jak leczyc wodoglowie

1. Data: 2000-08-16 07:06:23

Temat: jak leczyc wodoglowie
Od: "Jarek" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

na ostatnim badaniu USG lekarz ostrzegl mnie i zone, ze byc moze (pewnosc
bedziemy mieli za dwa tygodnie) nasze dziecko ma wodoglowie. Lekarz cos
wspominal o operacji w Warszawie (CZD?) lecz nie chcialem go przy zonie
wypytywac.
Prosze zatem o pomoc grupowiczow:
1. Czy mozna leczyc wodoglowie jeszcze przed narodzeniem dziecka, ew. jak
leczyc po narodzeniu.
2. Co to za operacja, gdzie się ja robi, jak ja zalatwic.
3. Jaka jest skala zagrozenia operacja - czy ew. operacja nie czyni
wiekszych spustoszen niz pozytkow.
4. Ile kosztuje.
Bede wdzieczny za wszelkie wskazowki oraz artykuly i literature na temat
leczenia, rehabilitacji, wychowania chorego dziecka.
Z gory dziekuje

2. Data: 2000-08-17 19:04:35

Temat: Re: jak leczyc wodoglowie
Od: "Wojtek" <d...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
temat
> leczenia, rehabilitacji, wychowania chorego dziecka.

Diagnostyka ultrasonograficzna pozwala rozpoznać wodogłowie od 12
tygodnia ciąży. Dotychczas leczono głównie dzieci z wodogłowiem po
porodzie wszczepiając im układ zastawkowy, im dłużej jednak trwa
podwyższone ciśnienie śródczaszkowe, tym większe spustoszenia w
układzie nerwowym i gorszy stan kliniczny. Na skutek wzrostu ciśnienia
śródczaszkowego w okresie płodowym dochodzi do zaburzeń mielinizacji
istoty białej.
Dlatego podejmuje się coraz częściej próby wczesnego,
wewnątrzmacicznego leczenia wodogłowia. Leczenie to nadal przez wielu
uważane za kontrowersyjne, ale wyraźnie wpływa korzystnie na odległe
wyniki leczenia wodogłowia wrodzonego (lepszy rozwój psychomotoryczny
chorego dziecka). Odbarczenie wewnątrzmaciczne jest metodą inwazyjną,
szczególnie dla płodu, jednak uzyskane obniżenie ciśnienia
śródczaszkowego pozwala na prawidłową mielinizacje istoty białej.
Postępowanie to nie eliminuje konieczności założenia systemu
zastawkowego u noworodka, ale pozwala na dużo późniejsze
przeprowadzenie operacji i lepsze wyniki odległe, niż w przypadkach
gdy nie podejmowano próby terapii prenatalnej.
W Polsce największe chyba doświadczenie w tego typu przypadkach ma
Klinika Neurochirurgii Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki w Łodzi
ul. Rzgowska 281/289, tel. 645-20-46.

Wojciech Gocek MD
n...@o...lublin.pl

www.poradnikmedyczny.pl