list wysłany z serwisu SamiSobie-Szukam porady prawnej

1. Data: 2003-02-21 13:56:49

Temat: list wysłany z serwisu SamiSobie-Szukam porady prawnej
Od: c...@o...pl (Czarna Magda) szukaj wiadomości tego autora

Mam pytanie w sprawie renty socjalnej. Art. 5 Ustawy o pomocy społecznej mówi, że:
"Osoba, o której mowa w ust. 1 i 2 (pełnoletnia, całkowicie niezdolna do pracy z
powodu inwalidztwa...), traci prawo do renty socjalnej za miesiąc, w którym
osiągnęła dochód netto z tytułu pracy lub działalności gospodarczej przekraczający
wysokość renty...
Pracuje w ZPCh na 1/2 etatu. Zarabiam niecałe 418 zł netto, ponieważ posiadam
umiarkowany stopień niepełnosprawności od urodzenia pobieram rente socjalną. Jednak
w przyszłym miesiącu planuje przejść na pełny etat. Moje wynagrodzenie przekroczy
wtedy wysokość renty socjalnej. Jednak mój zakład pracy statuowo wypłaca
wynagrodzenie za dany miesiąc szóstego następnego miesiąca.(Tzn. wynagrodzenie za
marzec jest wypłacane 6-go kwietnia, itd.) I teraz mam dylemat. Czy trace prawo do
renty z chwilą przejścia na pełny etat, czy też dopiero po otrzymaniu "podwyższonego
wynagrodzenia" czyli miesiąc później? Proszę o rozszyfrowanie magicznych słów "... za
miesiąc w którym osiągneła dochód...". Czy chodzi o moje zarobki netto za dany
miesiąc, czy też o zarobki otrzymane w danym miesiącu? Magdalena Korczyk

2. Data: 2003-02-21 20:51:38

Od: "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@c...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Czarna Magda" <c...@o...pl> napisał w wiadomości
[...]
---------------------------
Witaj Czarna Magdo! (bardzo mi się podoba Twoje określenie siebie).
Spróbujmy pogdybać. Analiza expressis verbis (dokładna) zapisu art. 5 Ustawy
który głosi, m. innymi, że:
...utrata prawa do renty socjalnej następuje za miesiąc, w którym osiągniesz
dochód przekraczający wysokość renty socjalnej. W tym znaczeniu osiagnięcie
dochodu musi być rozumiane jako otrzymanie wynagrodzenia, czyli moment
wypłaty, a nie chwila zawarcia umowy. Samo zawarcie umowy nie stanowi samo
przez się uzyskania dochodu, ale dopiero wówczas, gdy umówione wynagrodzenie
zostanie wypłacone, albo też upłynie termin jego wypłaty. Może się bowiem
zdarzyć, że wynagrodzenie nie zostanie fizycznie wypłacone np. z przyczyny
leżącej po stronie pracodawcy, ale zgodnie z umową stało sie należne i organ
wypłacajacy rentę socjalną może przyjąć, że dochód został uzyskany,
jakkolwiek pracownik pieniędzy nie otrzymał, ale w takim przypadku to jest
już inna sprawa polegająca na roszczeniu pracownika wobec pracodawcy. Tyle
mojego gdybania. Pozdrawiam serdecznie
Zbig A Gintowt

Pytanie
parkowanie