krótka rozprawa o małosolnych...

1. Data: 2004-06-18 07:33:10

Temat: krótka rozprawa o małosolnych...
Od: "Kyllyan" <m...@w...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

...i kiszonych ogórkach

Przez kilka lat pałętania się po różnych kulinarnych kącikach w sieci
zauważyłem, że ludzie mylą pojęcia i nie rozróżniają tych dwóch, jakże
różnych produktów kulinarnych. Zasadnicza różnica polega na tym, że
małosolne są przeznaczone do spożycia w ciągu kilku dni, zanim jeszcze
zdążą się ukisić, a kiszone do dłuższego przechowywania.

Małosolne:
I. Obciąć końce, ponakłuwać, ułożyć w słoju razem z łodygami i
kwiatostanami kopru, zalać gorącą solanką o temp. około 80 st C.
po 24 godzinach, jak tylko zmienią kolor można jeść.
II. po ostygnięciu dodać pół szklanki dobrej jakości soku z kiszonych
ogórków. Spożywać po 3 dobach.

Solanka to 40g soli na litr wody. Sól jodowana ogórkom nie szkodzi. W
zależności od gustu można dla smaku dodać aromatycznych liści z czarnej
porzeczki i/lub czosnku.

Kwaszone:
Ogórki moczymy kilka godzin w celu usunięcia ewentualnej goryczki.
Układamy w naczyniach wraz z przyprawami i zalewamy zimną solanką.
Przechowujemy kilka miesięcy w temperaturze nie wyższej niż 10 st C.
Solanka to od 40 do 70 g na soli litr wody. Mocniejszą solankę robi się
do ogórków większych i tych, które będą przechowywane dłużej. W tym
drugim przypadku można dodać jeszcze 10 g cukru na każdy litr zalewy.
Aby ogórki lepiej się przechowywały dodajemy garbników w postaci liści
dębowych, a także łodyg i baldachów kopru, liści wiśniowych, z czarnej
porzeczki, chrzanu itp.

Smacznego

--
pozdrawiam :-))
Sławomir J Marusiński

1. Data: 2004-06-18 14:37:51

Temat: Re: krótka rozprawa o małosolnych...
Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Kyllyan wrote:
> [...]
> po 24 godzinach, jak tylko zmienią kolor można jeść.
> II. po ostygnięciu dodać pół szklanki dobrej jakości soku z kiszonych
===
A ja zalewam zimną kranówą i daję dużo czosnku. A zamiast, jak to ładnie
napisałeś "kwiatostanu", wrzucam zwykły, zielony koperek - aromat jest
piękniejszy :-)
Nie wiem jak u was, ale ja robię od razu dużo ogórków i zjadamy je nawet
przez dwa tygodnie. Kiedy (dawniej) zalewałem gorącą wodą lub choćby tylko
przegotowaną, to po 5-6 dniach miękły i powoli zaczynały się psuć. Zalane
zimną kranówką trzymają się świetnie, są cały czas twarde i jędrne.

waldek
===

1. Data: 2004-06-19 04:28:36

Od: "Kyllyan" <m...@w...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

> Nie wiem jak u was, ale ja robię od razu dużo ogórków i zjadamy je
nawet
> przez dwa tygodnie.

Nie uczą teraz w szkołach czytania ze zrozumieniem?

--
pozdrawiam :-))
Sławomir J Marusiński

1. Data: 2004-06-19 17:44:17

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Kyllyan wrote:

> Nie uczą teraz w szkołach czytania ze zrozumieniem?
===
Z twojego pytania sądzę, że nie, choć początek wątku sprawiał inne wrażenie.

waldek
===

1. Data: 2004-06-19 20:44:33

Od: "dorka" <d...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "waldek" <x...@o...pl> napisał w wiadomości

> ===
> Z twojego pytania sądzę, że nie, choć początek wątku sprawiał inne
wrażenie.

Ja sadze, Waldku, ze po dwoch tygodniach, to juz nie beda malosolne. Slawek
w tym wypadku ma racje. Ja robie mala ilosc, za to czesciej i to sa wlasnie
malosolne:-)

> waldek

Pzdr
Dorota

1. Data: 2004-06-20 19:54:27

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

dorka wrote:
> [...]
>
> Ja sadze, Waldku, ze po dwoch tygodniach, to juz nie beda malosolne.
> Slawek w tym wypadku ma racje. Ja robie mala ilosc, za to czesciej i
===
Rzeczywiście, jeśli chodzi o pełne dwa tygodnie, to masz rację.

Ale ja napisałem "nawet" przez dwa tygodnie, co po polsku oznacza, że gdy
się powoli je, to zostanie na dłużej, a nie jest wcale to regułą lecz
sytuacją wyjątkową.

Po drugie, napisałem również, że jeśli zalewałem gorącą wodą lub choćby
tylko przegotowaną, to "po 5-6 dniach miękły i powoli zaczynały się psuć".
5-6 dni to chyba jeszcze małosolne? Przynajmniej tak właśnie napisał
Kyllyan: "małosolne są przeznaczone do spożycia w ciągu kilku dni". 5 to
chyba jeszcze kilka? Czy już kilkanaście?

Czy to rzeczywiście ja nie rozumiem prostego tekstu?

waldek
===

1. Data: 2004-06-20 21:04:22

Od: "dorka" <d...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Po drugie, napisałem również, że jeśli zalewałem gorącą wodą lub choćby
> tylko przegotowaną, to "po 5-6 dniach miękły i powoli zaczynały się psuć".

To zalezy od ogorkow, poprzednia partia mi "sparciala", teraz jest ok,
strzelaja w zebach:-)

> 5-6 dni to chyba jeszcze małosolne? Przynajmniej tak właśnie napisał
> Kyllyan: "małosolne są przeznaczone do spożycia w ciągu kilku dni". 5 to
> chyba jeszcze kilka? Czy już kilkanaście?

Jasne, ze kilka:-)

> Czy to rzeczywiście ja nie rozumiem prostego tekstu?

Skroty myslowe czasami wprowadzaja w blad.

> waldek

Serdecznosci
Dorota

1. Data: 2004-06-20 21:40:44

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

dorka wrote:
> Użytkownik "waldek" <x...@o...pl> napisał w wiadomości

> To zalezy od ogorkow,
===
Możesz rozwinąc ten temat?
===

poprzednia partia mi "sparciala", teraz jest ok,
> strzelaja w zebach:-)

> Jasne, ze kilka:-)
===
Uff... Odetchnąłem z ulgą. Jednak czegoś mnie w szkole nauczyli.
===

> Skroty myslowe czasami wprowadzaja w blad.
===
Kurde, które?
===

> Serdecznosci
===
Tudzież :-)
===

> Dorota

===
waldek
===

1. Data: 2004-06-21 07:57:06

Od: "dorka" <d...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> ===
> Możesz rozwinąc ten temat?

Te sparciale byly ciemnozielone na calej dlugosci, jak szklarniowe,
natomiast druga partia byla w kolorze " ogorkow w sezonie", czyli
ciemniejsze przy ogonku, jasniejsze z drugiej strony. Nie namacilam zbytnio?
Moze to kwestia przypadku, moze odmiany, badz nawozow? Pojecia nie mam,

> ===
> Kurde, które?
> ===

Chyba nie przeczytalam ze zrozumieniem:-) Cos mi sie pozajaczkowalo,
przepraszam.

> waldek
> ===

Dorota

1. Data: 2004-06-22 04:49:06

Od: "Kyllyan" <m...@w...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Sorry, miałem chyba coś kiepski dzień ;-)
Robię tyle, żeby zjeść w ciągu 5 dni. jeśli jakimś cudem zostaną wyjmuję
z zalewy, płuczę i pzechowuję w lodówce.
Ogórki kwaszone miękną głównie z powodu zbyt wysokiej temperatury
przechowywania.
Aha, druga przyczyna to taka, że gospodyni , która przygotowywała ogórki
do kwaszenia miała okres ;-)

--
pozdrawiam :-))
Sławomir J Marusiński