

> a teraz "zapisalam" sie do konkursu:-)))
A błędów co niemiara.

> jesli podoba wam sie moja strona i pomysl umieszczania starych przepisow
Podoba i to bardzo.

> to zaglosujcie na nia
Jak poprawisz błędy językowe. I nie mów, że to staropolszczyzna. Co innego
oryginał a co innego internet. Chyba, że będziesz zamieszczać "zdjęcia".

> www.dawnakuchnia.republika.pl
>
> przepisy bede dodawac kiedy uporam sie ze swymi aktualnmi pracami
No to chyba długo poczekamy.
pozdrawiam Jerzy

1. Data: 2001-08-28 14:29:53

Od: "Wknpim" <d...@p...gdansk.sdi.tpnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Jerzy <0...@m...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9mg8a4$rib$...@s...icm.edu.pl...

> ??? Zobacz: Jarzyny - andywia, salsyfje, lepeij, rzerzucha i wiele innych.
> Co do pisowni [starej] nazw proponuję podać w ( ) poprwaną formę używaną
> obecnie, tym samym przepisy staną sie użyteczne.
Chyba za dużo by się tych nawiasów natworzyło, bo staropolszczyzna była
odmienna od dzisiejszego stanu języka literackego pod wzgledem ortografii,
fleksjii i składni. Sama nie wiem...

> A błędów co niemiara.
Podaj przykłady: literówki? pisownia łączna? archaizmy?

> Podoba i to bardzo.

> Jak poprawisz błędy językowe. Co innego
> oryginał a co innego internet. Chyba, że będziesz zamieszczać "zdjęcia".
Czy chodzi Ci o zdjęcia tekstu? Bo jeśli tak, to pamiętaj, że jest coś
takiego jak kolacjonowanie, może autorka siedziała po nocach nad oryginałem
i przepisywała, kopistką współczesną będąc ;-)) Źródła są podane, więc chyba
nie ma o co łamać kopii. A cały smaczek strony leży w języku.

> I nie mów, że to staropolszczyzna.
Nie czytałam uwaznie całej strony, ale staropolszczyzna to na pewno nie
jest, jeśli książka nie jest starsza niż sto lat. Staropolszczyzną to się
taki Rej posługiwał, i to dopiero odcyfrować i przepisać, hoho ;-))

a te przepisy to chyba jako ciekawostki? bo chyba mało kto sie odważy
stosować?

Pozdrawiam

Wkn :-))

1. Data: 2001-08-29 07:21:05

Od: dawnakuchnia <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jerzy wrote:

> ??? Zobacz: Jarzyny - andywia, salsyfje, lepeij, rzerzucha i wiele innych.
> Co do pisowni [starej] nazw proponuję podać w ( ) poprwaną formę używaną
> obecnie, tym samym przepisy staną sie użyteczne.

mój zamysł polegał na tym, że przytaczam przepisy tak, jak zostały zapisane.
Na tym polega wg mnie ich urok i wdzięk. Jak sama nazwa strony wskazuje...Nie
wiem jak ty, lub inni miłośnicy kuchni, ale ja uwielbiam właśnie takie
archaizmy, które powodują, że wszystko wydaje się trochę inne, choć tak
naprawdę wiele z tych przepisow jest jak najbardziej aktualnych. Myślę, że
dosyć łatwo się domyśleć, że salsyfja to dzisiejsza salsefia, a andywia to
endywia...

> A błędów co niemiara.

proszę - wskaż mi je - chętnie naniosę poprawki - co wiele oczu to nie dwoje
wszelka konstruktywna krytyka, lub pomysły jak ją poprawić i wzbogacić są mile
widziane

> Podoba i to bardzo.

??????

> Jak poprawisz błędy językowe. I nie mów, że to staropolszczyzna. Co innego
> oryginał a co innego internet. Chyba, że będziesz zamieszczać "zdjęcia".

już wyżej powiedziałam dlaczego zachowuję starą pisownię, choć nie wykluczone,
że popełniłam jakieś błędy przy przepisywaniu. Zdjęć nie będzie, bo w tamtych
czasach książki kucharskie były ilustrowane wyłącznie rysunkami - i to raczej
ubogo.I tak chciałabym to pozostawić. Jeśli dojdą nowe działy (a takie mam
zamierzenia) to powstaną nowe rysunki.

> No to chyba długo poczekamy.

nie wiem, ale jeśli bardzo czekacie, to może nie aż tak długo:-))))

> pozdrawiam Jerzy

ja też
i dziękuję za wszystkie uwagi
czekam na więcej

ewa

1. Data: 2001-08-29 07:52:05

Od: "Quefear" <q...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> wiem jak ty, lub inni miłośnicy kuchni, ale ja uwielbiam właśnie takie
> archaizmy, które powodują, że wszystko wydaje się trochę inne,

Moim ulubionym przepisem jest przepis na makowce wielkanocne z "tradycyjnej
kuchni polskiej" wydanej gdzieś w latach dwudziestych (niestety nie mam tego
dzieła:((((((( także cytat może być niedokładny):
Weźmij dziewek kuchennych tuzin, posadź o świtaniu - niech mak trą.....

itd,itd,

pozdrawiam

Quef

1. Data: 2001-08-29 10:35:56

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik dawnakuchnia <d...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:3...@p...onet.pl...
> ??????
Nie pojmuję twego zdziwienia!!!

> i dziękuję za wszystkie uwagi
> czekam na więcej
Wysyłam na priv,
pozdrawiam Jerzy

1. Data: 2001-08-29 12:27:21

Od: dawnakuchnia <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wknpim wrote:

> [...]
> i przepisywała, kopistką współczesną będąc ;-)) Źródła są podane, więc chyba
> nie ma o co łamać kopii. A cały smaczek strony leży w języku.

rzeczywiscie przepisywalam i jest to bardzo czasochłonne i nudne zajęcie

> a te przepisy to chyba jako ciekawostki? bo chyba mało kto sie odważy
> stosować?

no cóż, jeśli przestudiujesz dokładnie przepisy na potrawy z wołowiny, to przy
małej modyfikacji spokojnie zrobisz gulasz (modyfikacja - nie 3 godz., ale 1
godz.), boef strogonoff, sztuka mięsa itd
część przepisów jest po to, żeby poznać jakąś ciekawostkę, np. pentady -
przepisałam, ale nie mam pojęcia co to są pentady....
może ktoś tutaj wie - najwyraźniej występowały w drobiu, ale nie znam, nie
mówiąc o jajach....
ale np. gęsia szyjka nadziewana też jest do zrobienia....
Poza tym - ja jeśli biorę się za gotowanie czegoś, czego jeszcze nie robiłam,
bardzo często czytam przepis na tę samą potrawę u wielu autorów, bo to mi daje
większe pojęcie o istocie potrawy, a ponadto poszerza moje wyobrażenia o niej.

Powiem Wam, że ja osobiście jestem zaskoczona, że np. przepisy Pani Nakwaskiej,
mające już ponad 130 lat są tak "nowoczesne"...a lata 20te XX wieku, to jak
wczoraj...

> Pozdrawiam
> Wkn :-))

ja też:-)))))

1. Data: 2001-08-29 18:16:30

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Pentady pochodza od fonetycznzj wymowy slowa "pintade".
Po polsku : perliczka

--
Niesz !
3...@p...onet.pl...

1. Data: 2001-08-29 18:21:28

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Zapomnialam uzupelnic przepis : perliczki nalezy owinac lub naszpikowac
sloninka, poniewaz mieso jest dosyc suche.
W kuchni francuskiej podaje sie tradycyjnie perliczki z duszana zielona
kapusta (i teraz ja nie wiem jak jest po polsku zielona kapusta...)

--
Niesz !

Pieprz czerwony
Kiszona papryka