masaz a cukrzyk typ II przyjmujacy Metformax 500

1. Data: 2006-03-12 22:16:46

Temat: masaz a cukrzyk typ II przyjmujacy Metformax 500
Od: "Zalek" <z...@y...co.uk> szukaj wiadomości tego autora

Mam 50-letnia kobiete, ktora chcialaby generalny masaz, ale jest cukrzykiem
(cukrzyca typ II, zdiagnozowna rok temu)
Przyjmuje lek, ktory sie nazywa Metformax 500 (chlorowodorek metforminy 500
mg). Bierze 2 tabletki rano.
Poza tym stan zdrowia bardzo dobry.

Lekarzem nie jestem, ale zgaduje, ze lek jest stopniowo wchlaniany przez
organizm, pomagajac regulowac poziom cukru w trakcie calego dnia.

Czy mam racje co do tego przypuszczenia? Czy tez moze lek dziala jedynie
przez kilka godzin po jego zazyciu. Osoba przyjmujac lek jest osoba niska i
chuda, o wadze pewnie nie przekraczajacej 50 kg.

Bylbym zobowiazany za odpowiedz. Do jej lekarza nie moge sie z tym pytaniem
zwrocic, bo zwyczajnie jest setki kilometrow stad.

Idealnie byoby, gdyby ktos, kto jest lekarzem posrod grupowiczow
odwiedzajacych ta grupe, bylby w stanie odpowiedziec na nastepujace pytanie:
Gdyby w powyzszym przypadku otrzymal zapytanie od terapeuty dotyczace jego
(jej) pacjenta, w ktorym terapeuta pyta sie, czy w danej sytuacji masaz nie
powinien byc wykonany, to jakiej by udzielil odpowiedzi?
Kategorycznie odrzucilby mozliwosc masazu? Czy tez moze wystarczy jesli
masaz bedzie mial miejsce po okreslonym czasie od przyjecia medykamentow.

z gory wielkie dzieki
slawek cyprian

2. Data: 2006-03-13 10:16:27

Od: "Sebastian Biały" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Zalek" <z...@y...co.uk> napisał w wiadomości
> [...]
> Kategorycznie odrzucilby mozliwosc masazu? Czy tez moze wystarczy jesli
> masaz bedzie mial miejsce po okreslonym czasie od przyjecia medykamentow.

Witam.
Ja r\wnie[ nie jestem lekaryem / nie ynam si" wi"c na lekach.
Ja również nie jestem lekarzem - nie znam się więc na lekach.
Musisz zebrać doikładny wywiad (czy zdarzają się jej chwile zasłabnięcia,
czy utraciła z tego powodu przytomność...). Istotnie - kwestia działania
leku jest tu zasadniczo ważna. Ale czy masz powody przypuszczać, że ten lek
jest inny od wszystkich (pacjentak pochodzi z innego kraju, ma jakiś
psecyficzny tok leczenia...)?
Jeśli nie - to wydaje mi się , że masaż jest w miarę bezpieczny, możesz na
wszelki wypadek odczekać jakąś godzinkę, lub dwie od przyjęcia tych
tabletek, przede wszystkim - dawkuj odpowiednio masaż (w ciągu całej
terapii) - a dowiesz się jak go znosi (również w aspekcie cukrzycy).
Pierwszy raz możesz spróbować oddziaływać takimi formami masażu, by nie
pobudzić zbyt mocno układu krążenia, który mógłby przyspieszyć rozchodzenie
się "podejrzanego" leku po organizmie.
Uważaj - u cukrzyków może występować angiopatia cukrzycowa - mówiąc w
skrócie : naczynia mogą być kruche i mocniejszy docisk może spowodować ich
pękanie i tworzenie się siniaków.
Pozdrawiam - Sebastian

3. Data: 2006-03-13 11:17:38

Od: "Zalek" <z...@y...co.uk> szukaj wiadomości tego autora

"Sebastian Biały" <s...@o...pl> wrote in message
> [...]
> leku jest tu zasadniczo ważna. Ale czy masz powody przypuszczać, że ten
> lek jest inny od wszystkich (pacjentak pochodzi z innego kraju, ma jakiś
no sprawa wyglada tak, ze przyjechala na wakacje do Anglii.
jak uslyszalem, ze diabetyczka, to oczywiscie od razu dzwonek mi sie
wlaczyl.
zaraz wiec pytam o lekarstwa i inne choroby, ktore nie sa rzadkoscia w
przypadku cukrzykow.
ale oprocz tej metforminy nie bierze nic innego i nie ma zadnych innych
schorzen.

no i mam zagwozdke, bo rozmawialem ze znajomym farmaceuta, ktory zdziwil
sie, ze ona przyjmuje jedynie to lekarstwo i do tego w takich dawkach (2
tabletki rano). Oczywiscie zakladam, ze lekarz mial jakis powod, by
zaserwowac pacjentce takie, a nie inne lekarstwo.
Lek osiaga maksymalne stezenie po 2 godzinach, sadze wiec ze mozna bedzie
jakis krotki masaz wykonac 4-5 godzin po przyjeciu lekrarstwa. Tak zeby byc
on the safe side.

> [...]
> pobudzić zbyt mocno układu krążenia, który mógłby przyspieszyć
> rozchodzenie się "podejrzanego" leku po organizmie.
No problem w tym, ze klient chcialby masaz relaksacyjny. Ale tak mysle, ze
na poczatek siegniemy na 'koniec', czyli do stop (jak najdalej od czesci
centralnej ciala). Masaz stop tez jest przyjemny, a to generalnie jedyne, co
jestem w stanie zaryzykowac na poczatek w ramach relaksu. Bo cala ta sprawa
z cukrzyca i tym lekiem dziwnie wyglada, a dostepu do jej lekarza nie mam.

> Uważaj - u cukrzyków może występować angiopatia cukrzycowa - mówiąc w
> skrócie : naczynia mogą być kruche i mocniejszy docisk może spowodować ich
> pękanie i tworzenie się siniaków.
dlatego ja sie srednio ciesze, jesli mam cukrzyka jako klienta. Z drugiej
strony, wiekszosc ludzi przychodzaca na terapie ma takie czy inne problemy
ze zdrowiem i raczej rzadko sie zdarza miec na stole totalny okaz zdrowia.
Tylko ze w normalnej sytuacji jak mam jakies watpliwosci, zawsze moge
zapytac sie lekarza prowadzacego klienta o jego opinie. Ja wiem ze to brzmi
jak przesuwanie odpowiedzialnosci na kogos innego, ale w koncu ja nie
konczylem szkoly medycznej i moja wiedza w tej dziedzinie jest jednak
ograniczona. A ostatnia rzecza jaka bym sobie zyczyl to zaszkodzic komus.

slawek cyprian

4. Data: 2006-03-13 17:27:42

Od: "siliana" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> cukrzykiem (cukrzyca typ II, zdiagnozowna rok temu)
> Przyjmuje lek, ktory sie nazywa Metformax 500 (chlorowodorek metforminy

kurcze - to mnie zaniepokoiles. nie mam cukrzycy, ale nietolerancje glukozy.
biore metfo 850 tezx 2 x dziennie. co ma do tego masaz - czy to tylko
cukrzykom nie wolno?

5. Data: 2006-03-13 20:27:32

Od: "Zalek" <z...@y...co.uk> szukaj wiadomości tego autora

"siliana" <t...@o...pl> wrote in message

> [...]
>
> kurcze - to mnie zaniepokoiles. nie mam cukrzycy, ale nietolerancje
> glukozy. biore metfo 850 tezx 2 x dziennie. co ma do tego masaz - czy to

Nie chodzi o sam fakt bycia cukrzykiem (choc w przypadku kazdego cukrzyka
wolalbym najpierw miec informacje od lekarza, ze w tym konkretnym przypadku
nie ma zadnych przeciwskazan), ale o branie lekarstw. Szczegolnie tak
zwanych "timed", czyli uwalnianych do krwii przez okreslony czas. Masaz
(mowiac ogolnie i nie wdajac sie w szczegoly) przyspieszy wchlanianie leku
(czyli skroci jego czas dzialania) i jednoczesnie zwiekszy jego koncentracje
we krwii (bo szybciej jest uwalniany). A to mozna porownac do przedawkowania
polaczonego ze skroconiem czasu dzialania - efekt, ktorego skutki zaleza od
konkretnego lekarstwa.
Moja znajoma miala klientke z parkinsonem. Owa pacjentka przed przyjsciem na
masaz zazyla swoje lekarstwa, o czym zapomniala poinformowac masazystke.
Efekt byl taki, ze pacjent doslownie 'zesztywnial' na stole - masaz sprawil,
ze lek uwolnil sie szybciej i trafil do organizmu w zbyt duzej dawce (jednym
slowem 'przedawkowanie').

Osobiscie zapytalbym sie swojego lekarza, jaki czas po przyjeciu lekarstwa
sugeruje odczekac zanim udasz sie na masaz. Nie jestem farmaceuta, ale
pewnie wiekszosc lekow ma okreslony moment, w ktorym osiagaja maksymalne
stezenie (ta metformina 500 mniej wiecej po 2 godzinach), po czym to
stezenie zaczyna sie obnizac. W przypadku tej met 500 odczekalbym jakies 4
godzinki, tak na wszelki wypadek. 850 pewnie dluzej sie uwalnia, ale Twoj
lekarz doradzi Ci w tej kwesti znacznie lepiej, niz ja.

pzdr
slawek cyprian

6. Data: 2006-03-13 22:24:31

Od: "Marek Li" <M...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> jedynie przez kilka godzin po jego zazyciu. Osoba przyjmujac lek jest
> osoba niska i chuda, o wadze pewnie nie przekraczajacej 50 kg.

Metformina jest dość wyjątkowym lekiem przeciwcukrzycowym. Nie jest
lekiem hipoglikemizującym. Uwrażliwia na działanie insuliny. Stosowana
jako pierwszego rzutu głównie u osób majacych nadwagę/otyłość. I
zazwyczaj jest podawana w trakcie lub po kolacji, bo jej rola to
poprawić wpływ insuliny na wątrobę, hamuje glukoneogenezę (powstawanie
glu z niecukrowych). Powoduje tez zmianę metabolizmu glukozy. W dawkach
stosowanych u ludzi w leczeniu nie wpływa na wchłanianie gweglowodanów z
przewodu pokarmowego (efekt występuje przy znacznie większych dawkach)
Najlepiej sprawdza się u osób otyłych płci żeńskiej rasy kaukaskiej i
latynoskiej (co nie znaczy, że u innych nie jest stosowana). Ryzyko
hipoglikemii jest porównbywalne z placebo. Nie wydaje się, aby zażywanie
metforminy przez tą kobietę mogło być przeciwwskazaniem do wykonania u
niej masażu.
Pozdrawiam
Marek Li

7. Data: 2006-03-14 17:21:46

Od: "siliana" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>przedawkowania polaczonego ze skroconiem czasu dzialania - efekt, ktorego

o matko - I raz slysze!!! dzieki za informacje - zapytam lekarza.

8. Data: 2006-03-15 00:17:00

Od: "Zalek" <z...@y...co.uk> szukaj wiadomości tego autora

"Marek Li" <M...@o...pl> wrote in message

> [...]
> hipoglikemii jest porównbywalne z placebo. Nie wydaje się, aby zażywanie
> metforminy przez tą kobietę mogło być przeciwwskazaniem do wykonania u

dziekuje bardzo za informacje.

slawek cyprian

pomoc - pytanie chyba do psychiatry
zarobaczywienie
Wzdecia
Prośba o tytuły pozycji książkowych do fizjoterapi...
Korzonki - jak leczyć i zapobiegać?